Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Byta kamrem Volvo V70 D5 årsmodell 2005

17 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 11:37:39, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Volvo hade problem med att deras motorer kokade efter man stängt av dom, det förhindrades genom att man letade fram en kylarvätska med förhöjd kokpunkt
Tror inte Volvo var det enda bilmärke som hade/har detta problem


De flesta biltillverkare löste detta problem för över 60 år sedan genom att tillåta övertryck i kylsystemet - ha ett tätt kylarlock som inte öppnar förrän vid några tiondels bar övertryck. Den kokpunktshöjningen räcker för de flesta fall. Det blev också en klar förbättring när man gick över till att använda glykol som frostskydd (glykol/vattenblandningen får lägre ångtryck än rent vatten, dvs högre kokpunkt vid givet tryck) istället för de gamla spritblandningarna som tvärt om sänkte kokpunkten (ökade ångtrycket).
På bilar som har elkylfläkt slipper man efterkokning genom att ha den inkopplad så att den kan gå även då tändningen är avstängd (ställer dock till problem i en del länder där detta inte är tillåtet av arbetarskyddsskäl, t ex Frankrike, där måste fläkten sitta oåtkomligt framför kylaren för att detta ska gå för sig).

På enstaka motortyper där dessa åtgärder mot efterkokning ändå inte räcker till - som regel motorer med mycket metallmassa i toppen och ett litet trångt motorrum, exempelvis VAG's VR6-motor i en Golf III - har det hänt att biltillverkaren har fått kosta på en elpump för att hålla vattencirkulationen igång några minuter efter att motorn har stängts av. När sådana bilar blir gamla kan "oförklarlig" efterkokning bero på att den där elpumpen har slutat fungera.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



kimmen

#17 » 14:03:36, 11-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev nog mycket billigare att bygga bort "felet" med en speciell kylvätska, kylarslangarna höll ju på att spricka av övertryck

Jag skrev det här inlägget med kylarvätska för att förstå varför man i bland bör använda original delar, dessa är nog inte alltid bättre, men dom kan i bland vara en kompromiss för att bygga bort inbyggda fel i bilen
Vet man om detta så kan man avgöra lättare skälv med lite eftertanke
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se