Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Någon som har koll på dieselkonvertering av Volvo 700?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

mattiaz (trådstartaren)

#1 » 17:49:28, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag impulsköpte en skapligt fräsch 760 tic -89 för nåt år sedan. Den är rätt trevlig att åka i, enligt mig som gillar äldre bilar.
Den är ju dock tämligen törstig och jag har funderat på om det skulle fungera att peta i nån liten diesel. Nästa år blir den ju dessutom skattefri :grin:

Jag vill göra det så enkelt och så snyggt som möjligt med bibehållna originalfunktioner. Så lite elektronik som möjligt tror jag vore rätt väg i så fall.

Högsta prio ligger på låg förbrukning så jag kan ha den som pendlarbil.

Förslag på lämpliga motorer? Mercedes? VW?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 18:14:26, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Cummins 5.9! :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Johnj-e

#3 » 18:18:21, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motor från 850/v70 (VAG motorn) men du tar pumpen från en VW transporter eller Audi a6(?) samt sprängkåpa från d24 motorn. Då får du en hyfsat rapp motor som går snålt som fan.
Äldre Mercedes är ju inte de snålaste dieslar dock driftsäkra.
VW 1,9 1z, aaz är samma generation som 5an som sitter i 850/v70

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

osla

#4 » 18:40:01, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast en mb om601 kör man på 0,65 milen, tycker inte det är så farligt, 0,7 med om602 och ingen el alls behövs, inte ens till stoppen då det är vacum stopp
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Göran Ekman

#5 » 19:33:31, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

hemek 350

#6 » 19:39:21, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jobbiga med MB och Bmw motorer är att tråget sitter framför framaxelbalken
hemek 350
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:49:54, 07-08-2008
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6310,Deutz 7006,Volvo Bm 650,814,2654,667,4200b,Mb-Trac 700,fordson Major,Nufield 10/60,
,Rottne Rapid,Blondin 750,Kockums 836

konso1985

#7 » 20:49:44, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg bygde om fra b230k til d24, var ikke så mye å endre, men jeg hadde donorbil som var d24 i utganspunktet, som jeg flyttet deler fra. Har du el-skjema og tid får du det til å se originalt ut. Bruk motor som er mest mulig mekanisk, mercedes, nissan, toyota eller vw. Tar du en 2.0 td fra toyota fra 90 tallet går de jevnt på 0.5L pr mil, og starter alltid.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

mathiast

#8 » 20:50:50, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Motor från 850/v70 (VAG motorn) men du tar pumpen från en VW transporter eller Audi a6(?) samt sprängkåpa från d24 motorn. Då får du en hyfsat rapp motor som går snålt som fan.
Äldre Mercedes är ju inte de snålaste dieslar dock driftsäkra.
VW 1,9 1z, aaz är samma generation som 5an som sitter i 850/v70


Dom fyrcyl vag dieselmotorerna har inget som stämmer mot d24 grejorna.
Skulle gissa att audi femcyl passar bättre än 850/v70 då audin har motorn på längden
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

esund

#9 » 21:19:11, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

hemek 350 skrev:Det jobbiga med MB och Bmw motorer är att tråget sitter framför framaxelbalken


Beror på vilken bmw modell du tar motorn ifrån, e34 tråg fram, e36 bak.
Finns färdiga motorfästen på lmr för om606.
esund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:09:53, 19-06-2011
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

mattiaz (trådstartaren)

#10 » 21:32:38, 12-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga fartambitioner öht. Bränslesnål är nyckelordet...

En liten VW-diesel skulle nog räcka långt.
Jag har dock en polare som har en Audi 100 diesel -94. Den är helt upprostad så där är ett alternativ. Är det mekpump på en sån?

Toyota känns lite udda i sammanhanget...
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

mathiast

#11 » 06:22:47, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en tdi så är den elektronisk,audi fanns med en mindre femcyl förkammardiesel utan turbo men dom var inte vanliga och det var nog bra mycket äldre än 94.
Tdi maskinerna brukar ligga på över 100hk så är den svagare är den en förkammare
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Johnj-e

#12 » 08:14:20, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:
Johnj-e skrev:Motor från 850/v70 (VAG motorn) men du tar pumpen från en VW transporter eller Audi a6(?) samt sprängkåpa från d24 motorn. Då får du en hyfsat rapp motor som går snålt som fan.
Äldre Mercedes är ju inte de snålaste dieslar dock driftsäkra.
VW 1,9 1z, aaz är samma generation som 5an som sitter i 850/v70


Dom fyrcyl vag dieselmotorerna har inget som stämmer mot d24 grejorna.
Skulle gissa att audi femcyl passar bättre än 850/v70 då audin har motorn på längden


Läs igen..
D5252 är ur samma generation som 1z bla.. Gjorde aldrig någon jämförelse mellan 4cyl och d24.

Ja de spelar ju egentligen ingen roll vart den 5 cylindriga tdi motorn kommer ifrån för bil. Allt måste ju ändå anpassas.
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Johnj-e

#13 » 08:16:25, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Är det en tdi så är den elektronisk,audi fanns med en mindre femcyl förkammardiesel utan turbo men dom var inte vanliga och det var nog bra mycket äldre än 94.
Tdi maskinerna brukar ligga på över 100hk så är den svagare är den en förkammare


Den 5 cylindriga fanns i Volvo med..
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Göran Ekman

#14 » 08:58:26, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller VAG motorer kan det vara som så att det är liknande bult cirkel på svänghjuls kåpan på flera olika modeller. Vet att det går att skruva ihop en äldre Audi V8 med en Volvo 240 diesel växellåda . Kan det finnas flera VAG motorer som har lika svänghjulskåpa?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

mattiaz (trådstartaren)

#15 » 09:08:32, 13-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kåpan från D24 passar väl på den femcylindriga vag-dieseln har jag läst mig till. Sen en volvolåda på det. Oljetråget från d24 skall också passa om man kapar det 1cyl.

Funderingar:
Finns det nån mek-pump som passar på audifemman?
Hur är bakaxelutväxlingen på automatbilar jämfört med manuell (generellt), bättre eller sämre för diesel?
Någon som vet hur det ställer sig med kardanaxel till 760 med multilink. Passar kardanaxlarna i längd från de med stel axel?
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se