Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

plötsliga motorstopp corvette c4 -89a

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Björnolsson (trådstartaren)

#1 » 09:43:53, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ta ut kärran ur vinterdvalan igår.
Startade som sig bör och tuffade på tomgång i 2-3 minuter för att sen bara utan förvarning tvärstanna och inte starta mer den dagen.

Detta intermittenta fel har vi dragits med i 2 säsonger redan, ger inga felkoder och bilen startar alltid igen efter några timmar. Kan gå felfritt i flera dagar för att sen vara lika pålitlig som en politiker.
Sitter ju som bekant en 350tpi och automatlåda i denna modell. Det som är gjort är nya stift,kablar,fördelare,rotor. Har även provat att koppla bort startspärr i nyckeln.Nya spridare (dåliga avgasvärden)

Gissar ju att det är glapp i någon kontakt eller givare, men vilken givare slår ut motorn så totalt? Svänghjulsgivaren eller någon av de 100 andra i tpi systemet?
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



rospigg

#2 » 09:47:32, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klassisk början på felsökning: finns det gnista? Får den bränsle?
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magirus

#3 » 09:53:18, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande fel på annan modesjang av digital åkpåse.
Det visade sig att kabeln för tillslags-signal till bränslepumpens relä var nästan av och ibland jordade mot en skruv. Lagade det felet men trasslet fortsatte.
Letade vidare o fann att pluskabeln till bränslepumpen hade ärgat inuti isoleringen/höljet ända fram till ett kontaktstycke, även detta ärgat. Kopplade förbi kontaktstycket med ny kabel, felet kvarstod dock. :huh:
Då var det bara reläet kvar att byta, så de gjordes. Först då slutade trasslet.

Säger inte att detta är lösningen på ditt problem, men jag letade ihjäl mej med felkoder o annat runt tändning o bränslesystem på "högre nivå" innan jag fann ovan beskrivet. :svettas:

Lycka till :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

MN

#4 » 10:23:11, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

som sagt är - det soppa eller gnista som försvinner?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

RD350

#5 » 11:00:25, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Impulsgivare (svänghjul) kan ställa til mycke! Det är långt ifrån alla gånger det ger felkod. Minns ej hur det är på c4an om den har impulsgivare eller bara hallgivare i fördelaren? Bränslerelä och eller pump är också vanligt men då finns det gnista.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

RD350

#6 » 11:01:48, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju också ett löst prom i styenhetenpå dessa, dålig kontakt?
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#7 » 11:08:44, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det torde väl vara ett GM P4 eller möjligen C3 motorstyrsystem i den? Två högst misstänkta saker är dels tändmodulen (sitter vanligtvis inbyggd i fördelaren) och dels alla kontaktdon, tunna ledningar till den induktiva givaren mm i fördelaren. Kontaktdonen verkar vara gjorda av en plast som faller sönder av sig själv efter 20 år eller så.
När det gäller tändmodulen i sådana GM-system så består den elektriskt sett av två helt skilda delar som bara råkar vara hopbyggda i samma kapsling. Den ena delen är en förstärkare för signalen från den induktiva givaren, som gör om den till en snygg fyrkantvåg som skickas in i styrdonet (ECU). Den andra delen är ett drivsteg för tändspolen.
Ett tips är att, när bilen inte startar, kolla med oscilloskop dels om det kommer signal från givaren till tändmodulen, dels om det kommer ut fyrkantvåg från tändmodul till styrdon, och till sist om det kommer triggpulser från styrdonet till den andra halvan av tändmodulen.

Undvik att byta tändspole mot piratdel på sådana bilar. I "normala" elektroniska tändsystem innehåller tändmodulen ett överspänningsskydd som ska skydda switchtransistorn om det blir onormalt höga spänningar t ex pga avbrott i en tändkabel eller alldeles för stort elektrodavstånd i ett tändstift. Men GM har inget skydd alls i tändmodulen, det sitter inbyggt i tändspolen istället (ev finns det ingen särskild skyddskomponent utan tändspolen är dimensionerad så att det aldrig kan bli några farliga spänningar på primärsidan). Den saken brukar tillverkare av pirattändspolar inte bry sig om.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Björnolsson (trådstartaren)

#8 » 21:15:39, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för input so far.

Bränsle/gnista svårt att avgöra, troligast gnistan som fallerar då den stannar så tvärt, borde gå lite sämre och stanna om bränslet strular.

Ska en tur till Småland de närmsta dagarna så jag återkommer efter lite mer testande
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.

1 person gillar det här inlägget.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

torbjorn_forsman

#9 » 00:59:11, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om motorstyrsystemet inte får någon triggpuls så försvinner både bränsle och gnista.

En lömsk sak på vissa GM-bilar med de där motorstyrsystemen (bl a Opel Kadett 1,6i '87-88, dock inte '89) är att bränslepumpen är förreglad mot oljetryckskontakten. Pumprelät, som styrs av styrdonet, slår till bara medan man kör startmotorn och ett par sekunder efter att motorn har startat, sedan slår det ifrån och pumpen ska få matning via en extra pol i oljetryckskontakten (den är en stor sak som det går tre ledningar till).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#10 » 01:15:16, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utläsning av felkoder när den inte startar kan nog ge viss hjälp i felsökningen

https://www.corvetteforum.com/forums/c4 ... 1574224944
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MN

#11 » 06:41:33, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur svårt kan det vara att kolla om det finns rejäl gnista när motorn inte startar? F ö finns det inte "100 olika givare" i en TPI motor men grejorna är gamla + vissa medfödda fel som spridare som går sönder oftare än på andra bilar jag känner till och soppapumpar som lägger av.
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Björnolsson (trådstartaren)

#12 » 18:53:43, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu återvänt till civilisationen igen.

Provade att starta bilen nu men inte ett uns till starttendens.
tog ur ett stift och kollade , mycket fin gnista och det blir bra tryck i bränslesystemet oxå pumpen går osv.

Provade att läsa ut felkoder med den ger bara kod 12. provade att lyfta av pluspolen i 1 minut för att "nollställa" men ingen respons

vart ska jag börja?
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

RD350

#13 » 22:00:11, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så insprutarna ("spridarna") öppnar. Du skrev nog att de var bytta, koppla en 5w lampa i kontaktstycket, lampan ska blinka när du kör på starten.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#14 » 22:41:37, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se nu, har den där bilen s k lågohmiga spridare? I så fall kan det finnas ett förkopplingsmotstånd för spridarna i form av en motståndsledning gömd i någon kabelstam. Den där motståndstråden är både spröd och svår att få bra kontakt med när den pressas i kabelskor, så det är inte alls omöjligt att den är av i någondera änden. På Opel med GM centralinsprutningssystem från samma tid, så vill jag minnas att motståndsledningen var blå och lite blankare på ytan än andra ledningar i kabelstammen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Björnolsson (trådstartaren)

#15 » 12:32:04, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridare är bytta för ngr år sedan,

Ska testa och se om dem funkar, verkar dock märkligt om alla 8 skulle gåsönder samtidigt.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se