Det torde väl vara ett GM P4 eller möjligen C3 motorstyrsystem i den? Två högst misstänkta saker är dels tändmodulen (sitter vanligtvis inbyggd i fördelaren) och dels alla kontaktdon, tunna ledningar till den induktiva givaren mm i fördelaren. Kontaktdonen verkar vara gjorda av en plast som faller sönder av sig själv efter 20 år eller så.
När det gäller tändmodulen i sådana GM-system så består den elektriskt sett av två helt skilda delar som bara råkar vara hopbyggda i samma kapsling. Den ena delen är en förstärkare för signalen från den induktiva givaren, som gör om den till en snygg fyrkantvåg som skickas in i styrdonet (ECU). Den andra delen är ett drivsteg för tändspolen.
Ett tips är att, när bilen inte startar, kolla med oscilloskop dels om det kommer signal från givaren till tändmodulen, dels om det kommer ut fyrkantvåg från tändmodul till styrdon, och till sist om det kommer triggpulser från styrdonet till den andra halvan av tändmodulen.
Undvik att byta
tändspole mot piratdel på sådana bilar. I "normala" elektroniska tändsystem innehåller tändmodulen ett överspänningsskydd som ska skydda switchtransistorn om det blir onormalt höga spänningar t ex pga avbrott i en tändkabel eller alldeles för stort elektrodavstånd i ett
tändstift. Men GM har inget
skydd alls i tändmodulen, det sitter inbyggt i tändspolen istället (ev finns det ingen särskild skyddskomponent utan tändspolen är dimensionerad så att det aldrig kan bli några farliga spänningar på primärsidan). Den saken brukar tillverkare av pirattändspolar inte bry sig om.