Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

plötsliga motorstopp corvette c4 -89a

44 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 18:26:52, 30-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte på spridarfel, däremot ligger ju alla spridare elektriskt sett parallellkopplade och då är det inte omöjligt att felet finns vid någon av de ledningar i kabelstammen som är gemensamma för alla spridare.

Ena polen på spridarna matas ju med full batterispänning, troligen via samma relä som matar bränslepump mm (det bör synas på bilens elschema). Och den andra polen jordas av en utgång på styrdonet då spridarna ska öppna. Någonstans i kretsen kan ett förkopplingsmotstånd finnas - antingen som en motståndstråd i kabelstammen eller ett trådlindat motstånd som sitter fullt synligt någonstans. Även detta bör framgå av elschemat.
Om man mäter med oscilloskop så bör man kunna se att båda polerna på spridarna ligger på 12 V större delen av tiden, den ena polen går ner till i stort sett 0 V i korta intervall då spridarna ska öppna (kanske några ms per öppningstillfälle, troligen en gång per varv). Den andra polen ska antingen ligga stadigt på 12 V eller sjunka ungefär halvvägs ner till 0. Detta beroende på hur det ligger till med ev förkopplingsmotstånd.
Om spridarna är av s k högohmig typ - resistansen i varje spridare ligger då mellan 10 och 20 ohm - finns det nog inget förkopplingsmotstånd. Är de däremot lågohmiga, 2-3 ohm, så bör det finnas förkopplingsmotstånd.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Björnolsson (trådstartaren)

#17 » 19:41:33, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätte på spridarna och vill nog hävda att det är hög ohmiga spridare fick runt 15 ohm på dom när jag kollade.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

torbjorn_forsman

#18 » 20:07:16, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då behöver du åtminstone inte bekymra dig för opålitliga motståndstrådar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Björnolsson (trådstartaren)

#19 » 18:33:23, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemen är ju inte lösta ännu.tröttnade totalt och bilen har bara stått,
Samlade lite mod och gick ner till garaget och började mäta lite, Har mätt upp tändspolen och allt verkar okej, ger gnista och alla mätvärden är inom gränserna enligt haynes. Har inte testat med annat än löst stift i kabel.
har ingen utrustning för att mäta bränslet rycket, men pumpen går som den ska och det blir tryck i fuelrailen.mätte även på spridarkontakter och jag har pulserande spänning på start

Har även mätt på tändmodulen och allt verkar ok.

Byglade även bort VATS en bara för säkerhets skull. Men inte ett tändande, inga felkoder

Ska försöka ordna en tryckmätare till bränslet.Men den borde göra några försök även om trycket är lågt.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

torbjorn_forsman

#20 » 18:37:26, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett ganska säkert tecken på att bränsletrycket är rätt, är att man hör skvalande ljud från tryckregulatorn (och att det kommer bränsle i returledningen från den). Man kan också bedöma saken genom att mäta bränslepumpens strömförbrukning, normalt kan man vänta sig ungefär 1,5 A om den pumpar helt fritt, och däröver omkring 1 A per bar bränsletryck. Om man suger i tryckregulatorns vakuumanslutning, ska pumpens strömförbrukning minska.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

igelkottar

#21 » 19:58:19, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tipsade dig för ett bra tag sedan om en i Skövde som är duktig på vettar.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Björnolsson (trådstartaren)

#22 » 21:45:53, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja just det,
ska kolla med honom.

Hade en cherokee för ngr år sedan, där dog Svänghjulsgivaren och den var ju lika död som vetten. Men finns det någon sådan på vetten?
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

MN

#23 » 23:08:19, 04-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startgas om du nu säkert har gnista?
MN

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#24 » 00:07:41, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björnolsson skrev:Ja just det,
ska kolla med honom.

Hade en cherokee för ngr år sedan, där dog Svänghjulsgivaren och den var ju lika död som vetten. Men finns det någon sådan på vetten?


På ett så gammalt GM C3 eller P4 motorstyrsystem sitter den enda lägesgivaren i fördelaren. Troligen en induktiv givare i det här fallet, hallgivare finns men är sällsynta (har sett det på någon Opel från tidigt 90-tal).
Givare vid vevaxeln dök upp på P4-system en bit in på 90-talet, sitter bl a på de Lada som har GM-tillverkat motorstyrsystem.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#25 » 01:08:07, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att kolla tändspolen på en Porsche 924 så skall gnistan hoppa 13mm i luft.
Så kolla om du kan göra ett tändstift med stort gnistgap för att kolla spolen.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#26 » 09:43:15, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, det är inte riktigt att rekommendera på GM-system eftersom de saknar överspänningsskydd i tändmodulen. Det är ren tur, och beroende på tändspolens dimensionering, om en sådan tändmodul överlever det provet.
Ska man göra det provet på tändspolen, bör man koppla in den tillfälligt i en bil med tändsystem av annat fabrikat. Bosch-tändmoduler brukar t ex vara väl försedda med skyddskretsar.

Det enda fel jag har varit med om på GM:s ingjutna tändspolar är dålig kontakt mellan primärlindningen och flatstiften, och det upptäcker man lätt genom ohmmätning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#27 » 10:09:25, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju också jorda spolen manuellt, måste vara lättare att dutta med kabeln till tändmodulen mot jord än att hitta än annan modul
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#28 » 11:08:38, 05-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där tändspolen har så lågohmig primärlindning (ca 0,4 ohm) att den är beroende av tändmodulens strömbegränsning. Om man vill prova att jorda manuellt, så bör man lägga ett motstånd på ca 3 ohm i serie.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimrod_pro

#29 » 00:55:19, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skruvat en hel del med GMs insprut och HEI tändning från denna tid.

Eftersom att du både får pulserande ström till spridarna som i sin tur matas med konstant 12v via två 15A säkringar och gnista kan vi tillfälligt räkna bort VATS, pickupcoil i fördelare och tändmodul och tändspole då dessa måste va hela för att få gnista och pulser till spridare.

Du skrev att du bytt tänddelar, vilket fabrikat? Har varit med om kassa fördelarlock och rotorer ur paketen.
Sitter tändkablarna i rätt tändföljd?
1–8–4–3–6–5–7–2, fördelaren rör sig medsols.
Har ettan hamnat på rätt anslutning?
Vrid motorn till tdc (strecket på svängningsdämparen ska peka på 0 på timingplaten. Se sedan vilken anslutning rotorn pekar på observera att utan att lyfta ventil kåpan så kan den peka 180 grader fel. Men ger ett hum om kablarns sitter på rätt anslutning.

Hur ser stiften ut? Blöta? Om tempgivaren som sitter under throttelbodyn är kass skickar ECM på rejält med bränsle vilket kan sura ned stiften.

Tillägg 1 ang bränslesystemet:

När du vrider på tändningen ska ECM prima systemet ett par sekunder och sedan slå av bränslepumpen, startar sedan pumpen när du vrider igång motorn. Dessa reläer har jag varit med om att de har strulat, dock inget standard extraljusrelä men det går att bygga om man har koll på vad man gör.

Det som kan bli galet med bränslesystemet som jag har erfarenhet av.

I tanken sitter det en slangstump som brukar spricka/gå av efter x antal år i bensinbad. Sitter även en silstrumpa i botten på pumpen som kan ge upp. Spricka märks ofta när man börja komma ner i tanknivå, då cirkulerar det en del i tanken och bilen tappar tryck och går skit.

Sedan har du bränslefilter som är stort som en läskburk som kanske aldrig är bytt.

Efter det har du två slangar som går mellan kaross och motor, har dock inte haft problem med dessa nån gång.

Efter det så är det regulatorn som har ett gummimembran som brukar kunna ge upp efter x antal år, ibland märker man detta genom att det kommer bensin ut vakumanslutningen annars kan det bli internt haveri i regulatorn med.

Tillägg 2 lite mer elrelaterat:

Hur ser mapsensorn ut att må? Sitter monterad bak vid fördelaren, kablarna ok och slangen mellan insug och sensorn är tät utan några sprickor?

På throttelbodyn har du en TPS givare som säger åt datorn vilken position spjället är i, om denna är trasig och ger datorn info om att spjället är helt öppet uteblir bränslet då datorn går in i flood clear. Fast åter igen du har ju spridarpulser så denna kan vi räkna bort.
Christoffer

2 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Björnolsson (trådstartaren)

#30 » 10:49:54, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stift och kablar har suttit på i 2 säsonger och är inte flyttade, rotor och fördelare byttes ifjol och det är köpt hos jänke handlaren här i stan, har alltid vart bra grejer.

Stiften jag haft ur verkar torra, men skall kolla ngr fler,

Ang Bränsle pumpen så går den som den skall enligt verkstadshandboken, alltså går ca 2 sekunder efter tändning på sen igång igen när starten snurrar.
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lerb61 och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se