Jag tror inte på spridarfel, däremot ligger ju alla spridare elektriskt sett parallellkopplade och då är det inte omöjligt att felet finns vid någon av de ledningar i kabelstammen som är gemensamma för alla spridare.
Ena polen på spridarna matas ju med full batterispänning, troligen via samma relä som matar bränslepump mm (det bör synas på bilens elschema). Och den andra polen jordas av en utgång på styrdonet då spridarna ska öppna. Någonstans i kretsen kan ett förkopplingsmotstånd finnas - antingen som en motståndstråd i kabelstammen eller ett trådlindat motstånd som sitter fullt synligt någonstans. Även detta bör framgå av elschemat.
Om man mäter med oscilloskop så bör man kunna se att båda polerna på spridarna ligger på 12 V större delen av tiden, den ena polen går ner till i stort sett 0 V i korta intervall då spridarna ska öppna (kanske några ms per öppningstillfälle, troligen en gång per varv). Den andra polen ska antingen ligga stadigt på 12 V eller sjunka ungefär halvvägs ner till 0. Detta beroende på hur det ligger till med ev förkopplingsmotstånd.
Om spridarna är av s k högohmig typ - resistansen i varje spridare ligger då mellan 10 och 20 ohm - finns det nog inget förkopplingsmotstånd. Är de däremot lågohmiga, 2-3 ohm, så bör det finnas förkopplingsmotstånd.