Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

plötsliga motorstopp corvette c4 -89a

44 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Björnolsson (trådstartaren)

#31 » 14:05:25, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar på mig dumstruten och konstaterar att jag gjort en tabbe i mätningarna, Dubbelkollade spridarna idag med lampa och det finns ingen spänning/pulser,
kan inte kolla säkringar än, bilen står så höger dörr ej går att öppna
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO



håkan 13

#32 » 14:11:48, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ju va så att spänningen kommer och går... men nu vet du ju var du ska börja!! :thummar:
och än är det ju inte vår så...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

nimrod_pro

#33 » 14:53:00, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då finns det ju saker att gå vidare med, alltid något.

Jag har personligen ingen erfaren provat spridarna med glödlampa, kanske fungerar, tänkte mest på om de korta pulserna är tillräckligt för att tända lampan.

Kolla att det finns 12v mellan jord och ena stiftets kontakt.

Om det finns 12v på samliga spridarkontakter så får man gå vidare med varför ECM (datorn) inte skjuter av injektorerna.
Detta kan bero på
VATS - Nyckelsymbolen ska slockna i instrumentpanelen.
Trots att nyckelsymbolen slocknar måste signalen mellan VATS och ECM komma fram till ECM för att slå på spridarna. Går att programmera bort VATS i chippet om man vill.

ECM - lite långsökt men har hänt, datorn har bränt utgångarna för spridarna eller ingången för tändningen. Har ev en box som kan passa i felsökningssyfte.

Eftersom att du har gnista så är nedanstående inte lika troligt.

Pickup-coil - inne i fördelare går två sladdar från cylinderklumpen som fördelaraxeln går igenom, koppla från kontaktstycket från tändmodulen och mät att det finns motstånd mellan kontakterna samt att det inte finns någon kontakt mot jord.
Går även mäta i kontakten med AC-läge på multimeter medan fördelaren snurrar då det är ett magnetiskt tandhjul som passerar pick-up spolen

Tändmodul - Varit med om att de pajar, då blir det ingen signal till ECM att starta, skall monteras med kylpasta mellan fördelare och modul.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Björnolsson (trådstartaren)

#34 » 15:19:05, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ju inte nyckel symbol utan det står Security i mittpanelen. Denna slocknar inte när starten snurrar utan den blinkar,
har ett löst motstånd som är inkopplat på VATS kabeln från tändningslåset för att utesluta nyckeln som fel punkt
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

nimrod_pro

#35 » 15:43:47, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, vad händer om du plockar bort motståndet och försöker starta?
Normalt är att motorn inte ska gå runt och man får vänta ett par minuter innan man kan starta medans Security lyser. Bara för att se om VATS fungerar som det ska. Kan ju vara någon som satt en bygel istället för reläet som klipper startmotorn. Blir svårare att verifiera VATS funktion då det bara är spridarna kvar som VATS stänger av.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Björnolsson (trådstartaren)

#36 » 20:23:59, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ingen skillnad om jag tar bort motståndet och kör starten, det blinkar Security
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

nimrod_pro

#37 » 21:40:28, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och om du plockar bort säkringen till VATS vad händer då? Fortfarande blinkande security eller är det helt dött?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#38 » 22:14:05, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste på lite mer om just Corvette C4 och det är tydligen inte bara VATS som använder sig av SECURITY lampan, billarmet använder sig av den med för att påminna om att det finns dörrar eller bagagelucka som inte är stängda genom att blinka SECURITY.

Är nere i verkstaden nu och kollar på min Camaro -91 som förvisso inte har kvar gm sprutet men VATS sitter kvar. Där stoppar jag i nyckeln vrider på tändningen, SECURITY tänds 2 sekunder för att sedan slockna, håller sig släckt när jag vrider om på starten.

Svårt att felsöka på distans.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

RD350

#39 » 23:55:34, 06-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så kablarna mellan nyckeln o styrenheten är hela (de som känner av motståndet i nyckeln) det går att mäta motståndet i nyckeln, klippa kablarna och löda i motsvarande motstånd vid styrenheten. Har gjort det några gm-bilar, funkar fint. Samma på Cheva o buick.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Björnolsson (trådstartaren)

#40 » 17:35:11, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har 12v på spridarna. Men inga pulser,
Har ju sedan tidigare felsökning ett motstånd som jag testar med som kopplas in på kabeln från tändlåset
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

nimrod_pro

#41 » 17:41:23, 07-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är frågan hur kablaget ser ut fram till VATS och vidare till ECM.

-VATS får inte ström
-Rätt motstånd
-Oxiderad kontakt på vatsenheten
-Trasig VATS
-Trasig/smutsig kontakt/signalkabel mellan VATS och ECM
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Björnolsson (trådstartaren)

#42 » 20:54:44, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hann kika lite på vette'n ikväll.
Security lampan slocknar när dörren stängs. Vilket då borde ha att göra med att larmet använder den oxå.
Kontrollmätte nyckel och motstånd, de är samma.
Kollade säkringar till VATS, inj,och anti theft, alla är hela.

Vart sitter styrboxen och VATS,en?
Det finns 3 sorters människor.
De dom får saker att hända
De som undrar vad som hände
De som undrar varför det aldrig händer något.
Björnolsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:07:43, 29-03-2015
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574
FORDSON MONDEO
DUCATI SCRAMBLER DESERT SLED
SUZUKI GSX 750 ES
QINGQI 125
YAMAHA 535 VIRAGO

RD350

#43 » 22:31:42, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den sitter vid handskfacket, innanför/ovanför. Kan ta foto på jobb, har en halvt nerplockad där... Jag hade en Buick park avenue där som inte startade, där var styrenheten kass, samma styrenhet som Corvette. Finns två reservdelsnr. som ersätter varandra.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Stefan1972

#44 » 09:41:39, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det många år sen man skruvade med dylika men det enda man bytte var ju typ tempgivare för insprutning. Givare i fördelare och bränslepump. Bränslepumpen är ju dessutom vanligt på alla bilar idag. En bekant på byn hade liknande problem på en camaro eller firebird eller vad det nu var. Lika årsmodell typ. De bytte allt och höll på med nyckeln för samma grej på den med motstånd och den var ju likadan. Kunde gå bra ibland, tvärdö, startade ej. Gick bra igen och höll på så där tills det var ohållbart. Till slut hade de bytt pumpen ändå och felet försvann. De hade ju dragit på just det jobbet eftersom det är en ganska stor operation att riva ur tanken på dessa.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se