Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

ABS Problem Dodge Ram

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

ac tc

#16 » 16:48:58, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla även hjullagren fram, glappar dom så kommer abs´n att bråka.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



AN (trådstartaren)

#17 » 23:06:46, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Rev loss min för ett par år sen och skickade den till Innosund för rep, den dras tydligen med två typfel, anslutningarna för ström vibrerar loss inutu och transistorn som
driver abs pumpen får kortslutning. ( Pumpen går hela tiden..)

Inte så enkelt att kolla detta eller?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#18 » 23:38:06, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollade lite på ett amerikanskt forum, och såg att jag gjort några inlägg. I sept 2009, så det var ett tag sedan jag höll på med ABSen sist. Tiden går :smile:
Det är bara abs-lampan som lyser, dock verkar många som har problem, ha både "brake" och abs-lampan lysande.
Jag ohm-mätte givarna fram, och bytte den som sitter bak, så jag tror det är ordning.
Ohm-mätte spolarna i ventilerna. Hade isär och rengjorde ventilerna. Håller man en magnet över "dump-ventilen" ska pedalen gå i botten, det gjorde den inte på den ena av dem. Men efter rengöring gjorde den det. Det var lite rostigt och skitit inne i dem.
Får väl börja om då med ny energi :grin:


Bilder på ABSen, sen ett mindre block, längre ner, med två ventiler på, till bakhjulen. Sitter fyra st ventiler under plastlocket.
Bild
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#19 » 09:43:10, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
ac tc skrev:Rev loss min för ett par år sen och skickade den till Innosund för rep, den dras tydligen med två typfel, anslutningarna för ström vibrerar loss inutu och transistorn som
driver abs pumpen får kortslutning. ( Pumpen går hela tiden..)

Inte så enkelt att kolla detta eller?


Transistorn är ju lätt att ohmmäta för att se om det är kortslutning i den.
Jag hade just det felet på min Chrysler 300M (dock inte Kelsey-Hayes utan ATE ABS-system). Pumpmotorn hade rostat ihop och det var kortslutning i den ena av två parallellkopplade transistorer som skulle driva den. Det visade sig dessutom att den transistorn, som var ytmonterad, var dåligt lödd från fabrik så den knappt hade fått någon kylning via kretskortet. Förra ägaren till bilen hade skickat ABS-enheten till Innosund men fått tillbaks den oreparerad, de hade inte ens försökt öppna elektronikenheten, skruvarna som skulle hålla pumpmotorn var borta och motorn sönderbruten. Nåväl, elektroniken var ju lätt att reparera, och jag hade en ABS-enhet från en VW Golf III eller möjligen IV liggande, där det visade sig att hydraulikdelen var identiskt likadan som den som satt på Chryslern. Bara att flytta över Chryslerelektroniken till VW-hydrauliken, och göra i ordning en adapter för en av bromsrörsanslutningarna som hade annan gänga (M10x1 på den ena enheten, M12x1 på den andra).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#20 » 10:16:54, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
ac tc skrev:Rev loss min för ett par år sen och skickade den till Innosund för rep, den dras tydligen med två typfel, anslutningarna för ström vibrerar loss inutu och transistorn som
driver abs pumpen får kortslutning. ( Pumpen går hela tiden..)

Inte så enkelt att kolla detta eller?

- jo, du märker om pumpen går hela tiden så fort du har tändningen på och har den ingen ström till enheten så dör hastighetsmätaren och alla bromslampor lyser glatt.
Obs, detta gäller en - 98 Durango men jag skulle tro att det är rätt likt..Ram som Ram, typ.
Min erfarenhet av Innosund är bra, hoppas att Forsmans var ett undantag.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

AN (trådstartaren)

#21 » 22:45:45, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pumpen går inte alls. Så då är det väl inte typfelet på denna. Får väl plocka ner lite och leta efter rost och brända komponenter. Har plockat ner fördelningslådan så den är inte körbar för tillfället.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#22 » 07:32:09, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innan du gör någon grundligare felsökning, så kolla att alla matningsspänningar och jord till ABS-enheten finns där (jämför med elschema, förmodligen duger Durango-schemat relativt bra).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#23 » 10:59:51, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är oftast nåt enkelt typ en givare eller glapp/ brott.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

AN (trådstartaren)

#24 » 22:56:32, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade manualen.
Tyckte väl inte att det Amerikanska elschemana va jättelätta att läsa.
Att A20-18 RD/DB är Huvudkrets, Delkrets, kabelarea, och färg är jag med på,
C1 är Kontakt 1 på CAB (Controller Anti Lock Brake), och de andra numren ,6 7 12 20 21, är trådledarna.

C133 är väl en kontakt, men är det 41 ledare i den?

Men vad betyder S110, linjer med punkter?

Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#25 » 23:19:03, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakten C133 behöver inte vara 41-polig, men den aktuella tråden går igenom stift 41.

S110 kan vara en "splice" alltså en förgrening inbyggd i kabelhärvan, troligen krimpad/pressad eller svetsad/lödd.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN (trådstartaren)

#26 » 23:34:22, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så va det ju TD. Tackar.
Ja att sitta och glo i en verkstadshandbok är ju också ett fredagsnöje :smile:


Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Turbodiesel

#27 » 23:59:02, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är så fredagskvällar ser ut i verkligheten. :mrgreen:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#28 » 00:12:17, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Siffran 18 i ledarbeteckningen är inte delkrets utan kabelarea ( i AWG). Ju högre AWG-nummer desto tunnare kabel. 18 AWG tror jag motsvarar ca 1,0 mm2.

En intressant sak är att jag aldrig har sett någon annan biltillverkare som är så noga som Chrysler med att dokumentera alla "splices" i kabelstammar, både att namnge vartenda skarvställe och göra tabeller eller ritningar över var de befinner sig. Undrar om dåliga skarvar har ställt till mycket problem för märkesverkstäderna en gång i tiden?

Chryslerschemor från början av 90-talet och framåt är i alla fall mycket mer läsliga än dito från 80-talet, de kan verkligen vara struliga och ologiska. Ska man t ex försöka begripa hur någonting hänger ihop i en Dodge van från ca 1988, så blir det mycket bläddrande fram och tillbaks och det slutar ofta med att man får göra en egen skiss av de kretsar man är intresserad av.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#29 » 20:42:30, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då har jag mätt lite idag. Skrev ut schemana som handlade om ABS, började mäta och bockade av. Inte riktigt färdig, och hittat några saker jag är lite fundersam på som jag kolla lite mer på i morgon.
Men jag har nog ändrat uppfattning om schemat, tyckte det var ganska lätt att följa bara jag började. Fanns ju ett avsnitt som visar var alla kontakter sitter också.

Men tänkte på det där med givarna.
Mätte och fick 1,3K ohm på givaren i bakaxeln, och 1,5k ohm på givarna vid framhjulen.
Kan detta vara rimligt?
Detta är mätt i kontakten vid "ABS-databoxen" .

Om detta är rimligt, men om signalen inte är bra, borde den väl köra självtestet. Självtestet görs väl innan hjulen börjar rulla, och då vet den ju inte hur signalerna är? Eller görs självtetstet först när hjulen börjat rulla?





torbjorn_forsman skrev:Med en vanlig multimeter ställd på växelspänning bör man kunna se att givarna lämnar spänning då man snurrar på hjulen (försök dock inte med en digitalmultimeter av allra billigaste sort där lägsta växelspänningsområdet är 200 V, den kommer förmodligen inte att visa något alls)

Det står inte på mätaren iaf att lägsta växelspänningsområde är 200v. Borde väl göra det isf? Eller är det något man får märka själv?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#30 » 22:43:09, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Resistansvärdena verkar rimliga. ABS-system brukar göra ett första självtest när man slår på tändningen, och ett andra självtest när bilen har börjat röra på sig. Det andra testet kollar att det verkligen kommer rimlig signal från alla givare.
Ett test till som man kan göra själv är att ohmmäta och kolla att det inte är överledning mellan någon givarsignal och jord.

Prova att mäta en låg växelspänning (t ex från en transformator-nätadapter, alltså ej switchad, som är märkt t ex 12 V AC, gärna även en som ger mindre än 10 V). Om multimetern använder alla värdesiffror vid en så låg spänning och sätter decimalkommat så att man får med tiondels och kanske hundradels volt, så duger den för att mäta låga växelspänningar med. De här dåliga med 200 V som lägsta område, brukar bara visa heltal volt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se