Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

ABS Problem Dodge Ram

53 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#46 » 21:45:52, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är knappast troligt att lampan kan tändas pga luft i ABS-enheten. Jag tror väl inte att den har några tryckgivare som kan känna av att några dåligheter inträffar på den hydrauliska sidan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



AN (trådstartaren)

#47 » 22:17:18, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det är knappast troligt att lampan kan tändas pga luft i ABS-enheten. Jag tror väl inte att den har några tryckgivare som kan känna av att några dåligheter inträffar på den hydrauliska sidan.



Lampan tänds inte. Den slocknar som den ska, men ABSen fungerar inte :sad:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#48 » 22:38:11, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så det är alltså inte alls omöjligt att luft eller ett annat "hydrauliskt" fel i ABS-enheten kan få ABS att sluta fungera fastän lampan håller sig mörk.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#49 » 22:47:52, 22-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Så det är alltså inte alls omöjligt att luft eller ett annat "hydrauliskt" fel i ABS-enheten kan få ABS att sluta fungera fastän lampan håller sig mörk.


Nu fatta jag hur du menade :smile:
Ska prova att lufta efter alla konstens regler igen, innan jag gör nåt mer.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

ac tc

#50 » 10:31:28, 26-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Normalt så behöver du tillgång till en dator för att lufta absén, det finns lite historier om folk som luftat och sen varit ute å tokbromsat för att sedan lufta igen.
- om det funkar..ja inte vet jag.
Men startar inte abs enheten att pulsa så lär det knappast kommat ut nån luft ur den.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

AN (trådstartaren)

#51 » 12:29:50, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Normalt så behöver du tillgång till en dator för att lufta absén, det finns lite historier om folk som luftat och sen varit ute å tokbromsat för att sedan lufta igen.
- om det funkar..ja inte vet jag.
Men startar inte abs enheten att pulsa så lär det knappast kommat ut nån luft ur den.


Ingen aning om det är luftrelaterat, tänkte om det kanske var luft kvar i ABSen, så att den pulsar en "luftkudde".
Lite slut på idéer.

Det finns beskrivning i verkstadshandboken, och även en TSB på hur man luftar manuellt, så det borde ju gå även om det är bättre med datorn. Finns ju tyvärr inga "lågpris-servicedatorer" till dessa.

Vet nån hur man ska tolka instruktionerna. Man ska först lossa "bleed plug", montera verktyger "6670", sedan snabbt trampa 5-10 gånger på bromsen. Så länge verktyget "6670" är monterat går pedalen i botten.

Sedan ska man lufta vid varje bromsrör, sedan ska man också komma ihåg att stänga "bleed plug" före varje gång man trampar på bromsen. Betyder detta att man ska både öppna vid bromsrören OCH "bleed plug" när man luftar? Verkar ju som "bleed plug" ska öppnas, annars hade de väl inte skrivit in påminnelsen om att den ska stängas varje gång?

Får nästan uppfattningen att "bleed plug ska vara öppen hela tiden, eftersom det står att man ska " tighten bleed plug" som sista punkten under "h". Men det kanske bara är en påminnelse att dra med moment?

Bild
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

QV_

#52 » 13:43:18, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Men den låser hjulen.
Bara testat lite på gårdsplanen, men behöver de någon viss hastighet.
Eller fungerar de som "vanliga" ABS bromsar?


Vad jag har lärt mig så låser ABS:en hjulen vid lägre hastigheter (under 7km/h)
Det skall tydligen vara mera effektivt att stoppa fordonet med låsta hjul vid lägre hastigheter än att försöka hålla dom rullande.

Att lufta ABS genom att "tokbromsa" på grusväg (ABS:en börjar jobba för att inte låsa hjulen) fungerar rent praktiskt men det kommer att ta några inbromsningar med tillhörande luftning av bromsarna emellan.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

AN (trådstartaren)

#53 » 14:20:53, 07-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Jag prövade bara lite utanför verkstaden, efter att jag fått lampan att slockna. Kanske körde för sakta. Sen åkte jag och besiktigade, utan anmärkning, men testa nog aldrig att låsa hjulen då. Sen tröttnade jag lite och tog en paus i projektet. Får testa igen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se