Tack alla för engagemang
torbjorn_forsman skrev:ALDL har inget med Dodge/Chrysler att göra, utan det är namnet på GM:s diagnosinterface före OBD II -tiden.
Ok, trodde det var för ABSen. Artikeln jag hittade på nätet handlade om dessa bromsar fast på GM:s fordon.
torbjorn_forsman skrev:Det är vad jag vet bara motorstyrsystemet som kan ge blinkkoder ifrån sig, och vanligtvis bara på bilar före '96.
Denna 97a ger blinkkoder om man slår av och på tändningen i en viss sekvens. Men det stämmer nog att det bara är motorstyrsystemet. Fast med mekanisk Bosch P-Pump, är det ju begränsat med elektronik.
torbjorn_forsman skrev:Vad jag har sett av andra Chryslerbilar från 90-talet så varierar det från modell till modell hur ABS-systemet är inkopplat till OBD-kontakten. Jeep Grand Cherokee har alltid ABS-enheten påhängd på CCD-bussen, Chrysler Voyager har en särskild
ledning för ett entrådsinterface (SCI på Chrysler-språk) som går till en ledig
pinne i OBD-kontakten, Chrysler 300M använder PCI-bussen för allting inklusive diagnos av ABS-systemet. Alla dessa bilar har ABS-system och eventuellt bromshuvudcylinder av märke ATE, resten av bromssystemet är Kelsey-Hayes.
Jag hittar ingen bra verkstadshandbok för just den här bilen på nätet, det närmaste jag kommer är Durango '98 ,
http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manu ... N_Durango/ . 98DN_5.PDF är bromssystemet , 98DN_8W.PDF är elschemor. Det är i alla fall en ABS-enhet som inte liknar någon av dem jag har sett förut, och den tycks använda CCD-bussen för diagnos.
Jag har en manual till den som jag får leta upp. Men denna bilen har inte varit prio ett de senaste åren. Där borde ju funktionsbeskrivning och
elschema rimligtvis finnas. Får ta lite bilder på komponenterna så får ni hjälpa mej att bena ut systemet.
ac tc skrev:Lyser ABS lampan?
- abs´en slår ifrån om du har låg nivå på bromsolja.
Jo ABS lampan lyser, men
olja finns, och tyckte jag luftade efter alla konstens
regler då när jag höll på sist.
ac tc skrev:Kolla om din lokala merca handlare har kvar en DRB3 á eller starscan från Chrysler äventyret.
Har varit iväg en gång, och prövat att läsa den. Men de fick ingen
kontakt med fordonet. Vet inte varför.
ac tc skrev:- när du startar ska den ladda upp accumulatorn och göra ett trycktest, låter som ett surr med en svag duns på slutet, kan tänka mig att det inte hörs alls med Cummins som racklar på där framme.
Har aldrig hört/märkt att den gjort självtest, så länge jag haft den.
ac tc skrev:Givaren på bakaxeln är ökänd för sin förmåga att dra på sig metallspån från axeln och sluta fungera, det brukar räcka med en rengöring så funkar den igen.
Får ta ut och se på den. Men har en liten fundering att jag bytte den mot en annan, begagnad, men då ska den ju vara rengjord
iaf. Inte riktigt säker här, får tänka efter lite
mathiast skrev:Ja att hastighetsmätaren fungerar ger ju ingen 100% garanti på givarens funktion
Då är det svårt att testa den med multimeter också väl?
Är det en annan typ av givare än fram då? I artikeln jag läste på nätet står att den är kopplad genom en "Digital Ratio
Adapter Controller (DRAC)"