Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

ABS Problem Dodge Ram

53 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#1 » 13:31:18, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Har lite problem med ABS-bromsarna På en Dodge Ram 3500 Cummins.
Grejade lite för några år sedan men fick aldri9g ordning på dem.
Nu har jag plockat fram den igen, och börjat se över lite oljeläckage, spricka i fördelningslåda, och allmän service.
Så nu tänkte jag ta tag i bromsarna också. Skulle vara trevligt med ABS funktione. Det är fyrhjuls-abs på denna, tror många bara hade på bakhjulen.
Har inte tillgång till DRB-läsare för att läsa koderna.
Tänkte börja med givarna.
Att bara ohm-mäta dem, så kan man väl se om de är trasiga, men man kan väl inte var 100% säker på att de fungerar, även om motståndet är rätt?
Kan man snurra och mäta spänning?
Eller måste man ha oscilloskop?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



mathiast

#2 » 18:04:34, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min är det trekanals abs så den använder givaren på diffklumpen bak för bakaxeln och hastighetsmätaren.
Kolla om du också bara har en givare på bakaxeln? Man tycker att om hastighetsmätaren funkar så borde den vara ok i alla fall.
Personligen tycker jag inte om detta systemet för det bankar och slår så man tror bilen ska ramla i bitar.
På min durrar det till i abs enheten när man slår på tändningen vilket troligtvis är en självtest
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

AN (trådstartaren)

#3 » 19:27:56, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag har en på bakaxeln, och en vid varje framhjul.
Samma som på din då väl?
Jo hastighetsmätaren fungerar, så då är väl den i bakaxeln i ordning?

Har aldrig fungerat så länge jag haft bilen, så jag har inte testat det. Men det kanske inte är nåt trevlig system då?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

mathiast

#4 » 20:16:37, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä väldigt rått och hårdhänt men bilprovningen kan ju vilja att det fungerar och jag kan tänka mig att bakaxeln gärna låser upp vid hård inbromsning om det är dött
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

AN (trådstartaren)

#5 » 23:47:01, 15-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo den låser ju upp lätt bak på grusväg som jag kör en hel del. Eller fuktig asfalt. Så tänkte de kunde vara trevligt om det fungerade.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#6 » 01:14:07, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för årsmodell på bilen? Fabrikat på ABS-systemet? Är allt hopbyggt i en enda enhet eller sitter elektroniken för sig och hydrauliken för sig?

Om det är "normala" induktiva givare så kan man ohmmäta dem för att kolla att det inte är avbrott. Med en vanlig multimeter ställd på växelspänning bör man kunna se att givarna lämnar spänning då man snurrar på hjulen (försök dock inte med en digitalmultimeter av allra billigaste sort där lägsta växelspänningsområdet är 200 V, den kommer förmodligen inte att visa något alls). Med oscilloskop kan man också kolla att spänningen är någorlunda jämn under hela varvet och inte "amplitudmodulerad".
Det finns dock en del udda ABS-system som har givare med inbyggd elektronik som inte lämnar spänning ifrån sig själva, de är tänkta att matas med en likspänning via ett motstånd. Jag har stött på dem på dels Renault och dels någon amerikansk GM-bil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#7 » 11:25:05, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Vad är det för årsmodell på bilen? Fabrikat på ABS-systemet? Är allt hopbyggt i en enda enhet eller sitter elektroniken för sig och hydrauliken för sig?

Det är en 97a. Fabrikatet på ABSen är Kelsey Hayes, och den har elektroniken för sej. Den boxen har jag prövat att byta. Köpte en på ebay som skulle fungera. Men det blev ingen skillnad. Kan ju inte till 100% säga att den "nya" boxen fungerade, men är det sannolikt att jag skulle ha 2 trasig boxar?

Det finns ju blinkkoder att ta fram på Dodge, genom att slå av och på tändning. Men tror inte det fungerar för abs-modulen. Men om man läser om detta 4wal-systemet (4 Wheel Antilock Brake), så ska det ju finnas en "Assembly Line Diagnostic Link (ALDL) diagnostic connect". Vet inte om det finns på min, men på den ska man ju kunna ta fram blinkkoder i ABS-lampan. Har dock inte hittat denna. Men den kanske är hopbyggd med OBD-kontakten, då det kanske finns lediga platser i den?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#8 » 12:18:14, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ALDL har inget med Dodge/Chrysler att göra, utan det är namnet på GM:s diagnosinterface före OBD II -tiden.

Det är vad jag vet bara motorstyrsystemet som kan ge blinkkoder ifrån sig, och vanligtvis bara på bilar före '96.

Vad jag har sett av andra Chryslerbilar från 90-talet så varierar det från modell till modell hur ABS-systemet är inkopplat till OBD-kontakten. Jeep Grand Cherokee har alltid ABS-enheten påhängd på CCD-bussen, Chrysler Voyager har en särskild ledning för ett entrådsinterface (SCI på Chrysler-språk) som går till en ledig pinne i OBD-kontakten, Chrysler 300M använder PCI-bussen för allting inklusive diagnos av ABS-systemet. Alla dessa bilar har ABS-system och eventuellt bromshuvudcylinder av märke ATE, resten av bromssystemet är Kelsey-Hayes.

Jag hittar ingen bra verkstadshandbok för just den här bilen på nätet, det närmaste jag kommer är Durango '98 , http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manu ... N_Durango/ . 98DN_5.PDF är bromssystemet , 98DN_8W.PDF är elschemor. Det är i alla fall en ABS-enhet som inte liknar någon av dem jag har sett förut, och den tycks använda CCD-bussen för diagnos.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#9 » 15:24:22, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lyser ABS lampan?
- abs´en slår ifrån om du har låg nivå på bromsolja.

Kolla om din lokala merca handlare har kvar en DRB3 á eller starscan från Chrysler äventyret.
- annars så är givare billiga på Ebay.
På min -98 Durango så kommer hastighetsmätaren från absén trots att det sitter en hastighetsgivare på vxl lådan.
- när du startar ska den ladda upp accumulatorn och göra ett trycktest, låter som ett surr med en svag duns på slutet, kan tänka mig att det inte hörs alls med Cummins som racklar på där framme.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#10 » 15:26:28, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givaren på bakaxeln är ökänd för sin förmåga att dra på sig metallspån från axeln och sluta fungera, det brukar räcka med en rengöring så funkar den igen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

mathiast

#11 » 15:32:03, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja att hastighetsmätaren fungerar ger ju ingen 100% garanti på givarens funktion
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

AN (trådstartaren)

#12 » 22:41:25, 16-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för engagemang :grin:

torbjorn_forsman skrev:ALDL har inget med Dodge/Chrysler att göra, utan det är namnet på GM:s diagnosinterface före OBD II -tiden.

Ok, trodde det var för ABSen. Artikeln jag hittade på nätet handlade om dessa bromsar fast på GM:s fordon.



torbjorn_forsman skrev:Det är vad jag vet bara motorstyrsystemet som kan ge blinkkoder ifrån sig, och vanligtvis bara på bilar före '96.

Denna 97a ger blinkkoder om man slår av och på tändningen i en viss sekvens. Men det stämmer nog att det bara är motorstyrsystemet. Fast med mekanisk Bosch P-Pump, är det ju begränsat med elektronik. :smile:



torbjorn_forsman skrev:Vad jag har sett av andra Chryslerbilar från 90-talet så varierar det från modell till modell hur ABS-systemet är inkopplat till OBD-kontakten. Jeep Grand Cherokee har alltid ABS-enheten påhängd på CCD-bussen, Chrysler Voyager har en särskild ledning för ett entrådsinterface (SCI på Chrysler-språk) som går till en ledig pinne i OBD-kontakten, Chrysler 300M använder PCI-bussen för allting inklusive diagnos av ABS-systemet. Alla dessa bilar har ABS-system och eventuellt bromshuvudcylinder av märke ATE, resten av bromssystemet är Kelsey-Hayes.
Jag hittar ingen bra verkstadshandbok för just den här bilen på nätet, det närmaste jag kommer är Durango '98 , http://oskin.ru/pub/chrysler-dodge/manu ... N_Durango/ . 98DN_5.PDF är bromssystemet , 98DN_8W.PDF är elschemor. Det är i alla fall en ABS-enhet som inte liknar någon av dem jag har sett förut, och den tycks använda CCD-bussen för diagnos.

Jag har en manual till den som jag får leta upp. Men denna bilen har inte varit prio ett de senaste åren. Där borde ju funktionsbeskrivning och elschema rimligtvis finnas. Får ta lite bilder på komponenterna så får ni hjälpa mej att bena ut systemet.



ac tc skrev:Lyser ABS lampan?
- abs´en slår ifrån om du har låg nivå på bromsolja.

Jo ABS lampan lyser, men olja finns, och tyckte jag luftade efter alla konstens regler då när jag höll på sist.



ac tc skrev:Kolla om din lokala merca handlare har kvar en DRB3 á eller starscan från Chrysler äventyret.

Har varit iväg en gång, och prövat att läsa den. Men de fick ingen kontakt med fordonet. Vet inte varför.



ac tc skrev:- när du startar ska den ladda upp accumulatorn och göra ett trycktest, låter som ett surr med en svag duns på slutet, kan tänka mig att det inte hörs alls med Cummins som racklar på där framme.

Har aldrig hört/märkt att den gjort självtest, så länge jag haft den.



ac tc skrev:Givaren på bakaxeln är ökänd för sin förmåga att dra på sig metallspån från axeln och sluta fungera, det brukar räcka med en rengöring så funkar den igen.

Får ta ut och se på den. Men har en liten fundering att jag bytte den mot en annan, begagnad, men då ska den ju vara rengjord iaf. Inte riktigt säker här, får tänka efter lite :smile:



mathiast skrev:Ja att hastighetsmätaren fungerar ger ju ingen 100% garanti på givarens funktion

Då är det svårt att testa den med multimeter också väl?
Är det en annan typ av givare än fram då? I artikeln jag läste på nätet står att den är kopplad genom en "Digital Ratio Adapter Controller (DRAC)"
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#13 » 07:23:01, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser din ABS-enhet ut som den som finns på bild i Durango-handboken jag länkade till?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#14 » 11:36:57, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ser din ABS-enhet ut som den som finns på bild i Durango-handboken jag länkade till?

Ser ut som all elektronik sitter ihopbygd med hydrauliken på Durangon. Jag har en box lite bredvid med elektronik..
Ska fixa lite bilder på min.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

ac tc

#15 » 16:44:59, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro att den ser ut som den du länkade till.
- den sitter ihopbyggd med hydrauliken men är enkel att separera från hydrauldelarna. Kelsey-Hayes
Rev loss min för ett par år sen och skickade den till Innosund för rep, den dras tydligen med två typfel, anslutningarna för ström vibrerar loss inutu och transistorn som
driver abs pumpen får kortslutning. ( Pumpen går hela tiden..)
- passa dig för att få luft i absén, det finns nån metod utan dator att lufta den men det ska eg användas dator för luftning.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se