Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Korta/förlänga bakaxel

28 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

toker (trådstartaren)

#1 » 19:05:25, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det nån som kortat en bakaxel har ev lite planer på att korta ena sidan och förlänga den andra sidan så diff klumpen blir förskjuten åt sidan. Har i stort sett enbart tillgång till svets å rondel behöver man svarv för att få ett hyffsat resultat. Axeln ska sitta på en minigrävare så kommer köras sakta och drivas av hydraulmotor. Planen är att ta en Volvo bakaxel för dom finns det gott om. Tar även gärna emot tips på bakaxlar som har klumpen förskjuten och det ska vara nån typ som går få tag på till ok pris.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



nimbus

#2 » 20:05:24, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet dom som kortat/förlängt drivaxlar med hjälp av rör, se till att få det rakt och värma drivaxlarna till 2-300grader innan svetsning bara
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

toker (trådstartaren)

#3 » 20:21:01, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl just att få det rakt som är problemet dvs rakt kommer det inte kunna bli men hur krokigt kan det vara och ändå funka som det är tänkt ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#4 » 20:31:53, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kommer troligtvis axeln bli svetsdiffad men en lamell diffad vore ju inte fel men gissar att dom är dyra och inte ligger och skräpar överallt så svets blir det nog.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#5 » 20:41:53, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Det är väl just att få det rakt som är problemet dvs rakt kommer det inte kunna bli men hur krokigt kan det vara och ändå funka som det är tänkt ?

Du får fixa så skarvrören passar bra på drivaxlarna och till axelhuset får du göra nån typ av jigg beroende på hur det ser ut. Lätt att det blir brytning i axlarna annars och med det utmatting
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

G-son

#6 » 21:16:33, 17-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Sen kommer troligtvis axeln bli svetsdiffad men en lamell diffad vore ju inte fel men gissar att dom är dyra och inte ligger och skräpar överallt så svets blir det nog.

1041-axeln har en slungdiff, en liten lamelldiff med en vikt som slungas ut vid ~30km/h och frikopplar diffen - nyttan av diffen i låg fart, utan onödigt slitage på den i högre hastighet. Verkar inte vara särskilt eftertraktad eftersom den inte riktigt är kraftig nog för motorsport, men kanske bra nog för dig?

Svetsad diff plus svetsskarvade drivaxlar låter som ett recept på knäckta drivaxlar.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

Alvarsson

#7 » 08:32:15, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det med framaxel? Jeep Cherokee har klumpen på sidan och det finns dem som monterat slungdiff från Volvo på dom. Dana 30 på bägge såvitt jag vet.
Alvarsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:40:11, 30-11-2009
Ort: Torsby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GMC Cckw Ursus C-385 Volvo 4300b Kranterrängbil 853 (Brockway 666)

toker (trådstartaren)

#8 » 09:11:43, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 1041 axel borde bli perfekt verkar finnas att få tag i till ok pris slungdiff är nog inte fel när man ändå håller på och lär gå smidigare att svänga maskin antar jag för den lär väl inte diffa stenhårt om den suttit i en standard bil. Att använda en framaxel blir nog konstigt men vet att tex Suzuki jimny bakaxel har klumpen på sidan men vet inte om den sitter tillräckligt mycket på sidan som jag behöver
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#9 » 12:41:31, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

det blir lite svårstyrt med en svetsad diff, men det vet du redan ?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#10 » 12:46:33, 18-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo men kommer inte köra på asfalt men blir kanske mycket skador på gräsmatta när man svänger och det är ju dumt men en riktig lamelldiff diffar väl inte så hårt.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#11 » 09:13:44, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har varit med och gjort det på en Chrysler 8 3/4" axel för många år sen.( bara kortat men principen är lika.)
- Den axeln hamnade sedan i riktigt potent 440 dart med manuell låda som åkte höga 10ór på strippen så..visst går det att göra med enkla medel.
Axeltuberna kapades och sattes upp inuti en stump vinkeljärn med tvingar för att bli raka vid svetsning. Punkta runt om och sedan svetsa ordentligt.
Precis samma sak med drivaxlarna, fogbered först och se till att du har lager och tätningar på axeln innan du svetsar så du slipper slipa bort all svets.
- Axeln höll väl en 20-30 repor innan den krökte sig, sedan skaffades eftermarknads drivaxlar av rätt längd, då åkte även aga diffen ut och ersattes med en spole.
Dartskrället lyfte framhjulen när den drog iväg..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Toost

#12 » 10:53:32, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"då åkte även aga diffen ut och ersattes med en spole"
-att agadiffen är en svetsad differential det vet jag men vad är en spole?
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#13 » 11:18:27, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En kraftigare svetsdiff :) Du ersätter den vanliga diffen med en spole som i princip är en massiv järnklump

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

toker (trådstartaren)

#14 » 16:17:29, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering och nya frågor. Har fixat en bakaxel från en Volvo 745 med slungdiff grannpojken hade en liggande utväxlingen ligger runt 3,7 så antar att det är 3,73 vilket verkar vara vanligt. Bakhjulen drivs via parallell kopplade hydraulmotorer på 315 cc/varv vilka hjulen sitter fästade direkt på och bakhjulen är ca 40 mm lägre i dia än framhjulen som ska drivas via Volvo axeln dvs ca 7 % skillnad. Om jag räknat rätt så ska motorn till bakaxeln ha 180 cc/varv men jag har motor på 200 cc/varv som ligger och som jag tänkte prova med så frågan är kommer ca 10% i skillnad vara nån större katastrof eller är det rimligt att tro att det funkar hyffsat på en maskin som går ca 6 km timmen och verkar mina uträkningar rimliga om jag kör 200 cc/varv motorn i serie efter de parallella 315 motorerna ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#15 » 18:23:24, 11-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Projektet är på gång och Bakaxeln hade inte slung diff men väl en vanlig lamell diff vilket är lika bra för mig. Axeln är nu kortad på ena sidan och förlängd på den andra sidan för att få diff klumpen på sidan. Gick rätt bra att skarva drivaxeln verkade bli hyffsat rak i alla fall och den är ju 34 mm så den bör hålla bra utan extra förstärkning men ev blir det ett tunt 1,5 mm förstärknings rör utanpå. Väntar på nya inre tätningar så ska jag montera ihop den men har en del annat att pyssla som koppling för hydraulmotorn mot bakaxeln runt samma projekt så lite väntan gör inget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Berntson och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se