Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Korta/förlänga bakaxel

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

toker (trådstartaren)

#16 » 20:42:06, 29-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är bakaxeln monterad och provkörd. Den drivs av en hydraulmotor via en kortad Volvo kardan sitter en splines axel skruvad mot bakaxeln och hydraulmotorn sitter på axlar så den enkelt går dra bakåt så splinesaxeln delar sig och man kan dra grävarn efter bilen utan att motorn snurrar med. Hur som helst stor skillnad med riktig 4 hjulsdrift mot när den drevs via robson rullar. Ska försöka ordna nån bild så man lättare ser hur det funkar utifall nån planerar nått liknande.

4 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



toker (trådstartaren)

#17 » 17:08:49, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det klart allt ska målas och bukskydd samt täckplåt över ska dit bara. Här ser man hur hydraulmotorn sitter på 2 axlar och i det här läget är den lite isär dragen på grund av målningen.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

MagnusGoransson

#18 » 19:57:50, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är syftet med bygget? Att flytta maskinen lite snabbare än med larver?
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

toker (trådstartaren)

#19 » 20:47:19, 30-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Farten är det inget fel på maskinen går ca 6 km timmen och syftet är förutom lite terapi för mig i garaget att få drift även på de främre hjulen dom som vikten normalt ligger på om man inte viker grävarmen bakåt vilket man inte vill för då går det inte bära massor vilket funkar utmärkt med med robson lösningen och lär funka ännu bättre nu. Har tidigare byggt en lösning med drift via robson rullar på främre hjulen vilket blev en stor förbättring jämfört med drift enbart på de bakre men i vintras så skottade jag en del snö med maskin och dels slirar robson rullarna av is och snö och dels så går det inte ha kedjor på grund av rullarna. Eftersom maskinen går att köra ihop och dra efter bilen måste driften på framaxeln gå att enkelt koppla loss. Det är sällan jag drar den efter bilen den används normalt på egna tomten till lite pyssel grävning men har dränerat och bytt vatten samt avlopp med maskinen och var nere på närmare 3 meters gräv djup med hjälp av en förlängnings arm. Allt verkar funka som det är tänkt nu men har inte hunnit prova så mycket men klart bättre än tidigare lösning och nu kan jag ha kedjor på alla 4 hjulen till vintern och som bonus får jag ett lite större plåt klätt utrymme ovanför kardanen där jag kan frakta extra skopa/tjälkrok om jag ska iväg på nått litet pyssel. Kolla på den här filmen så ser du hur maskinen funkar i original och hur lite vikt det ligger på bakhjulen fast min är naturligtvis på viktad närmare 150 kg. https://www.youtube.com/watch?v=jM6eKzk3eLs&t=617s
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#20 » 11:54:22, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

- nu saknas bara en film på din maskin in action... :-)

2 personer gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#21 » 13:31:50, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Film blir det nog inte men lite bättre bilder ska jag ordna när det är målat å klart.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

CountyBruff

#22 » 15:08:10, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte hälsosamt att krocka med det ekipaget bakifrån. :djaevul:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

toker (trådstartaren)

#23 » 19:47:32, 31-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det ska man nog låta bli jag har inte besiktat min och det lär inte gå heller nu med obromsad Volvo axel så jag åker bara 30 km/h men brukar hänga dit ljusramp och triangel vid väg transport.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#24 » 12:41:59, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det målat och provkört blev en otrolig skillnad inte bara för att det inte slirar utan den är mycket starkare måste ha försvunnit mycket effekt i slir tidigare samt att jag nu har 1 motor mindre som ska ha olja. Provade styrkan genom att skära bort gräskanten som blev kvar när dom hyvlad vägen nu var det bara sätta ner skopan och åka tidigare har den stått still när jag provat nått sånt. En annan sak som är bättre är bromsen eftersom maskinen saknar broms så är det hydrauliken som bromsar och utan utväxling vill gärna maskinen följa med vid grävning utan stödben nere men nu med 3,7 utväxling så bromsar hydrauliken bättre. Lägger in bilder på maskinen där ser man luckan som jag öppnar och drar ur den röda sprinten så man kan dra hydraul motorn bakåt och kardan får ligga på skyddet under.
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#25 » 12:45:05, 03-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna verkar inte gå att snurra inte på min dator i alla fall.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

igelkottar

#26 » 12:22:06, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ctrl+F5 för att uppdatera bilden i din dator efter du gjort en ändring.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

toker (trådstartaren)

#27 » 12:23:58, 04-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade det då men fick det inte att funka men nu ligger ju bilderna rätt.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

toker (trådstartaren)

#28 » 15:56:06, 23-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat skotta lite med ett hydrauliskt snöblad funkar kanon har snökedjor typ nöd kedjor från bil och fräscha dubbdäck fram drar hur bra som helst inga problem att skotta med maskin. Svetsade dit ett mekaniskt stop på stickan som går mot bommen och avlastar hydraulcylindern som har lite knepig vinkel när bommen är fullt inkörd tror det är bra när man kör med blad eller skopa nere och använder den som typ lastmaskin inget som maskin egentligen är byggd för från början.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se