Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Stänga av airbag vw passat

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#1 » 21:59:18, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som vet hur man stänger av airbagen på högersidan i min passat?
är en 02as..
Finns inget innanför dörren eller i handskfacket för å stänga av den!
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6



magloman

#2 » 22:14:11, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör gå fixa med vcds om man gjort det förr.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

runewilliam_merc

#3 » 23:07:04, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei!

Jeg mener at du må til merke verksted, airbag må skrues ut, kobles fra, inn med motstand, montere dekal med "Airbag på passasjersiden er utkoblet" og koding av airbag styreenheten.
Hver gang du starter bilen etter dette, vil airbag lampa blinke 5 ganger som en påminnelse om at passasjer airbag er koblet ut.
I Norge må det sendes papirer fra verkstedet, til Statens vegvesen for utstedelse av nytt vognkort med anmerkning om at airbag på passasjersiden er koblet ut.

Hilsen Rune Waltoft
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#4 » 23:36:42, 19-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätter du motstånd behöver den inte programmeras bort
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

RoyalMental

#5 » 05:50:19, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som Rune säger så SKA den in på märkesverkstad för deaktivering ovh skicka in papper till myndigheterna. Motstånd eller inte beror på styrdonsversionen men den ska deaktiveras via styrdonet för att lampan ska blinka vid start och inte lysa.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

torbjorn_forsman

#6 » 10:24:25, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Styrdonet kan inte skilja på en originalsprängkapsel eller ett motstånd med samma resistans.

Jag hade förut en Peugeot Partner som bara hade airbag på förarsidan, det fanns kablage framdraget även till passagerar-airbag men där satt en blindpropp med ett motstånd. Via OBD kunde man läsa av resistansvärden i sprängkapslarna, och det stämde bra med märkningen på motståndet. Nu kommer jag inte ihåg vad det var för värde, men bör ha rört sig om några tiotal ohm.

Diagnossystem för airbag i VAG-bilar från tidigt 00-tal brukar för övrigt leva sitt eget liv. I släkten finns en Audi A3 '03 som i många år har tänt airbagvarningslampan i samband med start, om man kör startmotorn omedelbart efter att ha slagit på tändningen alternativt väntar mycket länge (över 30 sekunder). Om man däremot slår på tändningen och väntar 5 sekunder innan man kör startmotorn så håller sig lampan som regel lugn. Likaså gör den alltid det om man rullar igång bilen istället för att använda startmotorn (lätt gjort eftersom bilägaren bor på ett krön). Och de där lamptändningarna ger aldrig någon avläsbar felkod.
Det händer då och då (men sällan) att bilen ger felkod för att kontrollampan för avstängd passagerar-airbag skulle vara trasig. Någon sådan lampa finns dock inte i denna bil.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Martin_N

#7 » 12:27:16, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att deaktevera passagerarairbagen är inget du skall ge dig på om du inte vet vad du gör. Då säkerhetsbältets kraftbegränsning oftast är avstämt ihop med passagerarairbagen behöver du troligen också byta bältet. Så är det tex på Saab och Volvo. Man ersätter det befintliga bältet med ett stelt bälte eller ett med högre kraftbegränsningsnivå.
Detta samt att det skall rapporteras till transportstyrelsen och skrivas in på registreringsbeviset är anledningen till att det skall göras av auktoriserad verkstad. Nästa köpare av bilen skall ha en chans att veta om airbagen är bortkopplad eller ej
De flesta gasgeneratorer har ett motstånd på 2 +/- 0,3 Ohm. Så det motstånd som sätts i för att undvika lamptändning måste ha samma motstånd. Men tar du ett vanligt motstånd från tex. Elfa är risken stor för glapp och lamptändning. Därför bör en inert men elektriskt korrekt tändare användas.
VAG hade på vissa modeller runt 00 deaktivering av passagerarairbagen via airbag sensorn.

Att airbag varningslampan tänds i bilar beror till 99% på korrosion i kontaktstycken

Så mitt råd är att ta kontakt med din auktoriserade verkstad. Skulle du förlåta dig själv om någon familjemedlem skadas i onödan för att spara några tusenlappar?
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

magloman

#8 » 13:08:49, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

lysande lampor brukar bero på glapp i skarven under stolarna

Kopplar man bort det i datorn behöver man inget motstånd och vice versa

2.8ohm brukar funka på de flesta
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#9 » 14:50:38, 20-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin_N skrev:Då säkerhetsbältets kraftbegränsning oftast är avstämt ihop med passagerarairbagen behöver du troligen också byta bältet. Så är det tex på Saab och Volvo. Man ersätter det befintliga bältet med ett stelt bälte eller ett med högre kraftbegränsningsnivå.


När man har kopplat bort airbagen brukar man ju som regel ha en barnstol fast monterad i höger framsätet, och under den tiden behövs ändå inte säkerhetsbältet. När man tar bort barnstolen och ska transportera vuxna passagerare, återställer man inkopplingen av sprängkapseln. Det vore helt orimligt att besvära sig med att åka till märkesverkstad varje gång den omställningen ska göras.

Inkoppling av motståndet gör man så klart inte genom att sticka ner tunna komponentben i ett mer eller mindre opassande kontaktdon. Bättre att klippa loss ett passande kontaktdon från en skrotad bil, löda fast motståndet på kablarna från det och isolera med krympslang.

magloman skrev:2.8ohm brukar funka på de flesta


Men 2,8 ohm är inget standardvärde. Närmaste E12-värden är 2,7 och 3,3 ohm, i E24-serien finns även 3,0 ohm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#10 » 00:55:52, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

2,94 var ett fabriksmonterat jag stött på.
Här en bild så kan man kanske läsa ut färgerna

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

maggen

#11 » 09:26:45, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går att koppla ur pass.airbagen genom styrenheten, men pga att det finns bilar där hö och Vä är felkopplat ska airbagen kopplas bort mekaniskt och en motståndsstickpropp monteras. Vid deaktiveringen i styrenheten ändras indikeringen på airbagen till att den lyser som vanligt i några sekunder när tändning sätts på sedan släcks den varefter den blinkar i några sekunder för att sedan släckas.


Skickat från min Lenovo YT3-X50F via Tapatalk
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Martin_N

#12 » 10:02:40, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson som vanligt gäller det att vara källkritisk. Mitt 9 till 5 jobb är airbag och bältesutveckling och har så varit sedan -95. Jag vet vilka specar den aktuella airbagen är tillverkad enligt. Vad jag däremot inte har 100% koll på är den exakta konfigurationen av just din Passat.

1 person gillar det här inlägget.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007

Martin.Eriksson (trådstartaren)

#13 » 15:01:47, 21-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej låter bökigt hur man än vrider på det..
Planen är ju som sagt å ha barnstol där därför tanken å stänga av airbagen..
Men har lite planer på byta bil nu istället :cool:
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

torbjorn_forsman

#14 » 18:17:39, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

maggen skrev:Det går att koppla ur pass.airbagen genom styrenheten, men pga att det finns bilar där hö och Vä är felkopplat ska airbagen kopplas bort mekaniskt och en motståndsstickpropp monteras. Vid deaktiveringen i styrenheten ändras indikeringen på airbagen till att den lyser som vanligt i några sekunder när tändning sätts på sedan släcks den varefter den blinkar i några sekunder för att sedan släckas.


Skickat från min Lenovo YT3-X50F via Tapatalk


Är inte det snarare frågan om att diagnosprogramvarans texter är klumpigt formulerade? Förmodligen menar man förar- respektive passagerarsida, men tänker inte på att höger och vänster blir omkastat beroende på om bilen är höger- eller vänsterstyrd, om samma kabelstam används för bägge utförandena. Japanska bilar är ju i grunden konstruerade för högerstyrning, så där kan jag mycket väl tänka mig att det blir fel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Martin_N

#15 » 20:24:25, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Är inte det snarare frågan om att diagnosprogramvarans texter är klumpigt formulerade? Förmodligen menar man förar- respektive passagerarsida, men tänker inte på att höger och vänster blir omkastat beroende på om bilen är höger- eller vänsterstyrd, om samma kabelstam används för bägge utförandena. Japanska bilar är ju i grunden konstruerade för högerstyrning, så där kan jag mycket väl tänka mig att det blir fel."

VW hade en recal pga att kablaget var felplintat så de plintar som skulle gå till förarairbagen gick till passagerarairbagen och tvärt om. Detta skapar inga problem under vanliga förhållanden men då de stängde av passagerarairbagen genom att "disabla" den i airbagsensorn blev det lite jobbigt.

Även om man har alla specar och ritningar kan det bli fel. Har man inget av det minskar inte risken att det blir fel även om man är duktig på elektronik eller el i allmänhet. I bästa fall händer ingenting men i sämsta fall kan ett misstag leda till att det skydd som skulle skydda mot dödsolyckor inte funkar som det var tänkt. Så snälla tänk på det innan ni "pillar" i airbagsystemet på era bilar.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bm killen, lv_101, nogge och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se