Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Stänga av airbag vw passat

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Myhran

#16 » 09:39:40, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skall alltid koppla ut sin airbag auktoriserat så kontrollapparat skickas in till tillverkaren!
Med det sagt så vill jag dra till minnes sist jag kopplade ur airbagen på en passat att man skall koppla ur den via diagnoskontakten OCH man skall dra ur stickproppen ur airbagen. MEN! Detta kan ändras gång för gång, en del bilar får enbart kopplas ur om man monterar avstängningsbrytaren så bara för att man trotsig veta hur man skall göra skall tillverkarens anvisningar alltid efterföljas och dessa skall vara dagsfärska! Inte vad någon sagt eller hittat i någon gamal kopia som är 5år gamal.

Så skall man koppla i sin airbag använd total försiktighet! Tänk på att det är ditt barn som skall sitta där! Och ärligt talat! Vill ni vara den som ev orsakat eran avkommas död om ni gjort något fel och olyckan är framme?

Antingen ha barnet i baksätet eller låt en juridisk person som inte är du själv göra jobbet!
Har vägrat göra urkoppling på släktingars bilar och låtit kollegor göra det jobbet när det begav sig för att själv ha ryggen fri så att säga!

Det är mina tips när det gäller airbag!
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54



torbjorn_forsman

#17 » 10:49:06, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:Man skall alltid koppla ut sin airbag auktoriserat så kontrollapparat skickas in till tillverkaren!


Vilken tillverkare då? Biltillverkaren, airbagtillverkaren, leverantören av OBD-utrustningen eller någon annan? Och vad ska vederbörande ha den uppgiften till?
Hur gör man med en bil där det inte längre finns kvar någon ansvarig tillverkare eller svensk representant för märket?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Myhran

#18 » 21:58:55, 01-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur man gör på bilmärken som inte längre finns med oss i livet vet jag ej,
Men för att få en korrekt urmontering av airbag skall vi skicka in papper till tillverkaren och denna rapporterar till transportstyrelsen att airbagen är urkopplad och det kommer med intyg.
Detta intyg innehåller hur man har kopplat ur airbagen och skall förvaras i bilen och hos urkopplande verkstad. Samt generalagenten får en kopia.
Detta för att kunna påvisa att man kopplat ur enl. Tillverkarens anvisningar. Så skulle det hända något har man på papper hur man kopplat ur kudden.

Lika viktigt är det att informationen går fram till nästa ägare att han/hon inte har ett korrekt fungerande airbagsystem så denne inte tror att det finns en passagerare airbag, som vid krock gör att passageraren skadar sig pga urkopplad kudde vilket är minst lika illa.

Jag har även för mig att det medföljde papper ex vid ägarbyte med det nya registreringsbeviset att airbagen va urkopplad. Men det kan transportstyrelsen slutat med då det va många år sedan man utförde dessa operationer aktivt. Så minnet kan svikta där.

Mvh

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Martin_N

#19 » 12:19:39, 02-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har koll på detta Myhran. Kunde inte skrivit det bättre själv.
Det skall framgå av regestreringsbeviset om aribagen är urkopplad.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se