Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo s60 på halsen.

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#1 » 18:54:36, 22-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så. Nu har grabben tagit körkort och utan min inrådan köpt en volvo S60 -01.

Och nu tycker han att jag ska hjälpa honom med den. Det skulle jag väl kunna. Men jag har inte tittat på volvo som en potentiel bil för mig på kanske 20-25 år så nu hopar sig frågorna..

Problem 1: något skarvgummi mellan tank och påfyllningsrör läcker så pass mycket att bilen parkerats hos mig i väntan på att min lust att fixa det ska infinna sig. Men då behöver jag råd.
Hur byter man denna bit kinagummi de byggt in ovanför bakaxeln i akt och mening att hålla verkstäder sysselsatta? Sänka bakaxeln eller tanken?

Tips och råd mottages tacksamt då detta skitfel renderar verkstadstimmar i stort antal som jag ser det.

Sedan skulle handbromsens rörelsereserv behöva återställas. Är det något man gör vid oken eller på spakkonsollen?

Någon som har vhb till den?
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69



Bengt Erik Eriksson (trådstartaren)

#2 » 11:01:54, 29-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu verkar det lösa sig. Köpte en Haynes vhb på BT och läste. Stod väl inget exakt om just detta. Men en tanke tog form.
Lyfte upp bakänden och pallade den på bakre domkraftfästena. Tog av höger bakhjul och lossade höger bakrams fästbultar. Och då kom jag åt detta. Inte lossat mer än bränslefiltet eftersom det satt med en av fästbultarna. Varken avgas eller bromsrör har behövt lossas. Ny slangstump beställd och kommer förhoppningsvis på onsdag pga alla helger..

Beställde original då den har olika diametrar och en speciell krökning.. Lär väl vara svår att hitta som piratdel.

Slangstumpen hade längsgående spricka nästan hela vägen.

Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se