Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Varför exploderar bensintanken inte?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Stefan1972

#16 » 09:33:23, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

en bekant i pensionsåldern nu roade sig med i skolåldern att på nån lärares bil lossa bottenpluggen lite så bensinen började droppa/rinna och så tände de på och det brann på ganska moderat tills tanken var nästan tom och förhållandena de rätta och smällen slog upp bilen så den lade sig på taket.............
Vet inte vad tanken var och det är väl preskriberat nu men jag har svårt att tro att de tänkte på följderna.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



Simnil

#17 » 06:02:24, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet



Knappast bensin i den där =)
Tycks minnas från Heta arbeten jag gick för en massa år sen att utbildaren, den lokala Brandchefen, var mer "rädd" för diesel/fotogen än för bensin. Lite märkligt tyckte jag då eftersom modern diesel knappt gå få eld på med vanliga tändstickor, men jag misstänker att det är en blandningsförhållandefråga, dieseln klara större spann, eller?

När vi ändå har velat iväg från ursprungsfrågan. Varför har alla, (eller de jag sett i alla fall), flexifuelbilar som kan gå på E85 mindre bränsletank än motsvarande bensinare?
Hörde någon prata om att det beror på att etanolen räknas brandfarligare än bensin, om det stämmer vet jag inte.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

torbjorn_forsman

#18 » 10:39:22, 26-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:När vi ändå har velat iväg från ursprungsfrågan. Varför har alla, (eller de jag sett i alla fall), flexifuelbilar som kan gå på E85 mindre bränsletank än motsvarande bensinare?
Hörde någon prata om att det beror på att etanolen räknas brandfarligare än bensin, om det stämmer vet jag inte.


Hmm...vilka då? Åtminstone Ford Focus av den äldsta generationen har exakt samma storlek på tanken för både FFV och bensin.
Möjligen skulle det kunna vara frågan om att E85 har större värmeutvidgning, så en eller annan konstruktör kanske tyckte att expansionsutrymmet som var tilltaget för bensin, var i minsta laget för E85 - det skulle teoretiskt kunna vara risk för översvämning om man tankar bilen full med kallt bränsle från en underjordisk tank och sedan låter den stå framme i solen utan att ha förbrukat något. Har det däremot funnits gott om plats att från början göra ett rejält expansionsutrymme i bensinutförandet av bilen, så räcker det säkert till även för E85.

För ca 10 år sedan började man i en del kretsar oroa sig för att etanolens lägre ångtryck skulle göra att det var större risk att få en explosiv gasblandning i tank och påfyllningsrör med E85 än med bensin. Det var därför man tog bort spärrarna från E85-påfyllningshandtagen på mackarna. Dock gjordes det en mycket grundlig utredning och riskanalys, som kom fram till att antändningsriskerna är ungefär lika för båda bränslena men har olika karaktär. E85 har bättre elektrisk ledningsförmåga, så risken för statiska laddningar och gnistbildning under tankning är obefintlig (till skillnad från bensin). Det KAN bli en explosiv gasblandning i en E85-tank vid normala svenska sommartemperaturer, å andra sidan finns samma risk med bensin då temperaturen är under -10 grader. Och bilars bensintankar har ju inte visat någon utpräglad ovana att explodera vintertid.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se