Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Varför exploderar bensintanken inte?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 19:06:49, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis bytt ut en bensinpump av den dränkta sorten och blev lite förvånad över att 12 volts anslutningarna ligger öppna. Dvs direkt i bensinen eller dess gaser beroende på nivån.

Hur kommer det sig att det är en säker metod!?
Ev glapp i nivån ovan bensinen torde innebära en viss risk? :klia:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



BGullb

#2 » 19:13:17, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget syre i tanken.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

torbjorn_forsman

#3 » 19:26:34, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog kan det finnas litegrann syre i tanken, men halten bensinångor är för hög för att det ska bli en explosiv blandning i den.
Om man skulle oroa sig över något, så är väl ständig gnistbildning vid kolen i pumpmotorn mer att bekymra sig över än några kabelanslutningar som normalt är väl fastsatta.
Och för den delen gnistbildning i det trådlindade motståndet för bränslenivågivaren.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mathiast

#4 » 20:23:57, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Världen är inte som amerikansk film!! Påfyllningen på bil med plasttank kan brinna bort utan att tanken exploderar.
Klassikern när man svetsade rost runt påfyllningen på golf 1 var att fylla fullt med bensin först för då brann det vara lite snällt i påfyllningsröret
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Anders.B (trådstartaren)

#5 » 20:28:39, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget syre hmm ja kanske det men ändå inget jag skulle bygga själv idag

Om backventilerna för tryckutjämningen ger sig så finns väl en teoretisk risk att syret sugs in i tanken om man kommer från varmt till kallt med nästan tom tank så volymen går ihop inne i tanken?

Det är bara att titta på en halvfull plastdunk hur den beter sig mellan varmt o kallt åt båda hållen.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

mathiast

#6 » 20:34:09, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns något som kallas brännbarhetsområde och utanför det kan inte bränslet antändas alls och det krävs en ganska exakt blandning när det gäller bensin,acetylen däremot är ett otrevligt bränsle som kan antändas i nästan alla blandningsförhållanden

4 personer gillar det här inlägget.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

eqlazer

#7 » 20:48:36, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns flera sätt att använda el och elektronik i explosiva miljöer. ATEX och/eller IECEx är de två standarder man oftast behöver följa.
Sakerna får helt enkelt inte kunna bli för varma och man vill inte kunna orsaka gnista på sådan elektronik som är exponerad.
Högst tillåtna temperatur är beroende på vilka explosiva ämnen man kan tänka sig, där vätgas och acetylen är bland de två värsta.
Att inte orsaka gnista löser man bland annat genom att se till att inte ha för mycket induktans eller kapacitans i kretsarna, eller för korta kryp- och isolationsavstånd.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

RD350

#8 » 20:50:19, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsning och bensinångor ska man i varje fall ha väldig respekt för! Rätt blandning så smäller det! Räcker med oljerester i ett tomt oljefat, har hänt många olyckor med vinkelslipar.....
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

mathiast

#9 » 20:51:48, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det ångorna som är det farliga och inte bensinen i sig,värt att veta är att bensinågor är tunga så sölar man på golvet rinnet ågorna tex ned i golvbrunnen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

torbjorn_forsman

#10 » 20:57:32, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En detalj till i sammanhanget är väl att bensin torde fungera på ungefär samma sätt som transformatorolja - den är effektiv på att släcka elektriska gnistor och ljusbågar. Jag kan tänka mig att det inte alls blir lika mycket gnistbildning vid en likströmsmotors kollektor då den går nersänkt i bensin som då den går i luft.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

överlass

#11 » 21:06:05, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Denna filmen är ganska inyressant i sammanhanget, jag såg den tidigare idag.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

eqlazer

#12 » 21:30:01, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, det behövs lagom mängd syre för att kunna brinna. På samma sätt gör man på tankfartyg där man skapar inerta miljöer i och runt produkttankarna.
För får man ett läckage så finns det då fortfarande ingen atmosfär som det kan ta eld eller explodera i. På sådana ställen är det lika viktigt att utöver mäta halterna av den explosiva gasen att mäta syrehalterna så man inte får ett läckage av vanlig luft.

Lite kuriosa, innan man hade lärt sig vikten av att skapa inerta miljöer på tankfartyg så var det en del tankers som mystiskt försvann ute på haven.
Det visade sig att när de gick tomma (bara rester av olja kvar i tankarna) så kondenserades droppar i taket på tankarna. När dessa droppar sedan ramlade ner så hann de bygga upp så mycket statisk elektricitet att det blev en gnista och tanken exploderade. Sen var det ingen båt längre...
Efter det så började man skicka avgaser (eller annan inert gas) ner i de tomma tankarna för att tvinga bort syret.

4 personer gillar det här inlägget.
eqlazer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:25, 06-01-2015
Ort: Göteborg / Lysekil
Sverige

BM 4 ever

#13 » 21:49:40, 24-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Temperaturen har väldans stor betydelse för pangrisken :razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Simnil

#14 » 07:25:11, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är som redan sagts blandningsförhållandet som gör det säkert. Optimalt är ju Lambda 1 men man behöver inte komma så fruktansvärt långt från det innan bensin/luftblandning överhuvudtaget inte brinner. Så det "räcker inte" att det kommer lite luft, det behövs mycket!
.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Jac

#15 » 08:52:39, 25-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant fråga. Att det allt som oftast är för lite syre i tanken känns ju inte som ett helt solitt argument även om statistiken för bilar är positiv.
Hur kan det vara tillräckligt för att uppfylla Atex direktivet?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/ATEX-direktivet


Ibland smäller det:
https://en.wikipedia.org/wiki/TWA_Fligh ... ion_system
Senast redigerad av Jac 15:31:57, 25-04-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: pedal, Robert T, Roger Bälinge och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se