Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ventilslipning

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 21:16:23, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver råd om ventilslipning. Volvo B230 FK -96. Hur tar man lämpligast bort dom hårda beläggningarna som bränt fast på ventilerna ? Det är så hårt att min roterande stålborste inte förmår ta bort det. Försökte med en vass kniv+skruvmejsel men det tar ju så vansinnigt lång tid :sad: .


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



torbjorn_forsman

#2 » 21:24:33, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man tillgång till blästerskåp så brukar en bra metod vara att skydda ventilskaftet med tejp och sedan sandblästra ventilerna.

Ska man få en roterande stålborste att ta bra på såna där avlagringar måste både stålborsten och ventilen vara absolut perfekt avfettade. Prova att köra både stålborste och ventiler i diskmaskin, högsta temperatur och rejäl dosering av maskindiskmedel, och gör sedan ett nytt försök att stålborsta. Ta inte i vare sig stålborsten eller ventilerna med oljiga händer!

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

RD350

#3 » 21:28:05, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stålborste i pelarslip funkar fint. Undvik att slipa ventilerna, inlappning brukar räcka på en 230 motor. Ska man följa boken får turbomotorernas ventiler inte slipas men det brukar funka till "normalkörning"

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

jörgen.ottosson

#4 » 21:30:39, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var sitter beläggning?

Vad är syftet med att ta bort den ?

Det är tätningsytan mot ventilsätet och "lagerytan" på spindeln som man vill hålla ren, resten av beläggningarna kan ju vara kvar om de sitter fast. :klia:

( när jag gör ett "ventiljobb" åt mig själv, så brukar jag "svarva av" beläggningarna på ventiltalrikens förbränningssida och bak sida när ventilen sitter i slipen.....med en morakniv...lite grovt, sedan några drag med stålborsten medans ventilen snurrar.....sedan slipa tätningsytan så den blir ren och rätt vinkel. Lagerytan på skaftet vill jag inte skrapa/svarva med kniv.)

Det är ju inte ett utställnings objekt, det är en funktion.


Detta inlägg har valts som lösning

Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

meken49 (trådstartaren)

#5 » 22:19:28, 04-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl kanske överambitiöst av mig att göra rent ventiltallrikens över och undersida, men tycker bara att det känns bra att få det rent när man ändå har plockat loss dem. Då det är första gången jag gör nåt så här "avancerat", vet man ju inte hur noga man ska vara :klia: .
Det är ju ganska otroligt att det inte är mer slitet på ventilskaften och styrningar då motorn ju har tjänstgjort i 41 tusen mil. Mätte med mikrometer på skaften och det var bara några hundradelar borta sen de var nya. Styrningarna har jag inte mätt då det är svårt att mäta, men inget glapp kan kännas.
Ska slipa in ventilerna för hand med fin slippasta, så då hoppas jag det blir tätt.
Provade med att hälla lacknafta i förbränningsrummet på den upp o nervända toppen innan jag tog bort ventilerna, och då läckte det ut ganska fort ur tre av dem.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

G-son

#6 » 03:16:27, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaustiksoda (alltså avloppsrens, ugnsrengöring) är mycket effektivt till att mjuka upp och få bort sotavlagringar i tvåtaktsavgasrör, jag hade testat att ställa ventilerna i ett sådant bad. Inte så djupt att det når delen som glider i ventilstyrningen, jag tror inte att det gör någon skada där (stålavgasrör klarar sig fint) men varför ta risken när det bara är tallriksänden som behöver behandlingen? (Aluminium tål inte kaustiksodan, den fräts bort, men borde inte vara ett problem här.) Avgasrör brukar jag fylla och låta sodan verka 12-24h, ibland med en eller flera ursköljningar och byte till ny soda mest för att få bort stora mängder löst sot, tajta passager kan korkas igen om det kommer för mycket på en gång.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 08:29:02, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men tvåtaktssotet är ju mycket oljigare än vad fyrtaktssot brukar vara. Lut (kaustiksoda) löser upp oljiga avlagringar, men inte hårt sot som mest består av kol och askprodukter. Jämför vilka slags avlagringar i ugnen som en luthaltig ugnsrengöringsspray biter på, med vilka avlagringar som måste spettas bort ändå.

Ett annat sätt att få ren ventilerna - men det förutsätter att motorn är hopsatt och körbar - är att köra den på E85 istället för bensin några tusen mil.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Loke

#8 » 10:30:01, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett annat sätt att få ren ventilerna - men det förutsätter att motorn är hopsatt och körbar - är att köra den på E85 istället för bensin några tusen mil.

Inte att rekommendera på en 96:a 940, har testat detta och bilen höll aldrig på att bli sig lik igen, däremot brukar det funka att blanda i kanske max 40 procent E85.

Vete fan varför bilen blev helvrång på etanolen, nollade "datorn" ett flertal gånger även när jag återgått till bensin men det tog nog 20 mil innan den började uppföra sig som den skulle efter etanolkörningen.

Kanske skulle behövt strypt returledningen på soppan men det blev även andra "fel", bilen gick liksom helrisigt, svårstartad, ojämnt osv, ungefär som när luftmassemätaren blev felande. Så E85 i en 96:a turbo var ingen bra kombination, inte utan lite pyssel i alla fall.


Däremot så körde jag Grand cherokee:n på etanol utan problem, nja jag fick nolla datorn så den fick lära om, efter någon mil gick den som hejsan igen, samma sak när man återgick till bensin.

Mina erfarenheter....


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

meken49 (trådstartaren)

#9 » 11:02:16, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke: Som du kanske har sett, så hittade jag efter mycket letande orsaken till varför min 96:a ej fungerade som den skulle. Topplockspackningen var kass. Enligt en mekaniker här i trakten som jobbat på Volvo i Härnösand, får man vanligtvis byta denna packning minst en gång under bilens livslängd. Så 22 år får man då väl inte gnälla över. Jag trodde att avgasgrenröret var sprucket då det kom upp vit rök underifrån grenröret när jag startade den. Beställde dumt nog ett från skroten som jag inte får någon användning för.
Men vid ett ett senare tillfälle såg jag små droppar som förångades så då fattade jag :ohnej: .
Det var inte så mycket kvar av packningen vid kylkanalen mellan tvåans och treans cylinder. Trean hade fått en hel del vatten i sig. Då jag hade haft kylarläckage en tid trodde jag att förlusten av kylarvätska berodde på detta.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

RD350

#10 » 20:35:07, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla då noga att du inte har porer i packningsytan där du haft läckaget vid grenrörssidan. Har du det så plana toppen annars har du snart läckage igen. De sista årsmodellerna av 230 motorerna läcker oftare än de tidiga, har själv varit Volvomek och de tidigare läckte inte så ofta. Kan va packningen det skiljer på.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

torbjorn_forsman

#11 » 22:37:41, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
torbjorn_forsman skrev:Ett annat sätt att få ren ventilerna - men det förutsätter att motorn är hopsatt och körbar - är att köra den på E85 istället för bensin några tusen mil.

Inte att rekommendera på en 96:a 940, har testat detta och bilen höll aldrig på att bli sig lik igen, däremot brukar det funka att blanda i kanske max 40 procent E85.

Vete fan varför bilen blev helvrång på etanolen, nollade "datorn" ett flertal gånger även när jag återgått till bensin men det tog nog 20 mil innan den började uppföra sig som den skulle efter etanolkörningen.

Kanske skulle behövt strypt returledningen på soppan men det blev även andra "fel", bilen gick liksom helrisigt, svårstartad, ojämnt osv, ungefär som när luftmassemätaren blev felande. Så E85 i en 96:a turbo var ingen bra kombination, inte utan lite pyssel i alla fall.


Däremot så körde jag Grand cherokee:n på etanol utan problem, nja jag fick nolla datorn så den fick lära om, efter någon mil gick den som hejsan igen, samma sak när man återgick till bensin.

Mina erfarenheter....


Loke


Min bror hade en 940 '96 med B200FT för några år sedan. Han monterade en Flexitune i den och körde enbart på E85 i flera år. Ett tag hade han bekymmer med att den gick opålitligt på tomgång och inte tyckte om tvärt gaspådrag, det visade sig bero på feljusterad gasspjällkontakt så att tomgångsströmbrytaren aldrig slog till.

Flera Grand Cherokee ZJ har, liksom min Chrysler 300M, visat sig gå felfritt (i de flesta fall även utan att tända motorelektronikvarningslampan) på ren E85. Dock blir bränsleförbrukningen kopiös, och om man kopplar in en OBD-kabel ser man att lambdaregleringen har slagit i botten. Förmodligen går motorstyrsystemet då över till en "säker" mod med mycket sen tändning för att inte riskera spikning vid för mager blandning, och det orsakar den höga bränsleförbrukningen. Om man däremot blandtankar med t ex 80 % E85 och 20 % bensin så fungerar allt utmärkt och då finns viss marginal innan lambdaregleringen bottnar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Galne

#12 » 09:45:58, 06-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan sätta ventilen i pelarborren och hålla mot en smärgelduk för och slipa bort det svarta avlagringarna!!


Glad maskinist!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se