Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mäta kamremens spänning ?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 08:14:38, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag ibland skruvar på gamla bilar kommer ett behov av att byta någon kamrem eller något annat där den behöver demonteras för att komma åt . Då kommer problemet med att få till rätt remspänning tillbaks. Har ju kört med tumme metoden men det känns ju inte riktigt seriöst om man ska jobba med någon annans bil. Efter att ha letat på nätet utan att finna någon universal mätare eller annan metod så får jag fråga vad ni använder för sätt och om och var det kan gå att finna något att mäta med. Då jag gör detta som privat så kommer jag ju inte åt att köpa via någon typ av industrisäljare.
För underhållning lägger jag in en länk till tidigare försök att lösa problemet !! Biltema Kamremsspänningsmätare ??? :screwy:
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



Hidsmekolek

#2 » 08:30:26, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar testa med att vrida remmen, läste det i nån rephandbok för längesen.
Brukar stämma riktigt bra, hittade en film åxå..
Lite lustigt för när man monterar ny rem och spänner enligt anvisning så hamnar man på ungefär samma "vridvinkel"
oavsett märke och spännartyp.
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#3 » 08:41:40, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del biltillverkare anger att vridmetoden ska användas, och specar ingen remspänning i några enheter som man har användning för med någon slags mätapparat. Det gäller t ex de motorer som satt i VW Golf, Passat m fl på 70-talet. 90° på bensinare och 45° på dieslar.

På Citroën och Peugeot anges remspänningen i "SEEM-enheter" i en del verkstadshandböcker, och det avser visst graderingen på någon viss sorts mätapparat, går inte att översätta till andra slags remspänningsmätares visning. På andra motortyper finns det en fjäderbelastad spännare - den inbyggda fjädern sköter om att remspänningen blir rätt om man lossar låsmuttern, vevar runt motorn två varv för hand och stoppar i rätt läge, sedan drar åt.
I ett fall - den Renaultmotor som sitter i en del snikmodeller av Citroën CX - står det i verkstadshandboken att om man har bytt rem och det sedan visar sig att den för oljud under varmkörning av motorn, så ska man stänga av vid den motortemperatur då remmen låter som mest och göra om remspänningsproceduren vid den temperaturen. Förmodligen innebär det i praktiken att remmen ska slakas en aning.

Så jag skulle nog vilja säga att om man inte har tillgång till verkstadshandbok och exakta uppgifter från biltillverkaren för varje enskild motortyp, så kan man inte göra jobbet bättre med en "generisk" remspänningsmätare än med erfarenhet och vridprov.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#4 » 10:28:24, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar, min tanke med frågan var att få ett hum om hur allbilsverkstäder tacklar problemet då jag tvivlar på att de minsta skuttarna använder alla original verktyg som fabrikatet rekommenderar. Jag har en äldre upplaga av Autodatas bok om kamremsbyte och i den finns en något begränsad jämförelse tabell över olika mätare. SEEM värden är det typ frekvens mätning tro ? Har sett att Conti ska ha någon universalmätare men finner ingen som säljer dessa,om den har utgått kanske, den borde ju vara anpassad åtminstone för Continentals remmar.

http://aam-europe.contitech.de/pages/we ... ge_se.html
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

RD350

#5 » 20:45:11, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog påstå att den rem som oftast blir felspänd är balansaxelremmen på volvos 16v b234 motor. Den ska vara avsevärt "slappare" än man tror. Spänner man den för hårt går den snart av och trasslar in sig i i kamremmen och sen e det ras.... :uupps:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

d557017

#6 » 20:51:37, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Skulle nog påstå att den rem som oftast blir felspänd är balansaxelremmen på volvos 16v b234 motor. Den ska vara avsevärt "slappare" än man tror. Spänner man den för hårt går den snart av och trasslar in sig i i kamremmen och sen e det ras.... :uupps:


Sant, och använder man mätare för spänningen och sträcker den enl. spec. så vrålar det som tusan från remmen och då så får man slaka på den lite.... :bira:
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

RD350

#7 » 20:56:38, 05-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så plockar man bort den! :thumme:
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se