Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Opel Calibra Elschema något Akut behov

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

magirus (trådstartaren)

#1 » 19:52:05, 08-05-2018
  • Markera tråd som löst Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken säger.
Har ett skumt elfel som yttrar sig att bränslepumpsreläet inte får plusmatning på terminal 30 :klia:
Finns det någon som har ett elschema med säkringssschema?
Även tips på en SÄKER download är också användbart :shake_hands:

Har kollat "Downloads" här på forat men det gav ingen träff.
magirus
 



magloman

#2 » 19:57:55, 08-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Årsmodell? Kanske startspärr som jävlas? Felkoder?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#3 » 20:34:50, 08-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar allt om man tjuvkopplar en provisorisk matning till bränslepumprelät?
En del Opel har bränslepumprelät förreglat mot oljetryckskontakten på ett eller annat sätt, men bränslepumpen måste ju få matning ändå medan startmotorn går.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magirus (trådstartaren)

#4 » 22:39:17, 08-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Det är en 92a med den vanliga 2liters motorn.
Hmmm :klia: startspärr... undras om de va de på dessa?

Ja, att oljetryckskontakten styr ev. halvljusautomatik har jag koll på, men att soppapumpen sku va de :klia: nå mätar man mellan plus o minus vid pumpmotorn får man fram att det komer lite stret, men de är knappt mätbart.
Samma symptom vid mätning i reläsockeln.

Kom på en sak som kanske kan vara iaf ett fel.
Rekord E 83-86 kunde visa på samma fel, startmotor snurrar o de finns gnista men ingen soppa.
Detta visade sig vara kontaktplattan bakpå tändlåset som börjat ge dålig kontakt.
Har funnit en sån i gömmorna och den såg bra ut inuti så den testa vi i morron.

MEN, önskan om ett elschema kvarstår då det är lite fler frågetecken på andra håll i Karetan :vissla:
magirus
 

torbjorn_forsman

#5 » 23:07:30, 08-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Knappast troligt med fabriksmonterad startspärr på en 92'a. Det blev lag på startspärr inom EU från nån gång kring '99 och bilar som innan dess hade startspärr från fabrik brukade skryta hejdlöst med det genom klistermärken på främre sidorutorna mm.
Å andra sidan ska man ju alltid vara misstänksam mot gamla mer eller mindre bortrensade efterhandsmonterade larm, ofta med någon slags startspärrfunktion, på bilar från sent 80- och tidigt 90-tal...

På Opel Kadett E 1.6i (centralinsprutning, amerikanskt GM-motorstyrsystem) är bränslepumpen förreglad mot oljetryckkontakten på '87 och '88 men inte '89.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ackelius

#6 » 09:23:20, 09-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Om den är utrustad med originalmonterat larm, vilket lättast identifieras med att förardörrens dörrlås går att vrida 90-grader åt höger, så är det kopplat som startspärr. I dörrlåset på förardörren sitter det ett antal microbrytare som kan börja krångla med åren. Även kontaktstycket till larmets styrbox sitter lite utsatt när fukt kondenseras i instrumentbrädan eller passagerarsidans B-stolpe, styrboxen har olika placering på de olika årsmodellerna. För fler felsökningstips får jag rekommendera Opel Club Swedens forum som har en utmärkt sökfunktion där flertalet calibrarelaterade fel har diskuterats genom åren.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ackelius
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 19-03-2012
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Massey Ferguson 50R -70

Holger

#7 » 10:03:07, 09-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om detta hjälper:
Opel Calibra elschema

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Holger

#8 » 10:11:53, 09-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Råkade även snubbla över detta:
Opel Vectra/Calibra "gör-det-själv"-bok

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Stefan1972

#9 » 10:33:53, 09-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Fast matningen till 30 på ett pumprelä har nog ingenting med nå larm att göra utan det kommer nog från nån central punkt nånstans. Har aldrig sett att den sidan styrs av nåt annat än tändningslås och ev nåt annat relä då.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Raceputte

#10 » 11:25:48, 09-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Har inte Opel en "krockbrytare" liknande den som bla. Ford och Citroen hade, som kan lösa ut lite spontant av sig själv ibland, och sitter på de mest fantasifulla ställen.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

magirus (trådstartaren)

#11 » 15:15:21, 09-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Tack Holger!!! :buga:

Stefan1972 skrev:Fast matningen till 30 på ett pumprelä har nog ingenting med nå larm att göra utan det kommer nog från nån central punkt nånstans. Har aldrig sett att den sidan styrs av nåt annat än tändningslås och ev nåt annat relä då.


Här känns jag vilja hålla med, nu har jag ju fått lite att läsa och det verkar som matningen 30 borde vara "konstant"!

Raceputte skrev:Har inte Opel en "krockbrytare" liknande den som bla. Ford och Citroen hade, som kan lösa ut lite spontant av sig själv ibland, och sitter på de mest fantasifulla ställen.


Tänker du på den lilla plåtlådan som brukar sitta på kardantunneln med flera platser? :vissla:
Verkar int finnas nån sån i den härna 92an, den brukar följas åt med bältessträckare å dom lyser med sin frånvaro.

SÅ, ska ägna kvällen åt att läsa det som alla snälla Maskinister har vaskat fram åt mej!! :buga:
Tack för alla tips råd o dåd o tankar som hittills kommit :shake_hands:
Jag antar att jag komemr att få återkomma i frågan... :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

Raceputte

#12 » 07:40:43, 10-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Nejdå, det är en liten tryckknapp med gummihätta som man får trycka på för att återställa, Citroen brukade ha sin i motorrummet, Ford Sierra hade den i reservhjulsbaljan, på min Escort Express satt den i höger Kickpanel.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

magirus (trådstartaren)

#13 » 09:52:02, 10-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Tack! :shake_hands: ska kolla i elschemat, men jag tror inte de sitter nån i denna. MEn, man vet aldrig :mrgreen:
magirus
 

magirus (trådstartaren)

#14 » 15:53:57, 10-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Nu brummar hon igen! :hurra:

Det var tre fel som samverkade!

Först en knutpunkt inuti kabelstammen till styrdon och dito relä!
Man har använt en simpel klämhylsa för att binda samman Plusmatningen till relä och styrdon.
IOFS inget fel med det, det har ju bevisligen hållit, men nu var sista förbrukningsdag passerat!
Det blev en dylik reparation som dela går att mäta i utan att ta sönder och dels enkel att pyssla med om behov uppstår.

Bild

Sen var där reläet.
Det ville inte slå till på spolen som styr bränslepumpen så jag tog upp det och kollade lite.

Bild

Såg att en lödning var misstänkt grå (den inringad med svart) gav den en omgång med lödpennan så var det ur världen! :hurra:

Bild

Kan meddela att spolen närmast "botten" på reläet styr Styrdonet/boxen och den övre styr bränslepumpen.
När tändningen slås till börjar styrboxspolen att dra, därefter, när startmotorn kopplas till börjar spolen för bränslepumpen att dra.

Bild

Bild

Det tredje felet var en slags mystifik koppling vid kontaktplattans (rattlåset) kabelstam

Bild

Den gula skarvhylsan och den vita kabeln var kapad och skarvad med flatstift och dito hylsa och med ytterligare en gul skarvhylsa i andra ända av originalkabeln. Den vita kabeln släppte helt plötsligt ur den (numera) bortklippta skarvhylsan.

Jag gjorde en fuling, tvinnade ihop kablarna, låste med en kopparkardel och tog fram stora lödkolven!!
Det torde inte ge sig i första taget.

Nu följer en något suddig exposé över insidan av kontaktplattan. Pennans spets pekar på det ställe där det blir varmt och där kontaktytorna då sjuker ner och tillslut inte ger nån kontakt!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Med detta anser jag att felet är lagat, foten avsågad och ägget är löst! :thummar:

9 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

igelkottar

#15 » 17:31:15, 10-05-2018
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat och felsökt på ett utmärkt sätt. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se