Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fixa trasig länk på vindrutetorkare

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 01:08:09, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vindrutetorkaren på passagerarsidan lade först av, sedan även den andra. :ohnej:
Naturligtvis regnade det, annars hade jag inte använt torkarna :driver: :snow: :vissla:
Visade sig att en länk på mekanismen hoppat ur och var utsliten.
Den lösa länken fastnade så att motorn stannade, men motorn klarade sig.
Kunde fixa så att förarsidans torkare fungerade i alla fall, och tog mig hem. :grin:
Beställde en ny länkarm, 180 kr, och det blev lite mekande, fick plocka ur hela fudevutten :lmao:
Här kommer bilder: :photograph:
1 Plastgallret måste bort, under det ligger motor o mekanism
Bild
2 Börjar med att ta bort torkararmarna, notera att skyddet över muttern är helt, men inte så länge till :ohnej:
Bild
3 Finns ju små avdragare att lossa om man är rädd att skada armen, men men jag tog polygripen :vissla:
Bild
4 Bara axeln tittar ut
Bild
5 Nu ska plastgallret bort
Bild
6 Först bort med gummilisten
Bild
7 Sen kan man lyfta gallret, låter det ligga kvar så slipper jag koppla ur slangarna till spolarmunstyckena
Bild
8 Felande länken som har hoppat ur, hålet uppslitet, så det är nytt som gäller,
plasthålet ska pressas på kulan och det görs enklast i skruvstäd
Bild
9 Ny länk inköpt 180 kr
Bild
10 Två skruvar vid motorn, hela armaturen ska tas ut med motor o armar, allt sitter ihop
Bild
11 En skruv vid varje axel
Bild
12 Koppla loss elkontakten
Bild
13 Nu ligger den lös och nu märker jag upp med en tuschpenna
Bild
14 Skriver P för Passagerarsida och F för Förarsida
Bild
15 Lite fett
Bild
16 På motorarmen som drar i två länkarmar kan det ha varit ett gummimellanlägg :klia:
Nu finns ett problem ! Armen på motorn står i kl 3 och då kommer man inte åt att sätta den i skruvstycket
Bild
17 Därför kopplar jag in motorn på elkontakten igen, nu ligger allt löst
Bild
18 Sätter på tändningen i bilen och startar torkarna, när armen står i kl 6 så stänger jag av tändningen
Bild
19 Nu står den i kl 6
Bild
20 Tillbaka in på arbetsbänken och lägger länkhålet över kulan och överst en lös bricka för att skydda plasten när jag ska klämma med skruvstycket
Bild
21 Klämmer på i skruvstycket, gäller att vara försiktig
Bild
22 Så var det andra änden....
Bild
23 Klämmer försiktigt på den i skruvstycket
Bild
24 och vips så är den fastskruvad och inkopplad och fungerar dessutom :hurra:
Bild
25 Nu ska gallret klämmas fast i sina klippshål och då markerar jag var de sitter så jag vet var jag ska trycka
Bild
26 Sedan den eländiga gummilisten mot rutan som ska klämmas över en plåtkant
Bild
27 Bankar försiktigt med en gummiklubba, glasmästare har säkert bättre knep :cool:
Bild
28 Sätta tillbaka torkararmarna i rätt läge, obs att nu är torkararmens skyddskåpa skadad, undrar vem som kan ha gjort det :vissla: :lmao:
Bild
29 Sist på med gummilisten som tätar mot motorhuven
Bild
30 Så vare klarttt !

Nu var detta utfört av en amatör och hempulare så nu förväntar jag mig att sakkunniga maskinister öser galla och vedervärdiga kommentarer :mrgreen: Jag räknar kallt med att jag gjort minst 10 olika fel så det är bara att ösa på med tillrättalägganden och skrattsalvor. Hänvisa gärna till bildnumret. Jag tar det som en förolämpning om det skulle visa sig helt felfritt :djaevul:
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



magirus

#2 » 10:30:50, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här öses inget ovett över en väl utförd reparation :shake_hands: och absolut INTE över ett väl dokumenterat arbete!!! :buga:redömligt på min ära!! :thummar:

Ett tips, när jag lossar torkararmarna gör jag det med huven stängd, tar bort muttern, fäller upp armen o vickar litt på hela armen å vips brukar den hoppa av axeln.
En sån plastkåpa kan du norpa från de flesta sena 80tals/tidiga 90tals Oplar.
Enklast (nåja) :huh: är att fälla upp armen och sedan ta tag i plastkåpan lyfta den i bakkant samtidigt som man fäller armen. MEN, du är absolut inte ensam om att ha kvaddat det därna eländiga plasttjafset :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

igelkottar

#3 » 10:46:06, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra dokumenterat och jobbat. :thummar: , bara en sak jag funderar på om det ska vara
fett där det är plast? Såg någonstans att vissa använder spolarvätska på alla delar som hör till torkare.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Raceputte

#4 » 13:35:04, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara en liten detalj man bör tänka på vid såna där jobb: Att innan man monterar torkararmarna så ska man ALLTID tomköra motorn så den ställer sig i viloläge. Annars kan det bli otrevliga överraskningar när man vrider på tändningen, och torkarna försöker ta sig ut på huven.....(gissa hur jag har lärt mig det....)
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

2 personer gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Rubert

#5 » 15:59:37, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Seriös reparation med bra bilder.
Jag hade samma fel på en Nissan Micra men på den fanns det inga lösa länkarrmar att köpa.
Lösningen i mitt fall blev att borra och gänga ett hål kulaxeln och sätta dit en skruv med en stor bricka som hindrade leden från att hoppa isär.
En fusklagning som höll de fem åren jag hade bilen kvar.
Rubert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:23:30, 31-05-2007
Ort: Västmanland

Mikkel (trådstartaren)

#6 » 16:06:37, 13-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips:
Magirus. Ja klart man blir starkare med lite hävarm, tänkte inte på det.
Igelkottar. Ja det där med smörjning är fortfarande ett frågetecken. Fett kan ju som JO skrev funka som slippasta.
Raceputte. Ja det är bra med en varning, nu körde jag den några gånger utan torkararmar så den fick ställa in sig i viloläget.
Rupert. Jo jag funderade på att sätta på en kullänk med låsbricka med nu fanns det ju en reservdel till överkomligt pris.

Tackar för alla synpunkter o Gilla, ös på bara :lmao:
Allt är omöjligt, bara man vill !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: meken49, soren.strandberg och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se