Vindrutetorkaren på passagerarsidan lade först av, sedan även den andra.
Naturligtvis regnade det, annars hade jag inte använt torkarna
Visade sig att en länk på mekanismen hoppat ur och var utsliten.
Den lösa länken fastnade så att motorn stannade, men motorn klarade sig.
Kunde fixa så att förarsidans torkare fungerade i alla fall, och tog mig hem.
Beställde en ny länkarm, 180 kr, och det blev lite mekande, fick plocka ur hela fudevutten
Här kommer bilder:
1 Plastgallret måste bort, under det ligger motor o mekanism
2 Börjar med att ta bort torkararmarna, notera att skyddet över muttern är helt, men inte så länge till
3 Finns ju små avdragare att lossa om man är rädd att skada armen, men men jag tog polygripen
4 Bara axeln tittar ut
5 Nu ska plastgallret bort
6 Först bort med gummilisten
7 Sen kan man lyfta gallret, låter det ligga kvar så slipper jag koppla ur slangarna till spolarmunstyckena
8 Felande länken som har hoppat ur, hålet uppslitet, så det är nytt som gäller,
plasthålet ska pressas på kulan och det görs enklast i skruvstäd
9 Ny länk inköpt 180 kr
10 Två skruvar vid motorn, hela armaturen ska tas ut med motor o armar, allt sitter ihop
11 En skruv vid varje axel
12 Koppla loss elkontakten
13 Nu ligger den lös och nu märker jag upp med en tuschpenna
14 Skriver P för Passagerarsida och F för Förarsida
15 Lite fett
16 På motorarmen som drar i två länkarmar kan det ha varit ett gummimellanlägg
Nu finns ett problem ! Armen på motorn står i kl 3 och då kommer man inte åt att sätta den i skruvstycket
17 Därför kopplar jag in motorn på elkontakten igen, nu ligger allt löst
18 Sätter på tändningen i bilen och startar torkarna, när armen står i kl 6 så stänger jag av tändningen
19 Nu står den i kl 6
20 Tillbaka in på arbetsbänken och lägger länkhålet över kulan och överst en lös bricka för att skydda plasten när jag ska klämma med skruvstycket
21 Klämmer på i skruvstycket, gäller att vara försiktig
22 Så var det andra änden....
23 Klämmer försiktigt på den i skruvstycket
24 och vips så är den fastskruvad och inkopplad och fungerar dessutom
25 Nu ska gallret klämmas fast i sina klippshål och då markerar jag var de sitter så jag vet var jag ska trycka
26 Sedan den eländiga gummilisten mot rutan som ska klämmas över en plåtkant
27 Bankar försiktigt med en gummiklubba, glasmästare har säkert bättre knep
28 Sätta tillbaka torkararmarna i rätt läge, obs att nu är torkararmens skyddskåpa skadad, undrar vem som kan ha gjort det
29 Sist på med gummilisten som tätar mot motorhuven
30 Så vare klarttt !
Nu var detta utfört av en amatör och hempulare så nu förväntar jag mig att sakkunniga maskinister öser galla och vedervärdiga kommentarer Jag räknar kallt med att jag gjort minst 10 olika fel så det är bara att ösa på med tillrättalägganden och skrattsalvor. Hänvisa gärna till bildnumret. Jag tar det som en förolämpning om det skulle visa sig helt felfritt