texas5020 skrev:"Long life"
olja och "Maintenance free"a batterier... vilken idioti.
"Underhållsfria" bilbatterier, ja ... som bekant fick man förr i tiden, fram till början av 80-talet, ständigt och jämnt fylla på destillerat vatten i bilbatterier. Dåtidens blybatterier hade blyet legerat med antimon, vilket hade vissa fördelar men gav istället nackdelen med ständig vattenförbrukning. När man på 80-talet gick över till kalcium som legeringsmetall (och batteritekniken i övrigt hade utvecklats så att det faktiskt fungerade), så blev man av med vattenförbrukningen och fick dessutom mycket mindre självurladdning än på gamla antimonlegerade batterier. Dessa kalciumlegerade batterier marknadsfördes som underhållsfria. Och de senaste 25-30 åren har nog inga antimonlegerade batterier alls funnits på marknaden.
Men ingen sol utan fläckar. Kalciumlegerade batterier har fått några nya egenheter också.
1) De är mer känsliga för överladdning än antimonlegerade batterier. De kan alltså få kort livslängd i fordon med mycket dålig spänningsreglering (typ förkrigsbilar med treborstgenerator, Lucas-laddningsregulatorer från 50-talet som reglerar på konstant laddström snarare än konstant
spänning, bilar med direkt fel på laddningsregulatorn).
2) I ett kalciumlegerat
batteri sjunker syranivån kraftigt när det blir djupurladdat, det gör den inte på ett antimonlegerat batteri. Om man följer gamla råd från antimontiden och fyller vatten till rätt nivå i ett urladdat batteri innan man laddar upp det, så kommer det att svämma över under laddningen (och så blir kvarvarande syra för utspädd). Och ännu efter 30 år finns det alltför många som håller fast vid den gamla regeln och fyller vatten först, laddar sen. Det är bättre att sätta batteriet på laddning utan att fylla vatten, när man bedömer att det är åtminstone halvladdat kan man (om nödvändigt) fylla så det just så pass når upp till plattornas överkant, men man fyller inte till rätt nivå förrän batteriet är fulladdat.
3) Det är fullt normalt att ett kalciumlegerat batteri inte drar någon laddström om det är djupurladdat eller har stått oanvänt länge. Laddaren måste vara inkopplad flera timmar, kanske till och med ett dygn, innan det börjar ta laddström. Den som inte vet om detta kan lätt få för sig att batteriet är oanvändbart, men det gäller bara att ha lite is i magen och ta tid på sig. Tyvärr finns det också många "intelligenta"
laddare på marknaden som inte tar hänsyn till denna egenhet.