Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Passat 2.0 tdi 4M -08

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 06:53:19, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klassiskt VW-haveri, det hände även på de gamla luftkylda motorerna att avgasventiler gick av. Där ansågs grundproblemet vara dels överhettning - före någon gång i slutet av 60-talet var kylluftkåporna konstruerade så att kylluften fördelades ojämnt mellan cylindrarna och i synnerhet toppen till cylinder 3 gick alltid varm, och den andra sak man brukade skylla på när avgasventiler gick av var glapp ventilstyrning så att värme inte kunde ledas bort från ventilen via den. Innan de hydrauliska ventillyftarnas tid kunde man bli förvarnad om risk för ventilbrott i samband med ventiljustering - dåliga tecken var dels om spelet hade minskat av sig självt på en avgasventil, och dels om det var svårt att få spelet stabilt vid inställning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Janson1

#17 » 07:22:46, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är detta en sk pump-dyse diesel?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

texas5020 (trådstartaren)

#18 » 08:15:39, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, inget fel på kamdrivningen, inte chippad och aldrig någon övervarvning. Inga felkoder heller. Det är en "PD unit injection engine", ingen common rail, 140 hk. Den har gått 34 000 och servad regelbundet.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

magloman

#19 » 08:21:51, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju ett std fel på dom där och det är ju att lyftarna slits ner av kammen. Tror det har o göra med dålig olja i kombination med högt tryck just där. Tills slut går det hål på lyftarna. Men då borde den gått väldigt dåligt innan detta hände. I dom fallen räcker det oftast med att byta lyftare och kamaxel. Finns kit för andamålet o köpa.

/TILLÄGG: vad är det för motorkod?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

texas5020 (trådstartaren)

#20 » 08:28:54, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det syns inget fel vad jag kan se nu, oljepumpdrivningen ser också helt ok ut. Däremot är spjällhuset igensotat med en tjock avlagring, turbon känns helt ok. Har kört på helsyntet hela tiden och aldrig nån skitolja.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

magloman

#21 » 08:36:19, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här är det med partikelfilter; det sätts igen av askan som finns i bra olja.

Man har aska i oljan eftersom askan är ett de bästa medel som finns mot låg friktion. Ta lite aska mellan fingrarna så ska du se att det känns "fett" och glider bra.

Så när partikelfilter börjades användas fick man börja använda olja med mindre aska i eftersom annars skulle filtrena sättas igen.

Sen de här PD motorerna var konstruerade på en tid man inte hade DPF och bättre oljor. Så det är en av det största orsakerna till så många PD motorer runt -07-09 rasade med nerslitna lyftare. Dom var helt enkelt inte gjorde för den dåliga oljan. Speciellt inte för det det här fenomenet som dom kallar "long-life" :lmao:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

texas5020 (trådstartaren)

#22 » 08:51:37, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Long life" olja och "Maintenance free"a batterier... vilken idioti.

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Janson1

#23 » 10:46:06, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är vevaxeln hel? Dom kan tydligen gå av med lite följdfel...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#24 » 11:47:55, 20-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

texas5020 skrev:"Long life" olja och "Maintenance free"a batterier... vilken idioti.


"Underhållsfria" bilbatterier, ja ... som bekant fick man förr i tiden, fram till början av 80-talet, ständigt och jämnt fylla på destillerat vatten i bilbatterier. Dåtidens blybatterier hade blyet legerat med antimon, vilket hade vissa fördelar men gav istället nackdelen med ständig vattenförbrukning. När man på 80-talet gick över till kalcium som legeringsmetall (och batteritekniken i övrigt hade utvecklats så att det faktiskt fungerade), så blev man av med vattenförbrukningen och fick dessutom mycket mindre självurladdning än på gamla antimonlegerade batterier. Dessa kalciumlegerade batterier marknadsfördes som underhållsfria. Och de senaste 25-30 åren har nog inga antimonlegerade batterier alls funnits på marknaden.
Men ingen sol utan fläckar. Kalciumlegerade batterier har fått några nya egenheter också.

1) De är mer känsliga för överladdning än antimonlegerade batterier. De kan alltså få kort livslängd i fordon med mycket dålig spänningsreglering (typ förkrigsbilar med treborstgenerator, Lucas-laddningsregulatorer från 50-talet som reglerar på konstant laddström snarare än konstant spänning, bilar med direkt fel på laddningsregulatorn).

2) I ett kalciumlegerat batteri sjunker syranivån kraftigt när det blir djupurladdat, det gör den inte på ett antimonlegerat batteri. Om man följer gamla råd från antimontiden och fyller vatten till rätt nivå i ett urladdat batteri innan man laddar upp det, så kommer det att svämma över under laddningen (och så blir kvarvarande syra för utspädd). Och ännu efter 30 år finns det alltför många som håller fast vid den gamla regeln och fyller vatten först, laddar sen. Det är bättre att sätta batteriet på laddning utan att fylla vatten, när man bedömer att det är åtminstone halvladdat kan man (om nödvändigt) fylla så det just så pass når upp till plattornas överkant, men man fyller inte till rätt nivå förrän batteriet är fulladdat.

3) Det är fullt normalt att ett kalciumlegerat batteri inte drar någon laddström om det är djupurladdat eller har stått oanvänt länge. Laddaren måste vara inkopplad flera timmar, kanske till och med ett dygn, innan det börjar ta laddström. Den som inte vet om detta kan lätt få för sig att batteriet är oanvändbart, men det gäller bara att ha lite is i magen och ta tid på sig. Tyvärr finns det också många "intelligenta" laddare på marknaden som inte tar hänsyn till denna egenhet.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

texas5020 (trådstartaren)

#25 » 17:35:04, 22-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Bild


Så där ja, nu ska väl ordningen återställas. 21200 mil mot 34500. Blir lite skruvning först innan hjärtbytet. :svettas:

4 personer gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

texas5020 (trådstartaren)

#26 » 21:41:54, 09-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dem. växellådan på gamla motorn och dubbelmassesvänghjulet var slut så nu är ett nytt massivt inkl. komplett koppling på väg hit + div annat plock som behövs. Ska väl bli bil av den så småningom... :klia:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Janson1

#27 » 08:09:42, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är dubbelmassahjulet bara en komforthöjare eller kan man göra tex. vevaxeln lite klenare om man har DMhjul?
texas5020: För mig så skulle det vara väldigt intressant att veta om din vevaxel är hel eller har gått av vid ett ramlager...
(jag har ett litet projekt med en liknande PD-motor)
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

texas5020 (trådstartaren)

#28 » 08:19:03, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Veven är hel, motorn blev skrot pga ventilen. Dms verkar vara en komforthöjare som ska eliminera "spikar" men jag har hellre en bil jag kan lita på.

1 person gillar det här inlägget.
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Wizzman

#29 » 08:25:51, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en film från när vi bytte svänghjul på farsans passat -10, 15000 mil som hade vibrerat och rasslat på tomgång ett tag. Bedrövligt dålig konstruktion...

https://youtu.be/WEMEDZrOSCs
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

mattiaz

#30 » 10:28:57, 10-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har maken till din bil. Köpt ny och alltid servad med extra oljebyten mellan de vanliga servicarna.

Sämsta j*vla skitbil jag nånsin ägt. Det enda som möjligen är sämre är verkstaden.

Nu vet jag ju vad som väntar eftersom allt annat har havererat så ska det väl snart bli totalras även på motorn. Den används iof inte som annat än slit å slängbil för att dra kärra numer.

Aldrig mer VAG
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: joegge och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se