Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Opel Diplomat.

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Krister W. (trådstartaren)

#1 » 00:52:43, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte släppa detta.
I början av 90-talet ringde jag på en annons om en Opel Diplomat, 1966-67 (tror jag det var).
Lågt pris troligtvis, för det var mer eller mindre ett renoveringsobjekt. 4drs men original Cheva 327 motor o automat, vit med svart vinyltak.
Var och kollade på den. Den stog uppställd i en lada tillsammans med en hel del andra veteranbilar. Ägaren hade flera Admiral o Kapitäner i denna lada inhyrt, men även andra veteranbilar av diverse märken stod där, fast han ägde inte alla själv. Det var nå'n bonne som hyrde ut platser i en stor lada för uppställning av bilar.
Nåväl, jag var 20-21 år, stor fantast av Opelbilar (varför kan man undra?) och var där med min Commodore 1982:a för att kolla på denna Diplomat. Som tur var övertalade han mig att inte köpa den, var nog en hel del joob att få den i körbart skick igen.
Killen var själv stor Opelentusiast, hade 5-6-7 gamla Oplar i trädgåden stående o i ladan. Bara Admiraler o Kapitäner, inga Kadetter eller Rekorder (Möjligtvis några Rekord 1960 med knäkrossare eller så).
Men det största av allt var en 1965 Opel Diplomat A Coupé! Med original Cheva V8 327 o automat 1965. Den var ljusblå metallic, med blå inredning som jag minns det. I superfint skick, som han förevisade med stolthet för en hänförd yngling. Vi tittade på Bilen som stod parkerad i hans källargarage, samt massa hyllor med diverse NOS delar. Bl a en sats med dimljus för montage under kofångaren, original tillbehör, omöjliga att få tag i sa han. Bilen var såå snygg! Vet ni inte hur en Opel Diplomat Coupé 1965 ser ut så googla!
(ungefär såhär ser de ut, bilen till vänster: https://www.opel-club-elmshorn.de/fotos ... l-admiral)
Tillverkades i endast 347 exemplar! Rare. Detta ex bodde någonstans i trakterna av Öxabäck i Västergötland om jag minnsrätt. Mellan Kinna, Borås, och Gislaved iaf.
Kan inte glömma detta. Vad hände med dessa bilar sen? 4drs Diplomaten som jag tänkte köpa? Superfina Coupén som han hade? En sådan kan nog kosta hur mycket som helst i Deutschland idag. De andra oplarna? Finns de kvar idag?
Blev som sagt ingen affär denna gången, men ett fint minne för mig. Han ägnade en kväll att förevisa och berätta, med resultat noll affär dock.
Kapitän, Admiral, Diplomat gick nog åt de flesta i raggarsvängen på 80-talet. Billiga substitut för riktiga jänkare, men fina bilar på sin tid. Vad har du att berätta?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



roddjer

#2 » 11:34:44, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har också en bil som ligger och gnager...

Min morbror hade en gång i tiden en Volvo Amazon 123 GT. Röd. Tror det var den tidigare(?), den som hade backspeglarna fram på skärmarna.

Är ingen Volvo-fantast egentligen men just Amazon, och kanske liiite (tidiga) 142 också, har jag ett speciellt förhållande till. Mycket barndom och nostalgi med dessa. Far och mor hade båda Amazoner som bruksbilar ända in på 90-talet, en senare California-vit och en tidigare grön, någonting, en obeskrivlig färg, kallad "Gröningen" i alla fall.
Den aktuella 123 GT'n har jag aldrig sett live, med egna ögon. När jag var liten pilt hade ju han sålt den för läge sen och körde nån annan Volvo till bruks. Men hade en Mazda MX3 från 70-talet i garaget! En Wankel-maskin. Den hade tydligen en liten, men viss, betydelse när prospektet flickvän blev fru. Ty vem av 70-talsbönorna kunde motstå denna långa blonda yngling när han kom glidande i sin citrongula MX3 med vild kalufs, gula solglasögon och sideburns värdiga Kapten Baines i Onedinlinjen... :mrgreen:

Men Amazonen var det. Har, som sagt, aldrig sett just den men sett andra av samma art och de kittlar på nå vis. Den har lite "proveniens" också. Den rullade på 70-talet fram och tillbaka till Österrike en sommar bärandes 4 friska ynlingar. Vid köpet tvekade morbror, den var ju lite kostsam. Morfar, som var av den väldigt sparsamma typen som de flesta ur den generationen, trädde in och konstaterade: "Ja, men verkar kvaliten bra, och du verkligen tycker om den, så ska det få kosta!" Sant, sant...
Så det blev affär. Hade den några år innan han lockades över till den tidigare nämnda japanaren. När frun var bärgad hamnade den i garaget och en mer funktionell bruksbil införskaffades. Men vi har inte glömt 123'an...
Den syns på lite gamla släktfoton ibland. Det stinger i mig då. Vill ha! Inte vilken 123'a som helst, utan just den med tanke på "släktbanden". Nog för jag kan tänka mig en annan 123'a också till rätt pris men...

Har kollat upp den. Gör det emellanåt när nostalgin tränger sig på. Senast jag kollade var den inte besiktad på länge. Har kollat flera gånger tidigare sen jag fick reda på reg-numret för 10-12 år sen, kanske mer. Samma sak de fem, sex gånger jag kollat den. Inte besiktad på länge och mätarställningen rör sig följdaktligen inte. Och den finns med i registret fortfarande. Drömmer om att den står i en lada någostans med ett tjock lager damm och boss över sig. Hoppas jag. Den kan ju vara sönderskruvad också. Slaktad. Reservdelsdonator. Räserbil för fartsuktande 20-åringar. Isbil. Vad vet jag. Hoppas inte...

Har tänkt jaga rätt på den, kolla vem som har den men jag har inte rätt förutsättningar idag. Var ska jag göra av den om man kan förvärva den. Under en presenning i kanten mellan gräsmatta och skogen? Icke! Då står den bättre i den ihopfantiserade ladan. Vill inte ringa och kolla nu och visa intresse. Ska inte väcka den björn som sover om denne ägare blir påmind om dess existens, gör slag i saken och säljer den. Till någon annan än mig...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Holger

#3 » 11:38:52, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

20 träffar på Opel Diplomat hos mobile.de
Priset varierar från några tusen till 25.000 Euro

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Krister W. (trådstartaren)

#4 » 20:49:50, 16-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade precis en Diplomat B, V8, begärt pris €49,000!
Men gillar inte färgen. ;-)
Coupéerna lyser med sin frånvaro, dock.

Commodorer fanns det visst 35 stycken. A, B, och C.
En snarlik Commodore A som jag hade, krämvit med röd inredning. 67:a för €5950. Min var en 1970.
En Commodore B GS/E Coupé för €7700...
Commodore A Coupé finns ett antal, både GS och vanliga...
Skulle haft kvar mina två Commodorer inser jag nu, det vore fint!
Men 70:an tog rosten och 82:an löstes in av försäkringsbolaget efter en närkontakt med ett alltför robust staket. :uupps:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se