Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW caddy 2009, kylvattenproblem.

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Jonte 53 (trådstartaren)

#1 » 22:11:56, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en vw caddy diesel,77 Kw 2009. Vilken tar kylarvätska, ser inget yttre eller på mark där bilen varit parkerad. Motoroljan är helt ok. Vad ska jag börja kolla? Är det tänkbart att det kan läcka in så att det förbränns och följer med ut i avgaserna? Tacksam för förslag.
Senast redigerad av Holger 21:47:11, 20-05-2018, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: WV -> VW
Jonte 53
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:34, 10-09-2011
Ort: Växjö Komun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Skogsmaskin Rottne....Hitachi EX 60



torbjorn_forsman

#2 » 22:18:50, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan mycket väl läcka in kylvätska i förbränningsrummen via topplockspackningen. Men i så fall brukar läckan vara dubbelriktad, så att avgaser också kommer ut i kylsystemet. I så fall brukar man kunna märka att det bubblar i expansionskärlet eller att nivån varierar om man rusar motorn. Har man tillgång till avgasanalysator kan man kolla om den ger utslag för HC om man använder den för att sniffa i expansionskärlet.
På VAG-bilar som använder rosa G12-kylvätska brukar det bli kvar intorkade rester av det rosa färgämnet om kylvätskan läcker ut någonstans. Om det bara läcker när motorn är varm, så kan det hända att den avdunstar så att det aldrig blir några fläckar på marken. Men i så fall brukar man märka att det luktar glykol om framänden av bilen när motorn är igång.
Läckande värmepaket brukar ge en flottig glykolhinna på insidan av vindrutan när man kör defrostern, det är ett tydligt tecken även om man inte känner någon särskild glykollukt.
Om bilen har dieselvärmare, så tänk också på möjligheten att det läcker kylvätska in i dess brännkammare. I så fall borde man kunna märka ett moln av glykolluktande avgaser om man startar värmaren för första gången på länge.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#3 » 23:30:14, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla EGR-kylaren om den är utrustad med en sådan, många toppackningar har blivit bytta i onödan utan bättring.

Provtrycker du den så gör det med ordentligt varmt vatten, och givetvis kall oxå..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

AN

#4 » 23:51:53, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det oljekylare som är monterad mellan filter och block på en sådan?
Farsan bytte blockpackning i onödan på en Passat. Där var det oljekylaren. Men det var en äldre motor. 1Z tror jag.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#5 » 12:00:03, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter nog en värmeväxlare på avgaserna som ska tillbaks in i motorn. Så dessa kyls ner lite. Varma avgaser är inget bra för en effektiv förbränning. Avgaser i sig är inte heller bra för motor insugskanalerna. Det brukar klägga igen.

Är inte helt ovanligt den värmeväxlaren/kylaren går sönder på olika sätt. Bäst för bilen är såklart att kasta skiten och ta bort EGR funktionen helt. Men det är ju olagligt så klart.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se