Det kan mycket väl läcka in kylvätska i förbränningsrummen via topplockspackningen. Men i så fall brukar läckan vara dubbelriktad, så att avgaser också kommer ut i kylsystemet. I så fall brukar man kunna märka att det bubblar i expansionskärlet eller att nivån varierar om man rusar motorn. Har man tillgång till avgasanalysator kan man kolla om den ger utslag för HC om man använder den för att sniffa i expansionskärlet.
På VAG-bilar som använder rosa G12-kylvätska brukar det bli kvar intorkade rester av det rosa färgämnet om kylvätskan läcker ut någonstans. Om det bara läcker när motorn är varm, så kan det hända att den avdunstar så att det aldrig blir några fläckar på marken. Men i så fall brukar man märka att det luktar glykol om framänden av bilen när motorn är igång.
Läckande värmepaket brukar ge en flottig glykolhinna på insidan av vindrutan när man kör defrostern, det är ett tydligt tecken även om man inte känner någon särskild glykollukt.
Om bilen har
dieselvärmare, så tänk också på möjligheten att det läcker kylvätska in i dess brännkammare. I så fall borde man kunna märka ett moln av glykolluktande avgaser om man startar värmaren för första gången på länge.