Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Planing av topplock

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 22:29:26, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att lämna topplocket från min Volvo B230 till en firma för planing. Hur blir ytan efter denna planing ? Blir den randig av fräsmaskinen ? Om det är en roterande fräs torde det väl bli ränder i aluminiumtoppen, eller ska den putsas så det blir en blank yta ?


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



rospigg

#2 » 22:38:50, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något lite randig blir den, ytan.
Finns som ingen anledning att ha en blank yta, då det fungerar förträffligt ändå.
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

meken49 (trådstartaren)

#3 » 22:50:20, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klarar topplockspackningen av att täta i dom spår som det ev. blir ? Det blir väl i.o.f.s inga djupa ränder, men med tanke på trycket som blir gäller det ju att packningen kryper ner i spåren. Har sett på Youtubefilmer där ett alternativ är att använda ett helt slätt bord med sandpapper på. Slitgöra är det nog, men då blir det ju helt slätt.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

magloman

#4 » 22:54:43, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lämna iväg jobbet till nån som gjort det förr, då blir det bättre än nåt du kan göra själv :thumme:

Har du ingen i närheten kan du nog skicka det till @autorep
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#5 » 22:58:30, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Syftet med topplockspackningen är just att den ska vara lite flexibel och kunna anpassa sig till ojämnheter i ytan. Man skulle mycket väl kunna bearbeta ytorna på motorblock och topp så noga att de skulle kunna täta utan packning, men det blir inte ekonomiskt. Bättre och säkrare för motorkonstruktören att kosta på en förlåtande packning som medger en billigare bearbetning.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmrobban

#6 » 23:12:39, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många säger att ytan inte ska vara för fin för att packningen ska bita fast o inte röra på sig.
Men som sagt om du lämnar till någon kunnig så gör dom som dom tror på och som fungerar och du behöver inte bry dig :grin:

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

nimbus

#7 » 23:33:08, 19-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:Klarar topplockspackningen av att täta i dom spår som det ev. blir ? Det blir väl i.o.f.s inga djupa ränder, men med tanke på trycket som blir gäller det ju att packningen kryper ner i spåren. Har sett på Youtubefilmer där ett alternativ är att använda ett helt slätt bord med sandpapper på. Slitgöra är det nog, men då blir det ju helt slätt.

"Ränderna" är under 0,01mm ,ser mer ut än va det är
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

backmouse

#8 » 01:23:25, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tricket är väl att ränderna skall korsa. När skäret går över materialet så blir det 2st "cirkelbågar". Om man inte ser korsningen står inte fräsen plant. Detta kommer täta bättre än en planslipad topp. Då ränderna tränger in i packningen.

1 person gillar det här inlägget.
backmouse
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:59:50, 23-07-2011
Ort: Västmanland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ECR38
Volvo FL618
Scania 144 -530

fretchi

#9 » 06:50:26, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Syftet med topplockspackningen är just att den ska vara lite flexibel och kunna anpassa sig till ojämnheter i ytan. Man skulle mycket väl kunna bearbeta ytorna på motorblock och topp så noga att de skulle kunna täta utan packning, men det blir inte ekonomiskt. Bättre och säkrare för motorkonstruktören att kosta på en förlåtande packning som medger en billigare bearbetning.


Precis. Packningen behöver inga ojämnheter i ytan för att täta. Den klarar däremot av att täta trots lite ojämnhet i ytan.
De gånger en toppackning behöver ojämnheter brukar man fräsa in rillor runt cylinderfodren, t.ex.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Simnil

#10 » 06:57:25, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag och en kompanjon dribblade lite med turbotrimning på nittiotalets slut. Objektet var en -81as 240 Turbo som fick utstå både det ena och det andra. I vanlig ordning så överdrev vi ordentligt och tidvis körde vi med laddtryck uppåt 2,5 bar. Topplockspackningar bytte vi på löpande band då dom fungerade som "brytpinnar" mot spikning. En gång fick vi tag på en topp som i princip var blankpolerad, men den fick vi plocka därifrån för att den höll inte fast packningen tillräckligt bra för de tryck vi hade. Efter vår erfarenhet var det nästan så att ju grövre yta desto bättre, (naturligtvis med måtta även åt det hållet). Tycks minnas att någon topp hade så grov yta att det kändes med fingrarna.

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Krister W.

#11 » 07:36:55, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att ha jättemycket egen erfarenhet av frågeställningen så vågar jag nog påstå att planslipning av topplocksytan är överkurs. Fräst några topplock åt mig själv samt åt bekanta i min ungdom, och det har fungerat.
En bred krabba i fräsen som täcker hela ytan som skall planas i ett drag är bra nog. Har även sett varianten med ett svarvstålsfäste i fräsen, som ger endast ett skär som sveper över ytan. Superlåg matning så blir ytan fin nog. Kombinerat med stor nosradie på skäret då.

Viktigare då att lägga fokus på uppriktning av fräshuvudet. Klocka in det till parallellitet med bordet så noga du bara kan! Rätt gjort ger det framåtriktade skärspår (heter det så?) samt bakåtriktade "skuggor" på ytan när skäret sveper runt på "baksidan" (vid samma matningsskär menar jag).

En annan viktig sak gäller uppspänning av arbetsstycket, dvs topplocket som skall planas.
Skall det planas för att öka kompet, rensa en skadad yta, eller har det gått varmt och blivit skevt?
I det senare fallet är uppspänningen extra viktig menar jag.
Om topplockets båda ytor var planparallella från början (när det var nytt var det treoligtvis det), är ytorna endast parallella nu om det blivit varmt och kroknat som en banan!
Lägger du då topplocket på ett plant fräsbord och spänner fast det mot bordet kommer det deformeras när det trycks ner mot bordet. Sen när du fräst det och lossar det från bordet fjädrar det tillbaka och är således fortfarande inte rakt.
Detta måste du ta hänsyn till vid uppspänningen!

Viktigt också att man inte värmer upp det när man fräser det. Då kan det bli skevt av värmen! Men det är väl i praktiken inget större problem om man inte kör på som en galning i fräsen! :djaevul: :mrgreen:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Stefan1972

#12 » 11:38:54, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fungerar hur bra som helst med "normala" ränder också. Allt beror ju på vad man har för maskin att plana med. Det finns ju rena slipar och det finns planhuvuden med många skär och jag har kört vändskär på hållare i vanlig fräs och då blir det ränder. Men ändå tillräckligt små för att det inte ska spela nån roll. Nästan så det är åt det bättre hållet som sagt. För blankt är inget bra. Planslipar gör man väl mest på dieseltoppar där man ej har nån konventionell toppackning.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

tkgb

#13 » 20:27:28, 21-05-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju ibland "multi-layer steel" packningar på en del nyare bilar, dom är även vanliga på trimmade turbobilar med höga laddtryck.
Dom packningarna måste ha en mycket fin yta då det bara är tunna plåtar i en packe.

Men vanliga standard toppackningar sväljer ganska grova fräs ränder utan problem.

1 person gillar det här inlägget.
tkgb
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:31, 21-09-2008
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Diverse fräsar och svarvar
Valmet 305
Boxer 350

meken49 (trådstartaren)

#14 » 16:06:14, 10-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då var det klart . Gjorde så att jag kopplade bort pluskabeln på tändspolen samt säkringen till bränslepumpen. Körde sedan en stund på starten tills oljetryckslampan slocknade. Det var allt lite spännande när jag gjorde första startförsöket, men den startade direkt och spinner som förut :dancing_geek: .
Då det var första gången jag gjort ett sådant jobb, blev jag allt lite "kärut" :smile: .


Detta inlägg har valts som lösning


4 personer gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se