Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW passat 1.8t -03, felkod och jox.

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

markusb (trådstartaren)

#1 » 13:06:34, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft P0116 och P0171 till och från i några månader.

P0116 mer frekvent i början men nu kommer P0171 oftare.
Har letat läckage på slangar men inte kunnat hitta något.
Hela internet verkar vara eniga om att det är just vacuumläcka som orsakar detta, och i vissa fall LMM som mäter fel.

Besiktning stundar, innan månadsskiftet.
Alternativet är att släcka felkoden och rulla in och hoppas den är släckt. Den brukar hålla sig släckt några dagar om jag kör väldigt lugnt med bilen.
Helst vill jag hitta problemet och åtgärda det. I samma veva hoppas jag få tillbaka lite mer drag i motorn igen.

Den känns ganska orkeslös, som en sugmotor.
Har inte märkt att den drar mer eller mindre soppa. Har ingen färddator så kan inte kolla exakt förbrukning.

Bilen stinker olja när jag ställer den på tomgång och går runt till postlådan...

Ni som är duktiga på dessa motorer, hur går jag vidare med felsök för att ringa in problemet?
Verkstad är uteslutet, mina pengar växer inte på träd tyvärr..
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


AN

#2 » 13:17:56, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl ganska vanligt med läckage på vevhusventilationen på 1,8T motorerna.
Så det är väl det som luktar. Det får du nog anmärkning på, innan du stängt av motorn, i besiktningshallen.
Kanske det som orsakar P0171.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

magloman

#3 » 14:28:50, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fixa fel med lägst nr först. Det andra kan va följdfel.
Nu vet jag inte vad koderna betyder men så är det på vags felkoder iaf.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare

torbjorn_forsman

#4 » 15:05:38, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här är generiska EOBD-felkoder, alltså inte VAG:s egna.

P0116 har att göra med motortempgivaren, kolla i första hand om det är fuktigt, smutsigt eller ärgigt i kontaktdonet till den, ser det fint ut där så prova att byta givaren. Såna där givare får ofta glapp - de verkar friska om man ohmmäter dem i lugn och ro, men krånglar när de sitter på plats på en vibrerande motor. Med motorn igång kan man mäta spänning över givaren eller hålla koll på motortempvärdet via OBD om man vill.

Men jag håller med om att i första hand trasiga slangar och andra saker som har med vevhusventilationen att göra (nästan oåtkomligt under insugningsröret) kan ställa till med P0171 (som egentligen betyder mager bränsleblandning). Trasig anslutning mellan oljesticka och oljestickrör är också ett känt problem (plast som blir spröd efter 15 år), delarna är billiga hos piratfirmor.
En annan klassisk sak på VAG-bilar är slangen mellan insugningsrör och bromsservo. Ofta är det en kort bit mjuk, oarmerad gummislang närmast insugningsröret och sedan ett styvt plaströr. Gummislangen spricker ofta på baksidan eller undersidan, så man ser inte vid en snabb anblick att det är något fel på slangen, man måste känna bakom den eller ta loss den för avsyning.
För att dra närmare slutsatser om vad som orsakar P0171 så kan man använda en OBD-kabel och programvara som inte bara kan visa felkoder utan även diverse mätvärden från motorstyrsystemet. Håll ett öga på parametrarna long term fuel trim och short term fuel trim, och se vid vilka driftförhållanden de verkar sticka iväg mot ändläge - om det är i fall med stort undertryck i insugningsröret , eller då turbon laddar, eller i något annat sammanhang.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Myhran

#5 » 18:11:17, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På 1.8t finns även en backventil i vevhusventilationen som ser till att ge mager blandning om den är trasig, kolla över hela vevusventilationen så kommer bilen gå utan den felkoden,
Tempgivare byter man bara rakt av, vanligt fel.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54
Seadoo RXP-X 255 -09
Audi RS6 Plus -05
VW Passat 2.8 4motion (W8 optik) -01
VW Golf R -12
Skoda Superb 2.0Tdi 4x4 -11
Vezeko Jumbo 520 3500kg -06
Opel Kadett A *3 -63, -64, -65

RoyalMental

#6 » 18:44:10, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här ser vevhusventilationen ut, nummer 6 är backventil.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180614/5b6e76b3efba3633583dc757c1044b82.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15

Myhran

#7 » 22:36:40, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det där verkligen från en awt motor tycker den där mer ser ut att vara från en Aeb/apu maskin borde totalt vara mer slangar.
Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54
Seadoo RXP-X 255 -09
Audi RS6 Plus -05
VW Passat 2.8 4motion (W8 optik) -01
VW Golf R -12
Skoda Superb 2.0Tdi 4x4 -11
Vezeko Jumbo 520 3500kg -06
Opel Kadett A *3 -63, -64, -65

RoyalMental

#8 » 23:02:58, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var väl mest tänkt att visa hur ventilen sitter ocj en generell bild på hur det ser ut.
APX.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15

magloman

#9 » 23:50:34, 14-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aeb var en av de första så tror inte den har lika mkt skit som de senare. Har den ens egr?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare

Myhran

#10 » 05:19:33, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

vad jag vet har väl inte awt egr den heller, sekundärluftsystem finns det på awt men inte egr vad jag minns det va ju ett tag sen sist man skruvade i dem :)
Nr 13 på denna bild brukar likt 6 även den vara lite murken
Bild
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54
Seadoo RXP-X 255 -09
Audi RS6 Plus -05
VW Passat 2.8 4motion (W8 optik) -01
VW Golf R -12
Skoda Superb 2.0Tdi 4x4 -11
Vezeko Jumbo 520 3500kg -06
Opel Kadett A *3 -63, -64, -65

markusb (trådstartaren)

#11 » 12:43:51, 15-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni är ju för j*vla bra!!
Mycket bra tips och info ni delar med er av :)
Jag ska pilla isär holken ikväll och syna en gång till.
Kanske börja med att lossa plastkåpor och felsöka med lite startgas eller liknande.

Jag har nån felkodsläsare som heter ELM nånting och programvaran torque lite i luren, ska kolla vad för parametrar den kan visa för mig, sen kanske ni kan hjälpa mig tolka efter en loggning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

markusb (trådstartaren)

#12 » 13:09:15, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering på problemet som råkade skjutas fram så långt det bara var möjligt (tills körförbud närmade sig)

Jag letade och letade och hittade tillslut en spricka i vevhusventilationen. Röret nr 2 byttes. I samma veva som detta gjordes så tappade jag oljetrycket på väg till jobbet dagen efter, så bilen bogserades hem.

Rev sumpen och ventilkåpan och rengjorde. Det var en jäkla massa smörja där. Ventilkåpan var värst.
Rengjorde en 95% täppt sugsil och allt återmonterades med nya packningar, filter och olja.
Yes, oljetryck igen!

Har kört ca 50 mil sedan dess och nu luktar den inte spillolja längre.

Däremot så är P0171 kvar (eller återkommer efter nollning) och på besiktningen igår blev det nedslag på bl.a förhöjda avgasvärden.
Jag nollade P0171 precis innan jag körde in.

Besikningstjejen hittade ett litet läckage på avgaseriet men jag har personligen svårt att tro att det är anledningen till hela felet. Det läcker lite i en klämkoppling bara.

Avgasvärden enl besiktningen

Bild

Och på vägen hem så startade jag TorqueLite och tog några screenshots vid olika varvtal/belastning när jag körde.

Full gas på femmans växel:
Bild

Lugn körning på plan väg med farthållare aktiverad:
Bild

MAF värdet gick aldrig över 49. Är MAF kass?? Eller har jag andra fel som jag borde börja kolla?
Kan 0 om moderna bilar tyvärr och om 29 dagar är det färdigåkt om jag inte löser detta.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

AN

#13 » 13:16:23, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter avgasläckaget, så att det kan störa lambda-sonden?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

markusb (trådstartaren)

#14 » 13:17:43, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läckaget är typ under handbromsen. Lambda sitter nära grenröret va?
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#15 » 13:18:57, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcker avgasröret före lambdasonden så förklarar det nog varför den går så fett.

Vad betyder felkoden?

/tillägg: koden betyder det går magert! Så den fetar på!

Troligen trasig lambdasond eller lmm eller båda. Bara byta
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Ursus 385 / Zetor 8011
Volvo BM 430
Palldragare


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

UniCarriers

SSL Certificates