Det finns en sak man får se upp med även med smalbandslambdasonder med 4 trådar. En del har "signaljord" jordad till gängan, medan andra är helt isolerade från chassijord. Det kan ställa till bekymmer om man förväxlar typerna. För säkerhets skull kan man ohmmäta på gamla och nya lambdasonden innan bytet.
När en lambdasond "står stilla" på en viss
spänning, så är det som regel inte den spänning lambdasonden ger ifrån sig utan den referensspänning styrdonet skickar ut för att bl a känna av om det verkar finnas en lambdasond där. Ofta ca 0,5 V på Bosch-system (och japaner som bygger på Bosch-licenser), 1,2 V på GM , 0 V på Ford, Chrysler och diverse japanska, franska och italienska system.
"Fladdrandet", eller pendlingarna, i spänning när systemet "
lever" och lambdareglerar brukar bli snabbare ju närmare motorn lambdasonden sitter. På en del bilar där det är nästan en meter
avgasrör mellan motor och lambdasond (tidiga Opel Omega exempelvis), kan det ta flera sekunder mellan omslagen då motorn går på tomgång, fast det går snabbare vid större gaspådrag och högre
varvtal. Fladdret blir också snabbare på en motor med multipointinsprutning än om motorn har centralinsprutning (TBI) eller elektronisk förgasare.
En sak som är svår att se med en digitalmultimeter men lätt att se med oscilloskop, är om spänningen verkligen pendlar hela vägen mellan ca 0 och 0,9 V med skarpa omslag (det är ett bra tecken), eller om pendlingarna snarare ser ut som en sinusspänning och aldrig orkar hela vägen ner till 0 eller upp till 0,9, det är ett sämre tecken och tyder på åldrad eller för kall lambdasond.
Ibland kan en frisk lambdasond reglera för långsamt eller inte alls på tomgång om motorn har läckande
topplockspackning så att det kommer ut vatten- och glykolångor i avgaserna som kyler lambdasonden. Detta är särskilt tydligt på entrådiga lambdasonder som
saknar förvärmning. Det finns fall där en bil har blivit oförklarligt underkänd vid besiktning på avgasvärdena på tomgång, och först någon månad senare börjar topplockspackningen läcka så mycket att det verkligen märks på andra sätt att något är fel.