Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW passat 1.8t -03, felkod och jox.

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

AN

#16 » 13:20:25, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter väl i katten, som sitter direkt mot grenröret, om jag inte är helt fel ute.
Borde ju inte ha någon betydelse, när läckaget är bakom katten? :klia:
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



markusb (trådstartaren)

#17 » 13:21:19, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

P0171 betyder "system too lean, bank 1" men enligt besikarn går den fett, inte snålt.
Användarvisningsbild
markusb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:47, 16-08-2011
Ort: Småland
Maskintyp: Ej angivet

AN

#18 » 13:38:00, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bilen tror att den går snålt, så fetar den väl upp kanske?

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#19 » 13:48:45, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket troligt att det är en ofrisk lambdasond. Om en lambdasond har klarat sig mycket länge innan den slutar fungera, så blir felet ofta att signalen mer eller mindre kortsluts till jord så att spänningen inte orkar upp över 0,5 V hur fet bränsleblandningen än är. Åtminstone äldre Bosch motorstyrsystem (tidigt 90-tal) kunde inte upptäcka denna slags fel på lambdasonder utan fetade på bränsleblandningen så mycket det gick och satte eventuellt felkod för mager blandning istället.

Förr i tiden, då bensinen innehöll mer svavel än idag och många motoroljor dessutom innehöll tillsatser som var skadliga för lambdasonder i längden, så blev en lambdasond aldrig så gammal att den började krångla på just detta sätt. Det är förklaringen till att det dröjde ända in i modern tid innan diagnossystemen utvecklades så att de kan upptäcka denna slags fel på lambdasonder.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#20 » 13:53:44, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju lätt att kolla lambdan. Man måste mäta på den när den är inkopplad. Leta på skarvstycket sen mäta på signalstiftet med plus från multimetern sen andra på jord nånstans. Då ska spaningen fladdra hela tiden, speciellt om man gasar upp o ner.

Det som brukar hända med gamla är att dom dels blir tröga o sega samt att dom kan stå still på en viss spänning som Torbjörn säger.
Friska ska fladdra fram o tebaks snabbt.

Tror livslängden är tänkt på 15.000 mil men många sitter längre än så.

Är väl vanlig smalbandslambda på den där så går att byta till nästan vad som helst. Jag skulle köpt en Bosch med 4 sladdar och satt dit.
Är det 5 sladdar så är det bredband och då viktigt det blir exakt rätt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#21 » 14:07:09, 31-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en sak man får se upp med även med smalbandslambdasonder med 4 trådar. En del har "signaljord" jordad till gängan, medan andra är helt isolerade från chassijord. Det kan ställa till bekymmer om man förväxlar typerna. För säkerhets skull kan man ohmmäta på gamla och nya lambdasonden innan bytet.

När en lambdasond "står stilla" på en viss spänning, så är det som regel inte den spänning lambdasonden ger ifrån sig utan den referensspänning styrdonet skickar ut för att bl a känna av om det verkar finnas en lambdasond där. Ofta ca 0,5 V på Bosch-system (och japaner som bygger på Bosch-licenser), 1,2 V på GM , 0 V på Ford, Chrysler och diverse japanska, franska och italienska system.

"Fladdrandet", eller pendlingarna, i spänning när systemet "lever" och lambdareglerar brukar bli snabbare ju närmare motorn lambdasonden sitter. På en del bilar där det är nästan en meter avgasrör mellan motor och lambdasond (tidiga Opel Omega exempelvis), kan det ta flera sekunder mellan omslagen då motorn går på tomgång, fast det går snabbare vid större gaspådrag och högre varvtal. Fladdret blir också snabbare på en motor med multipointinsprutning än om motorn har centralinsprutning (TBI) eller elektronisk förgasare.
En sak som är svår att se med en digitalmultimeter men lätt att se med oscilloskop, är om spänningen verkligen pendlar hela vägen mellan ca 0 och 0,9 V med skarpa omslag (det är ett bra tecken), eller om pendlingarna snarare ser ut som en sinusspänning och aldrig orkar hela vägen ner till 0 eller upp till 0,9, det är ett sämre tecken och tyder på åldrad eller för kall lambdasond.

Ibland kan en frisk lambdasond reglera för långsamt eller inte alls på tomgång om motorn har läckande topplockspackning så att det kommer ut vatten- och glykolångor i avgaserna som kyler lambdasonden. Detta är särskilt tydligt på entrådiga lambdasonder som saknar förvärmning. Det finns fall där en bil har blivit oförklarligt underkänd vid besiktning på avgasvärdena på tomgång, och först någon månad senare börjar topplockspackningen läcka så mycket att det verkligen märks på andra sätt att något är fel.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Norpan

#22 » 13:42:07, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar gå bra att värma en demonterad lambdasond med en gasolbrännare och samtidigt mäta utspänningen.
Knappt en volt så länge lambdan är i lågan för att i stort sett omgående sjunka till nästan noll så fort lågan tas bort.
Det tar dock en liten stund att få upp värmen på själva sensorn, som brukar vara ganska väl inkapslad, så sonden börjar lämna spänning.

Kolla även så kabeländarna där kontakten sitter är torra och rena, referensluften tas utifrån via mellanrummen mellan ledarna i kablarna, så om nån t.ex. skarvat med att löda, eller det kommit olja på ändarna så brukar de sluta fungera efter ett tag, när syrehalten inuti givaren blivit tillräckligt fel.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

Myhran

#23 » 14:57:02, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sond1 på 1.8t är en bredbandssond och sond 2 är en språngsond,

Om man har händelse system för magert, ”brukar” det aldrig vara fel på sonderna eller på lmm,
Har man denna händelse kan man 1 rengöra gasspjället, 2 kontrollera att alla vakuumslangar ventiler fungerar som de skall enl schemat bifogat,
Man kan även kontrollera i MMB 32 om man har reparerat felet där är ett värde som inte skall gå utanför 10% men brukar normalt ligga på 3-5% plus eller minus spelar mindre roll,
Går den utanför 10% kommer händelsen tillslut att sättas, detta brukar ta ganska precis 8mil innan lampan tänds igen efter radering, därav kan man kontrollera sin reparation indetta mmb,

Denna händelse är rätt vanlig och under årens lopp har jag bytt 1lmm som visat sig felaktig, resterande har haft ett eller annat undertrycksläckage.
Jag skulle lägga rätt mkt tid på kontroll av alla slangar/backventiler innan jag bytte dessa rätt kostsamma komponenter,

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

magloman

#24 » 15:42:44, 01-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett std fel är vevhusvent ansl på blocket under insugsröret

Lite bökig att byta utan o ta bort insugsröret men det går
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se