Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Laga lykthus i plast

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

JD400 (trådstartaren)

#1 » 21:59:04, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behöva lite tips på hur jag kan laga ett gammalt lykthus i plast till en Porsche från tidigt 80-tal. Det är någon form av hårdplast och två färstöron har gått av helt och jag har inte bitarna så jag behöver bygga upp fästöronen på nytt på något sätt. Funderar på om jag kanske kunde bygga en liten form, armera med lite ståltråd och sen ta lite plastbitar från nåt gammalt lykthus till ett extraljus och försöka lösa upp bitar i aceton för att få en smet att bygga upp fästörat med. Smältlim kanske kunde vara ett annat sätt, men jag är tveksam till att det fäster tillräckligt bra.

Nån som har erfarenhet av någon liknande lagning och har nåt tips?

Kan tillägga att reflektorn i lykthuset är också halvt upprostad. Vad ska man hitta på för att fixa det? Försöka knacka till en tunn plåtbit till någorlunda passform lär väl inte vara det lättaste. Funderar också på tätningslist till baklyktorna, vad man ska ha där. På det ena lykthuset sitter det nån halvkletig variant som jag inte tror är original, verkar som nån form av tätningsmassa. Men att lägga på en sträng typ karrosserikitt runt lyktglaset känns inte helt optimalt. Finns det universal tätningslister som man kan lägga runt tro?
Senast redigerad av JD400 22:23:24, 17-06-2018, redigerad totalt 1 gång.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400



Ivar Risslén

#2 » 22:17:45, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det första som man måste veta är vilken typ av plast det är.
Är det någon form av termoplast så kan det gå bra att använda smältlim eller att man svetsar på en bit med en varmluftssvets. Det är saker som mattläggare använder. Termoplaster kan vara både hårda och mjuka t.ex. gummiboll eller lastbilsfronter.

Det finns några trådar här där det är någon som lagar bilfronter med hjälp av en lödkolv m.m.. Börja med att prova om det smälter av värme.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#3 » 22:26:15, 17-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta först reda på vilken slags plast det är.
Några bilder kanske kan ge ledtrådar. Ibland finns det ingjuten märkning som talar om vad det är för plastkvalitet.

När det gäller smältlim så brukar "vanligt" sådant som säljs på byggvaruhus fästa dåligt på de flesta sorters plast. Det finns specialtyper som fungerar bra ihop med olika plaster, men det gäller att veta vilken slags plast man ska limma.

Härdplaster är ofta lätta att limma med t ex epoxy. En del mellanting mellan termo- och härdplaster kan vara besvärliga, speciellt om de innehåller mycket fyllmedel eller armering.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#4 » 15:37:51, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Limma nya fästen med epoxi.
- värre att få till lyktinsatsen, polerad plåtbit lär knappast blidka bilprovningen.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Ivar Risslén

#5 » 19:01:18, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det mesta till VW sport finns att köpa nytt. Har du kollat på tyska eller amerikanska sidor med bildelar.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Magnus Isakson

#6 » 19:34:18, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns ju massor med firmor som säljer Porsche-delar, du kan kolla t.ex. rosepassion.com och mittelmotor.de

Eller kolla med närmaste Porsche återförsäljare, originaldelar har ibland riktigt bra priser och mycket finns att få tag i än till gamla modeller.
Magnus Isakson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:21:24, 09-02-2006
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 5455
Case 1594
BM 230 (Victor)
Komatsu PC45-1
Avant 420

JD400 (trådstartaren)

#7 » 20:42:15, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är termoplast och jag har letat märkning men inte hittat nåt jag har kunnat uttyda, bara en massa siffror. Hitta nya delar är ju ett alternativ men jag försöker nog laga i första hand. Det är blinkersen det handlar om och inte strålkastaren, så borde ju inte vara jättenoga med reflektorn. Hur gör bilrenoverare med såna här grejor om inte det går att få tag på reservdelar?
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#8 » 21:08:44, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För en blinkersreflektor blir det fullt tillräckligt bra om man putsar ren den rostiga plåtbiten noga (gärna blästrar) och spraymålar med t ex Biltemas "silverkrom".

Skulle tro att det fungerar bra att limma med epoxylim och spjäla med något lämpligt. Skräpbitar av kretskortslaminat (glasfiberepoxy) brukar vara utmärkta i såna sammanhang, limmet fäster bra på dem också om de bara är fria från lödstopplack, flussmedelsrester mm.
Nu blev jag nästan 90-tals-nostalgisk - den tid då HP Laserjet II och III var de skrivare som "gällde" på alla kontor, och där pappersmagasinen alltid gick av på mitten, det var urtag i sidostyckena där klackar på locket skulle passa in som fungerade som brottanvisningar. Jag vet inte hur många sådana jag limmade med epoxy och spjälade med glasfiberlaminatremsor. Men lagningarna höll!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JD400 (trådstartaren)

#9 » 21:28:00, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det skulle säkert funka som du säger med reflektorn. Har gjort nåt liknande tidigare. Problemet här är att halva reflektorn är helt borta, upprostad.
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

torbjorn_forsman

#10 » 21:41:55, 18-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta på en liknande från någon annan blinkers eller baklykta, om det är så lite kvar av den att den inte gör någon nytta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se