Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tiguan 1,9 td 2009 startar inte med varm motor

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Otto (trådstartaren)

#1 » 09:02:25, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, vår Tiguan 1,9 td från 2009 har börjat bete sig underligt, visar felmeddelanden och startar ibland inte när motorn är varm.

För ganska precis ett år sedan uppgraderades mjukvaran av VW (dieselgate) när jag tog den från Sverige till Finland. Krav för registreringsbesiktning. Har inte märkt någon skillnad efter det.

Det började under en långresa i April, vid start efter tankning blinkade symbolen för glödning, spiralen, och texten ”Engine fault, workshop” visades. Efter en minut eller två försvinner symbol och felmeddelandet och visas inte igen. Märktes inget konstigt i övrigt, bilen gick som den skulle. Händer fortfarande ibland men bara vid varm motor.

Lämnade in på vår närmaste verkstad, han kunde bara se felkoder för turbosensor (P2563 Turboahtimen ahtoilman ohjaukseenasentoanturin virtapiiri alue/toimintaa) ett glapp som inte orsakar det här felet, och för båda kupefläktarna och kunde inte göra mer.

Lite senare så tändes symbolen som ser ut som en orange liten motor vid kallstart en morgon och lyste konstant. Bilen gick bra, märktes inga fel. Ingen felmeddelandetext och spiralsymbolen var då släckt. Efter några dagar försvann symbolen. Lämnade in på vår vanliga verkstad, de kunde inte hitta hitta något fel förutom P2563 turbosensor och kupefläktarna. Kollat batteri, bränsle, kylarvätska, temperatur vid körning. Allt ok.

Två gånger efter det har det hänt att bilen vägrat starta riktigt varma dagar. Första gången blev det bärgningsbil till verkstan, där startade den glatt igen efter ett par dagar. Andra gången så startade den fint morgonen efter. Inga felmeddelanden alls, den bara tvärvägrade starta. Enda konstiga är att elfläkten fått fnatt, den startar ofta när motorn stängts av, går i fem sekunder och stänger sedan av i fem sekunder, sen går den fem sekunder igen och så håller den på.

Vår verkstad har nu gett upp. Finns det någon som har något tips? Undviker helst VW verkstan.

Status nu: Kallstart ok. Start av varm motor, glödspiralsymbol blinkar och engine fault workshop visas en minut. Motorn startar och går ok.

Undviker varmstarter så gott det går, lite jobbigt att ha en bil med sånt temperament, ok för en häst men inte för en bil.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F



magloman

#2 » 09:14:31, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore intressant att läsa ut felkoder när den inte startar. Även läsa vissa värden på givare då.

Köp gärna VCDS om du ska felsöka själv. Går att köpa en entusiastversion nuförtiden som begränsar de mer avancerade funktioner till tre bilar. Läsa ur felkoder går att göra på fler.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

RD350

#3 » 22:20:23, 20-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med föregående, kolla givarsignaler när den inte startar. En felaktig tex. tempgivare behöver inte alltid ge felkod. Styrenheten fattar inte att signalen är felaktig. Ett avbrott brukar dock alltid ge felkod.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Otto (trådstartaren)

#4 » 07:58:31, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en bluetooth EMS227, funkar bra.

Lämnade in på VW, de bytte turbosensor och bilen funkar. 800 euro fattigare men en upplevelse rikare. Hoppas att det funkar på semesterns resor.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

magloman

#5 » 08:55:12, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

"turbosensor" ?? :lmao:

skulle inte förvåna mig om felet kommer tillbaks...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

igelkottar

#6 » 12:04:52, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara Turbo Pressure Sensor?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Otto (trådstartaren)

#7 » 19:56:33, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Felkod P2563, laddluftspjälllägessensor, eller nåt liknande. Fungerar nu hoppas jag optimistiskt.

1 person gillar det här inlägget.
Otto
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:17, 20-11-2006
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Tamrock Toro 200D
Tamrock Minimatic 102F

Janson1

#8 » 22:44:09, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag antar att du har en PD-diesel (PumpDyseDiesel) och ett problem med dom är att startmotorn går för sakta vid start av varm motor.
Det verkar vara två lösningar, antingen byta startmotor eller programmera om mjukvaran. Är det en PD- diesel? Det kan ju vara bra att ha detta i bakhuvudet om det krånglar fler gånger...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se