Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Klåparmekar...

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

MN (trådstartaren)

#1 » 07:53:53, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte en sväng med jobbets slit och släng bil, en Toyota Yaris Verso. En fantastisk bil så tillvida att det går att lasta en europapall i den!

Nåväl, alltid lämnat bort service men är det inte hos aukt Toyotaverkstad så brukar stackaren komma tillbaka med nya fel... Nu lös motorvarningslampan och felkodsläsning gav info om fel i VVT systemet (VVT = variable valve time) och den gick som en potta skit. Tog en snabbkik under locket och noterar att bilen "servades" i oktober 2016 men ngn kamelpissolja enligt dekalen, koksuppbyggnad i ventilkåpan och tändstift så urbrända att gapen var 2 mm :aaargh: Hustomten fick pilla loss ventilen till VVT ventilen men den ramlade i 2 delar... Ventilspelen kollade, kåpan sanerad, mobil 1 helsyntet, nya stift och ny VVT ventil så går bilen bra igen.

M

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



nordlander

#2 » 07:59:37, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

VVT enheter har annars en förmåga att gå sönder på alla bilmärken verkar det som. Självklart tidigare och oftare med dålig service men. Sen var 2016 rätt länge sen har ni inte servat den sen dess?
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

Myhran

#3 » 08:45:48, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många mil har bilen gått sen oktober 2016 och hu många mil har bilen gått mellan tidigare servicar? Det är ju rätt avgörande för koxningen mer än ”kamel” oljan :) vad hade denna kamel olja för namn? :)

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

torbjorn_forsman

#4 » 09:29:07, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå Mobil 1, det verkar bara vara i Sverige som den oljan marknadsförs som någonting dyrt och fint. I Finland hittar man t ex Mobil 1 på lågprisvaruhus liknande svenska Rusta och ÖoB , den lär ha en viss lågprisstämpel på sig även i USA.

I just det här fallet kan man ju fråga sig om oljan överhuvudtaget blev bytt vid den förra servicen.
Man bör också komma ihåg att en del motorer har kända problem med vevhusventilationen som kan få dem att gro igen katastrofalt trots att oljebytena har skötts bra. Bl a går det sådana rykten om en del Opelmodeller som idag är 10-20 år gamla, och Saabs vevhusventilationsproblem från åren kring '00 är väl bara alltför välkända.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Myhran

#5 » 11:44:56, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skall utgå från vart oljor säljs och hur bra dem är så måste castrol även den vara en skitdålig olja då den säljs på bla Coop/rusta den med, skulle säga att det mer är vad för additiv det har slängts i oljan, hur många fabriker och testcenter finns det eg i världen? Troligen tillverkas många oljor under olika namn i samma fabriker men med olika bra additiv,
Med vänlig hälsning, C
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

toker

#6 » 11:52:58, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mobil1 säljs även på jula i Sverige men om den är bra eller dålig har jag ingen koll på men Mobil lär vara riktigt bra på support och problem lösning vid krångliga smörjningar inom industrin och har en del unika produkter. Annars tror jag inte det spelar nån jätte roll vilket märke det står på burken bara oljan byts i tid men börjar man köra för långt då lär det nog skilja en del.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 12:12:20, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förmodligen är ju Mobil 1 inte sämre än alla andra syntetiska motoroljor med samma viskositet och samma API-klassningar, men man ska inte betala extra bara för att det står Mobil 1 på dunken heller.

Den enda gång jag har haft anledning att bli misstänksam mot en motorolja var en gång för uppåt 30 år sedan då jag köpte en dunk av märket Goth Oil på en Mekonomenbutik. Förmodligen 10W-40 mineralolja. Den oljan luktade märkligt, ungefär som aska, och var mycket mörkare än vad ny motorolja brukar vara. Den hälldes väl i någon bil - förmodligen en Citroën GS - och ställde åtminstone inte till med några uppenbara problem innan det var dags för nästa oljebyte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

anders holmström

#8 » 17:13:09, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite märkligt det där med oljor :???: John deere traktorerna (övriga traktorer och maskiner här oxå) får John deere's motorolja helt enligt rekommendationen dom körs hårt med långa dagar och den oljan kostar runt 30 kr exklusive moms....
Lämnar jag in V70:in som går som dagis transport så tycker bilverkstan att det är rimligt med olja för 180kr litern + moms :klia:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

7 personer gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

torbjorn_forsman

#9 » 17:31:00, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders holmström skrev:Lämnar jag in V70:in som går som dagis transport så tycker bilverkstan att det är rimligt med olja för 180kr litern + moms :klia:


Och om en vanlig privatperson/småkund utan några rabatter eller avtal går in på "rätt" ställe och köper en 10-litersdunk med samma olja så kostar den knappast mer än 50-60 kr/l.
Bilverkstäder säljer alltid på kunderna den olja de gör bäst vinst på. Och om de erbjuder service för fast pris exklusive olja och filter kan man vänta sig att de lägger på lite extra på oljepriset.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#10 » 18:22:04, 22-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Olika oljor har olika egenskaper, även om de uppfyller samma spec. Jag vet ett företag med flera Salvagnini hydrauliska stansmaskiner. Salvagnini rekommenderade bl.a. Mobil olja men inte Shell, men företaget använde bara Shells oljor. Tellus32 uppfyllde samma specifikationer, och Shells säljare påstod att den skulle fungera lika bra, men man hade massor med större och mindre problem med dessa maskiner. Efter många år så köpte man, av ren frustration, Mobil-olja istället till just dessa maskiner. Omedelbart så försvann en mycket stor del av problemen. Sedan dess har man bara kört med Mobil, och alla dessa småfel har lyst med sin frånvaro.
Så visst är där skillnader i oljorna även om de uppfyller samma spec, men det ska ju i ärlighetens namn påpekas att ytterst få (om ens några) av våra maskiner här på M körs under så krävande omständigheter som sådana stansmaskiner.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stefan1972

#11 » 10:44:44, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det stora hela kan såklart en dyrare olja vara bättre men för en vanlig dödlig så kommer man aldrig märka det om man sköter oljebytena enligt serviceplan och det är ju oftast där det haltar. En longlifeolja klarar 3000mil och inte mycket över det. Börjar brytas ner redan vid 3010 mil kanske och beställer man då service när det plingar till och får vänta i tre månader så kanske man har kört 3200 mil sen..........och då är cirkusen igång.
Att oljorna är dyra och special ligger ju i mångt och mycket av dessa longlifeservicaar framdrivna av bilindustrin häromkring för de tror och kanske en del även tycker det att det är bekvämt med långt mellan servicarna. I usa har man oftast sämre oljor men där är det betydligt vanligare med dropin oljebyten. Man lämnar oftast inte ens bilen och man kanske byter olja var 500-800mil. Då behöver man inte alla dessa special oljor.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Ivar Risslén

#12 » 12:29:41, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

De långa bytesintervallerna på moderna bilar är en del av att minska miljöpåverkan. Det blir mindre avfall.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Stefan1972

#13 » 12:36:45, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:De långa bytesintervallerna på moderna bilar är en del av att minska miljöpåverkan. Det blir mindre avfall.


Ja för teoretikerna möjligen.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Myhran

#14 » 12:38:57, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och att folk idag kör med lätthet 3000mil om året med sina vagnar och inte har tid i sitt uppstressade liv att lämna ifrån sig sin bil, om ägarna fick bestämma skulle oljebyte utföras kanske var 10000mil om ens så ofta! Det kostar dem pengar! Då 95% av alla som kör bil idag ser bilen som något nödvändigt ont och underhåller den därefter.

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Filijox

#15 » 18:03:44, 23-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:De långa bytesintervallerna på moderna bilar är en del av att minska miljöpåverkan. Det blir mindre avfall.


Fast om motorn slits ut i förtid blir det ju mångdubbelt mer avfall. Och mer bizniz för biltillverkare... hmm.....

1 person gillar det här inlägget.
Filijox
 


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BM425, Holger och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se