Sida 2 av 2

Re: Klåparmekar...

InläggPostat: 19:16:43, 23-06-2018
av torbjorn_forsman
Å tredje sidan så håller ju bilmotorer mycket längre numera än för några tiotal år sedan. Idag är det ju vardagsmat att motorn i en personbil fortfarande är i gott skick när bilen skrotas efter 30000-40000 mil. På 70-80-talet var det sällsynt att en personbilsmotor gick mer än 15000 mil utan att något större jobb hade gjorts på den.
Men den förbättringen beror inte bara på bättre motoroljor utan i all synnerhet på att bränslena (både bensin och diesel) är i stort sett fria från svavel nuförtiden.

Re: Klåparmekar...

InläggPostat: 07:24:57, 25-06-2018
av MN
Jägarns, blev det en oljetråd av detta oxå? :-D
Det verkstaden slog i är av världsmärket Chempioil (sarkasm), 5W/30. Vilken typ framgår inte. Bilen hade gått 1200 mil sedan bytet.
Köpa olja hos märkesverkstaden är väl bra för de som inte vet hur man öppnar huven, för andra är det jämställt med rån. Ta oljan som skall vara i AW lådorna i Volvo. Hysch, hysch om spec från Volvo för att man skall köpa deras svindyra literförpackningar men eftersom det är en Toyotalåda och som används av andra tillverkare som är mer generösa med info går man den vägen. Dyrt nog att flusha lådan varje 6000 mil :-(
Att Mobil skuller vara ngt B-märke pga att det säljs i snabbköp förstår jag inte? Notera dock att det finns flera olika Mobil 1 syntet, den för senaste standarden är en low emission blaskig 0W/30 som - om man läser mellan raderna - prio avgasreningen över motorns mekaniska välbefinnade. Jag kör den äldre varianten 0W/40.
MN