Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

När en bil har leasing i historiken..

17 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 15:28:19, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
.. vad innebär egentligen det?

Är på gång att köpa bil. Kollar och kollar, Transportstyrelsen och annat. Flera annonsörer erbjuder gratis "kontroll" via Carfax och vid denna kan det dyka upp i historiken om bilen varit leasingbil någon gång tidigare i livet. Hur ska man tolka det? Positivt, negativt, skit samma?

Alltså, det handlar INTE om en bil jag själv haft som leasing och vill köpa loss utan bilar som någon annan köpt loss, brukat några år och nu vill sälja vidare.

Frågan handlar väl egentligen om hur leasingföretagen sköter sina bilar. Hur ser praxis ut i den branschen? Sköter de om sina bilar, eller ligger det i huvudask på brukaren, service och sånt?

Tankar kring det?


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



PerJohansson

#2 » 15:34:34, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid privatleasing så brukar väl kontrakten innehålla att leasingtagaren förbehåller sig att sköta service och underhåll enligt serviceplan.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

MagnusGoransson

#3 » 15:36:57, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leasing eller inte handlar bara om hur bilen har finansierats. Den kan vara skött eller misskött, men enligt min erfarenhet beror det mer på brukaren än hur den har finansierats. Leasingföretagen sköter normalt sett inte bilarna alls. Dom ser dom oftast inte en enda gång.

Det kan visserligen skilja mellan operationell och finansiell leasing. Vid operationell leasing ställer leasinggivaren krav på max antal mil per år, skötsel, service med mera eftersom dom garanterar ett restvärde. Vid finansiell leasing är det kunden (oftast brukarens arbetsgivare) som tar hela finansiella risken och då bryr sig inte leasinggivaren om hur bilen sköts.

Personligen skulle jag inte bry mig om bilen har leasing i historiken. Vill man vara helt säker skall man köpa en bil ur den närmaste bekantskapskretsen och av en person man vet sköter grejjerna. Annars finns det få garantier :-)
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

Holger

#4 » 16:54:04, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog undvikit leasing-bilar. Företag leasar ju "alltid" och det vet man ju hur dessa körs.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Wizzman

#5 » 18:37:17, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du utesluter leasingbilar har du nog kapat bort 80-90% av utbudet.

Jag anser att man får kolla på skick och servicebok och bedöma bilen efter det, oavsett leasing eller inte.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Myhran

#6 » 19:48:18, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bil är inte bättre än det skicket den säljs i, vem som ägt bilen innan spelar mindre roll, det jag kan se som fördel med leasingbilar är att de oftast haft någon form av serviceavtal vilket medför att service utföra bra, det jag kan se är att det spelar ingen roll om bilen är en leasing bil eller ej det ägarna är lika pedants med sina leasingbilar som de är med sina privata över lag, en som missköter sin leasingbil missköter även sin privatbil. Det går lite hand i hand.

Så kolla skicket och är du nöjd med det köp! :)
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

osla

#7 » 20:06:06, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Myhran skrev:En bil är inte bättre än det skicket den säljs i, vem som ägt bilen innan spelar mindre roll, det jag kan se som fördel med leasingbilar är att de oftast haft någon form av serviceavtal vilket medför att service utföra bra, det jag kan se är att det spelar ingen roll om bilen är en leasing bil eller ej det ägarna är lika pedants med sina leasingbilar som de är med sina privata över lag, en som missköter sin leasingbil missköter även sin privatbil. Det går lite hand i hand.

Så kolla skicket och är du nöjd med det köp! :)

Fast då är det följt service schema till punkt och pricka, hade det varit olje och filter yta med tusen mils intervall spelar det ju ingen roll, men idag har väl dom flesta 3 tusen mellan dom vilket är åt helvete för mycket oavsett olja. Vilket då medför att det med största sannolikhet inte bytts mellan ordinarie service som en privatägd bil med en mer noga ägare med största sannolikhet hade gjort av gammal vana
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Myhran

#8 » 20:55:55, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:
Myhran skrev:En bil är inte bättre än det skicket den säljs i, vem som ägt bilen innan spelar mindre roll, det jag kan se som fördel med leasingbilar är att de oftast haft någon form av serviceavtal vilket medför att service utföra bra, det jag kan se är att det spelar ingen roll om bilen är en leasing bil eller ej det ägarna är lika pedants med sina leasingbilar som de är med sina privata över lag, en som missköter sin leasingbil missköter även sin privatbil. Det går lite hand i hand.

Så kolla skicket och är du nöjd med det köp! :)

Fast då är det följt service schema till punkt och pricka, hade det varit olje och filter yta med tusen mils intervall spelar det ju ingen roll, men idag har väl dom flesta 3 tusen mellan dom vilket är åt helvete för mycket oavsett olja. Vilket då medför att det med största sannolikhet inte bytts mellan ordinarie service som en privatägd bil med en mer noga ägare med största sannolikhet hade gjort av gammal vana



De som byter olja mellan service växer tyvärr inte på träd längre, att säga att ex longlife service ej fungerar tycker jag är lite missvisande,
Man kan inte serva ihjäl en bil och en eloge till de som byter olja oftare än vad serviceintervaller säger,
Att hitta en bil där första ägaren bytt olja mellan service de går att räkna på en hand under de 16år jag arbetat med vag koncernens fordon,
Sköter man intervallet för vad det är i just vag bilar fungerar det! För någon 3000mil intervall finns där inte, det finns däremot en flexibel serviceintervall som beräknas utav fordonets dator, problemet blir de som fortsätter köra när servicelampan lyser och kör flera hundra mil över för det ska ju vara 3000mil, men att lampan tändes på 2300mil det ignorerar man helt,

Nu kommer någon tillägga Vw 1.8t som koxade igen, men detta problem fanns även på de bilarna med fast 1500mil intervall, detta löstes med ett större oljefilter för att få upp oljemängden till 3,9liter så oljan skulle hinna kyla ner, problemet fanns inte i den tvärställda 1.8t som hade 4,5 liter oljevolym. Men med samma motorkonstruktion.
Detta va år 2001. Mkt vatten har runnit under broarna och vi kan nu säga att vi har bilar med en teoretisk oljeintervall på 4000mil i Crafter, Amarok och transporter inga bilar som går snällt och oftast leasingbilar.

Dock att hitta privatägda fordon som är extra servade skulle jag tro att de är väldigt ovanligt,
Oj så långt detta blev då :) detta är en sammanställning av den erfarenhet jag har och om det är rätt eller fel det får väl tiden utvisa :)

1 person gillar det här inlägget.
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

roddjer (trådstartaren)

#9 » 21:35:49, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Har kollat Transportstyrelsen lite snabbt på ett par objekt jag har. Inte sjutton hittar jag något som specifikt anger att det är en leasingbil. Vette tusan hur Carfax gräver upp de uppgifterna. Tillförlitligt?

Wizzman skrev:Om du utesluter leasingbilar har du nog kapat bort 80-90% av utbudet.
Jag anser att man får kolla på skick och servicebok och bedöma bilen efter det, oavsett leasing eller inte.

Naturligtvis är det så. Min åsikt också. Det är nummer ett att utvärdera detta och ta beslut efter det.

Holger skrev:Jag hade nog undvikit leasing-bilar. Företag leasar ju "alltid" och det vet man ju hur dessa körs.

Fast, man "hör" ju ofta, jag i alla fall, om att företagsbilar oftast har "bra serviceavtal" och därför skulle vara en garant för en välskött bil. Har alltid tagit det med en skopa salt. Vad är det för skilland mot en privatperson som sköter sina servicear som de ska. Och, som nån skrev, en privatperson som är mån om sina nya ögonsten vårdar den förhoppningsvis därefter. Företagsbilar kan eventuellt vara lite mera av slit-och-släng karaktär. Kanske. Kvalificerade gissningar. :grin:

Frågan var bara egentligen varför det noteras specifikt att är en leasingbil? Varför inte bara ange att det är ett företag som står som ägare, leasing eller inte? Vad har det för betydelse?

Strunt samma. Fått mina misstankar bekräftade, det är inget att lägga så stor vikt vid egentligen. Allmäntillstånd och servicebok är det avgörande i val av bil.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Wizzman

#10 » 22:17:19, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:'
Har kollat Transportstyrelsen lite snabbt på ett par objekt jag har. Inte sjutton hittar jag något som specifikt anger att det är en leasingbil. Vette tusan hur Carfax gräver upp de uppgifterna. Tillförlitligt?

Wizzman skrev:Om du utesluter leasingbilar har du nog kapat bort 80-90% av utbudet.
Jag anser att man får kolla på skick och servicebok och bedöma bilen efter det, oavsett leasing eller inte.

Naturligtvis är det så. Min åsikt också. Det är nummer ett att utvärdera detta och ta beslut efter det.

Holger skrev:Jag hade nog undvikit leasing-bilar. Företag leasar ju "alltid" och det vet man ju hur dessa körs.

Fast, man "hör" ju ofta, jag i alla fall, om att företagsbilar oftast har "bra serviceavtal" och därför skulle vara en garant för en välskött bil. Har alltid tagit det med en skopa salt. Vad är det för skilland mot en privatperson som sköter sina servicear som de ska. Och, som nån skrev, en privatperson som är mån om sina nya ögonsten vårdar den förhoppningsvis därefter. Företagsbilar kan eventuellt vara lite mera av slit-och-släng karaktär. Kanske. Kvalificerade gissningar. :grin:

Frågan var bara egentligen varför det noteras specifikt att är en leasingbil? Varför inte bara ange att det är ett företag som står som ägare, leasing eller inte? Vad har det för betydelse?

Strunt samma. Fått mina misstankar bekräftade, det är inget att lägga så stor vikt vid egentligen. Allmäntillstånd och servicebok är det avgörande i val av bil.


Men när bilen är till salu är det inte en leasingbil länge, den spärren plockas bort direkt precis som att det kan finnas en kreditspärr om man har lån med bilen som säkerhet.

Jag är rätt övertygad om att leasingspärren syns om du kollar på en bil som fortfarande är leasing.

När det är en leasingbil så äger leasinggivaren bilen, men det finns också en nyttjare = ofta en person. Därför står det i trafikregistret.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torbjorn_forsman

#11 » 22:19:37, 25-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leasingflaggan i bilregistret har väl en del att göra med om t ex kronofogden får göra utmätning på bilen eller inte. Vanligtvis är ju en leasingbil registrerad på leasingtagaren, för att parkeringsböter och andra avgifter ska komma rätt. Men om bilen är leasad, får som sagt kronofogden inte ta den om leasingtagaren råkar ut för en utmätning. Däremot kan det hända att leasingbolaget är snabbt med att bryta kontraktet och hämta bilen i så fall.


Detta inlägg har valts som lösning

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil

#12 » 07:12:40, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag skulle köpa min XC70 så reagerade jag på att den varit företagsbil, sen så konstaterade jag att om jag nu ville ha en sån så var det bara att gilla läget. Av alla XC70 som såldes -11 gissar jag att 95% varit firmabil någon stund. Och har ett företag "ägt" bilen är det väl mer eller mindre regel att den leasats, (i alla fall om det rör sig om förmånsbilar och inte verkstadsåsnor).
Min har ägts av Eniro och jag vill påstå att när jag kollade upp ägarhistoriken så gick det även se att det fans leasing inblandat.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

Göran Ekman

#13 » 07:48:23, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ifylld servicebok har inget som helst värde om det inte kan styrkas att servicen är utförd på något vis , det kan på lite äldre bilar vara som så att en ifylld servicebok är bara en ifylld servicebok.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

roddjer (trådstartaren)

#14 » 10:21:19, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Wizzman skrev:...Men när bilen är till salu är det inte en leasingbil länge, den spärren plockas bort direkt precis som att det kan finnas en kreditspärr om man har lån med bilen som säkerhet...

Det låter rimligt.

Wizzman skrev:...Jag är rätt övertygad om att leasingspärren syns om du kollar på en bil som fortfarande är leasing.

Det har jag inte kunnat kolla. Men det har påstås i en del rapporter från Carfax, vilken vikt man nu skall tillskriva dem :klia: , att bilen har varit leasing. Hur vet de det då?
Hittar ingen sån flagga i den info man får från "Fordonsuppgifter" (Fråga på annat fordon).
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#15 » 10:25:04, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:En ifylld servicebok har inget som helst värde om det inte kan styrkas att servicen är utförd på något vis , det kan på lite äldre bilar vara som så att en ifylld servicebok är bara en ifylld servicebok.
Göran i Björnarbo

Hur menar du här då, "..om det inte kan styrkas att servicen är utförd..". Skulle stämplar från en auktoriserad verkstad vara starkt, styrkt, nog mycket?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se