'
Jo, mickel med böcker har jag sett misstänkta fall av. Sambon och jag var och tittade på en bil till henne där det var "fullt" ifylld servicebok. De sista stämplarna i boken stod det Mekonomen på. Stämpeln i sig var nog riktig men vem höll i skaftet när stämplen sattes? Den var inte signerad som den ska egentligen. Om jag inte minns fel fanns där heller ingen info om
vilken Mekonomenverkstad som var utförare. Men det bästa av allt var ju att säljaren erbjöd 6 mån garanti, om de blev några fel kunde man lämna in den på Mekonomen då de
hade ett service/samarbetsavtal med dem...
Hmmm...
Sen, med "auktoriserad" menar jag inte "Bosses bil" på en bakgata i nåt industriområde, som kan vara auktoriserad för ett bilmärke, utan fabrikatets egna verkstäder. Har man en Volvo åker man till Bilia exempelvis. I deras datasystem lagras info om servicehistorik åtmindstone station för station. Tror tyvärr inte en Bilia kan kolla en annan Bilias förehavanden. Om det inte ändrats på senare tid.
Hoppas på att deras egna verkstäder ska stå för
någon sorts "garanti" för korrekt utförd service. Kan man inte lita på det kan man ju lika gärna gå in hos vilken bilhandlare som helst blunda, snurra 20 varv och springa rakt fram (om man kan). Den första bil man springer in i köper man...
Bara för att en bil
ser bra ut vid anblicken betyder väl det lika mycket, om inte mindre, än kvitton på service. Det kan ju vara kosmetiskt lagat, putsat och polerat. Hur det ser ut under är en annan sak. "Du kan klä en get i frack och hatt, men det är fortfarande en get under den polerade ytan"...
Vad är det som säger att kvittot är korrekt ifyllt. Bara för att det står på ett papper behöver det inte ha utförts i verkligheten, auktoriserad eller inte. Köpa bil är ett lotteri hur man än beter sig. Man får tolka de få signaler som finns att ta in efter bästa förmåga och hoppas på det bästa. Kvitton eller inte.