Sida 1 av 2

Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 21:58:27, 25-06-2018
av roddjer
'
En till biltråd hastigt på. :grin:

Gick förbi Sprutt-i-bang-bang tidigare ikväll, en gammal VW-pickup från -88 som Bilprovningen ännu inte släppt ut på grönbete. Tyvärr. Ska väl ta tag i det "nå tag"... :grin:

Nåväl. slängde en blick ned på hjulen och kom och tänka på en sak, som jag visserligen noterat tidigare, men fallit i glömska. Kolla navet i bilden. Fälgen "hänger" inte på navet, utan sitter "bara" fast i skruvarna. Jag kan inte påminna mig om att jag sett liknande på någon annan bil. Det behöver förvisso inte betyda nåt alls, men.. ska det se ut så här?
Tycker det skulle kännas bättre om fälgen vilade på navet. Har jag fått olämpliga fälgar med på köpet? Fälgen till vinterdäcken ser inte likadan ut, där är det ett cirkelrunt hål som jag tror smiter åt runt navet.Hade inget med mig att mäta med så jag vet inte 100%. Latmasken slog till och tvingade mig att inte hämta nyckeln till garaget där mätdonen finns...

Bild

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 22:07:03, 25-06-2018
av torbjorn_forsman
Originalfälgarna till VW T3 ska se ut sådär (jag kollade just, både sommar- och vinterfälgarna till min 82'a är av precis det utförandet). Det finns många äldre bilar av andra märken som också har fälgarna centrerade enbart med hjälp av hjulbultarna. T ex Saab V4, DKW, franska bilar där fälgarna är ritade och levererade av Michelin, VW typ 1 (åtminstone de gamla 5-bultade fälgarna som användes ihop med pendelaxlar), ZAZ Tavria.

Kolla om du hittar någon VW-logga på vinterdäcksfälgarna eller om de är "piratfälgar".

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 22:10:04, 25-06-2018
av fretchi
Så ser det ut på t.ex. Volvo 140 också. Fälgarna centrerar mot skruvarna istället för navcentrum. Skruvarnas klämkraft är det som håller fälgen. Så länge hjulen hamnar i centrum är allt annat oväsentligt :)

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 22:20:39, 25-06-2018
av jonnordvall
Sådär ser dom ut på dom jag haft oxå:)
Riktigt kul att balansera dom utan styrning. Tunga c däck dessutom. Men funkar gör det

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 22:36:42, 25-06-2018
av roddjer
'
:svettas:

Pju, ett potentiellt problem mindre i alla fall, leta "nya" fälgar (+ omläggning). Skönt med kunniga Maskinister att kunna luta sig mot. :grin: :thummar:

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 22:48:09, 25-06-2018
av jonnordvall
Reservhjulet är oxå sådär roligt... hängande under där fram. För det första brukar fästet sitta fast. Och för det andra är det ringt när det väl ramlar ner över en då man ligger där under. Och när man sedan ska upp med reservhjulet igen så är det nästan lika roligt......... Men det går som sagt:)

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 23:26:28, 25-06-2018
av rospigg
Jag anser att en trång passning mellan fälg och nav är av ondo på en personbil.
(rost och smuts = bristande underhåll, som kan göra att man får bruka våld för att få fälgen från navet)
Det handlar om så små vikter att de koniska skruvarna/muttrarna centrerar och håller fälgen på plats.
Men, när fordonets vikt rör sig om ett ton per hjul eller mer, då blir det en helt annan sak!
/Rp

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 08:52:55, 26-06-2018
av ac tc
Navcentrering har mest med vibrationer dvs komfort att göra.
- men...hjulbultar och ingen navcentrering gör däckbytet till ett mindre he..te.

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 09:07:16, 26-06-2018
av roddjer
jonnordvall skrev:Reservhjulet är oxå sådär roligt... hängande under där fram. För det första brukar fästet sitta fast. Och för det andra är det ringt när det väl ramlar ner över en då man ligger där under. Och när man sedan ska upp med reservhjulet igen så är det nästan lika roligt......... Men det går som sagt:)

Jaaaa, der Deutze' kvaliteee! :mrgreen:

Ja... ha? :klia:

Motsäger inte det här...
rospigg skrev:Jag anser att en trång passning mellan fälg och nav är av ondo på en personbil.
(rost och smuts = bristande underhåll, som kan göra att man får bruka våld för att få fälgen från navet)/Rp

...det här? Eller vadå, hur menar du?
rospigg skrev:Det handlar om så små vikter att de koniska skruvarna/muttrarna centrerar och håller fälgen på plats.
Men, när fordonets vikt rör sig om ett ton per hjul eller mer, då blir det en helt annan sak!/Rp


Utan att ha reflekterat mycket över det har jag bara antagit att man gör det bättre i att "hänga" hjulet på navet. Låta det ta alla krafter nedåt (skjuvning?), av bilens tyngd ned mot marken, och sen låsa hjulets position horisontellt med skruvar/muttrar så att det inte glider av navet. I bilden ovan får bultarna ta alla krafter, både axiellt och radiellt. Inbillar mig att dt är sämre. Eller missar jag nåt? :klia:

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 09:12:48, 26-06-2018
av PerJohansson
Bultarna får inte ta någon radiell kraft, då skulle hjulet inte sitta kvar. Den radiella kraften tas upp av friktionen i förbandet.

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 09:14:05, 26-06-2018
av roddjer
ac tc skrev:Navcentrering har mest med vibrationer dvs komfort att göra..

Aah, utveckla gärna!

Hur motverkas vibrationer med tight anliggning mot ett nav?

Navcentrering. Finns risk att hjulet inte kommer sådär exakt på 100-dels millimetern exakt i mitten (utan nav) och därmed får hjulet en pytte-pytte-pytte-liten excentrisk rörelse som ger upphov till vibrationer? Är det en hållbar teori?


edit: (utan nav)

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 09:17:54, 26-06-2018
av roddjer
PerJohansson skrev:Den radiella kraften tas upp av friktionen i förbandet.

Jahaa, på så vis. Ja, det köper jag rakt av. Friktion alltså. Jag fattar.

Då skulle man kanske kunna säga att det är av vikt att hålla dessa kontaktytor tämligen rena, insida fälg och .. ytan runt navet (vad säger man att det heter?)

Läste hållfasthetslära för typ 100 år sen eller nåt, kanske därför det där med friktion låter bekant.. :klia:

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 09:30:39, 26-06-2018
av roddjer
ac tc skrev:...- men...hjulbultar och ingen navcentrering gör däckbytet till ett mindre he..te.

+1 på den.. :svettas:

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 11:09:06, 26-06-2018
av CountyBruff
ta en längre skruv med passande gänga,
kapa bort skallen, slipa ett mejselspår,
ersätt en hjulskruv med denna,
mycket enklare att byta hjul. :thumme:

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 11:10:03, 26-06-2018
av igelkottar
Hå å hej, så har man tillverkat en hjulpinne. :mrgreen: