Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

roddjer (trådstartaren)

#16 » 11:12:21, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Mjo, jag har faktiskt nåt liknande verktyg nånstans. Köpt eller fått, minns inte. Funkar sådär dock. Har tänkt göra som föreslaget, gammal modifierad bult, men inte hittat bra bult än.. :grin:
//R
--------------------
"It is I, LeClerc!.."
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Bergslagen / Västmanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
"rö'Saaben", 9000 -98
VW-pickis -88

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Ivar Risslén

#17 » 14:00:09, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte behöver det vara en skruv det går lika bra med en slät stålpinne som man böjer till ett U. Man stoppar var sitt ben på u-et genom passande hål på fälgen och sedan i navet. Iden kommer från instruktionsboken till en Mercedes -58 som jag hade i ungdommen.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

osla

#18 » 18:26:39, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sett nån äldre husbil som inte centrerat på navet, så nog finns det. Däremot då man har använt fel fälgar med för stort navhål och kört utan centreringsringar så har det ofta blivit vibrationer, det har alltså inte centrerat nog bra med bara bultarna, då man satt dit plastringarna så försvann vibrationerna. Tycker det är konstigt att vissa tillverkare bara litar på att bultarna ska centrera fälgen
osla
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: l90f
mf590

fretchi

#19 » 18:59:32, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag glömde montera plastringarna på min BMW 320. Märktes ingenting.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo

torbjorn_forsman

#20 » 20:13:45, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nav och fälg från början är gjorda för att centrera på bultarna, så kan man nog räkna med att bulthålen är placerade med bättre precision än om konstruktören räknade med ett centrumhål för centreringen.

Det känns som om vi med den här genomgången kan konstatera att minst hälften av alla europeiska personbilar och lätta lastbilar konstruerade mellan ungefär 1945 och 1980 (och en del modeller tillverkade ännu något tiotal år) litade till hjulbultarna för centrering. Det är åtskilliga miljoner exemplar där det uppenbarligen har ansetts fungera tillräckligt bra!

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#21 » 22:20:56, 26-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många minns hur det var med SAAB 900 när den kom 1978 och köparna monterade på gamla 99 fälgar med vinterdäck. Det fanns de som fick skära sönder fälgarna för att få loss dem. Centrumet på 900:an var några tiondels millimeter större än på gamla 99:an.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

roddjer (trådstartaren)

#22 » 00:28:59, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Mhmm, det där kan farsan intyga. Han, som plåtslagare, fick ett par samtal från kompisar som undrade om han kunde hjälpa dem med en "konstig fälg" som fastnat...
//R
--------------------
"It is I, LeClerc!.."
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Bergslagen / Västmanland
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
"rö'Saaben", 9000 -98
VW-pickis -88

torbjorn_forsman

#23 » 08:02:52, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma sak kunde också hända om man satte Opelfälgar på en VW från 80-talet (eller om det var tvärt om). Det var inte ovanligt att man fick råda folk att gänga ut hjulskruvarna en bit och sedan köra några varv runt kvarteret för att få fälgarna att lossna från naven.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerJohansson

#24 » 09:10:43, 27-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Opel med 4*100 har 56,9 och VW har 57,1 i navhålsdiameter.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
Carman UH 35
Volvo T33
Nuffield 3/45


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates