Sida 2 av 2

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 11:12:21, 26-06-2018
av roddjer
'
Mjo, jag har faktiskt nåt liknande verktyg nånstans. Köpt eller fått, minns inte. Funkar sådär dock. Har tänkt göra som föreslaget, gammal modifierad bult, men inte hittat bra bult än.. :grin:

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 14:00:09, 26-06-2018
av Ivar Risslén
Inte behöver det vara en skruv det går lika bra med en slät stålpinne som man böjer till ett U. Man stoppar var sitt ben på u-et genom passande hål på fälgen och sedan i navet. Iden kommer från instruktionsboken till en Mercedes -58 som jag hade i ungdommen.

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 18:26:39, 26-06-2018
av osla
Sett nån äldre husbil som inte centrerat på navet, så nog finns det. Däremot då man har använt fel fälgar med för stort navhål och kört utan centreringsringar så har det ofta blivit vibrationer, det har alltså inte centrerat nog bra med bara bultarna, då man satt dit plastringarna så försvann vibrationerna. Tycker det är konstigt att vissa tillverkare bara litar på att bultarna ska centrera fälgen

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 18:59:32, 26-06-2018
av fretchi
Jag glömde montera plastringarna på min BMW 320. Märktes ingenting.

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 20:13:45, 26-06-2018
av torbjorn_forsman
Om nav och fälg från början är gjorda för att centrera på bultarna, så kan man nog räkna med att bulthålen är placerade med bättre precision än om konstruktören räknade med ett centrumhål för centreringen.

Det känns som om vi med den här genomgången kan konstatera att minst hälften av alla europeiska personbilar och lätta lastbilar konstruerade mellan ungefär 1945 och 1980 (och en del modeller tillverkade ännu något tiotal år) litade till hjulbultarna för centrering. Det är åtskilliga miljoner exemplar där det uppenbarligen har ansetts fungera tillräckligt bra!

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 22:20:56, 26-06-2018
av Ivar Risslén
Hur många minns hur det var med SAAB 900 när den kom 1978 och köparna monterade på gamla 99 fälgar med vinterdäck. Det fanns de som fick skära sönder fälgarna för att få loss dem. Centrumet på 900:an var några tiondels millimeter större än på gamla 99:an.

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 00:28:59, 27-06-2018
av roddjer
'
Mhmm, det där kan farsan intyga. Han, som plåtslagare, fick ett par samtal från kompisar som undrade om han kunde hjälpa dem med en "konstig fälg" som fastnat...

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 08:02:52, 27-06-2018
av torbjorn_forsman
Samma sak kunde också hända om man satte Opelfälgar på en VW från 80-talet (eller om det var tvärt om). Det var inte ovanligt att man fick råda folk att gänga ut hjulskruvarna en bit och sedan köra några varv runt kvarteret för att få fälgarna att lossna från naven.

Re: Fråga om fälgar på en gammal VW-pickis

InläggPostat: 09:10:43, 27-06-2018
av PerJohansson
Opel med 4*100 har 56,9 och VW har 57,1 i navhålsdiameter.