Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ska jag slakta XC90'n?

33 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bil-teman här

ac tc

#16 » 08:40:38, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

370$ för en renoveringssats.
https://cobratransmission.com/master-ki ... n-302002-1
Inte säker på att det rätt sats men det är till en aw55 och det finns många leverantörer att välja på.
- slirar den på växlarna så kan du skippa olje bytet, bara slöseri med bra olja.
Det är fullt möjligt att renovera en automat, kolla om det finns nån lokal förmåga som sysslar med automater.
- bilverkstan anser nog att det är svartkonst så fort man kommit innanför tråget och det inte hjälper att knappa på datorn...

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



ac tc

#17 » 08:44:59, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars så finns det dom som pysslar med dessa..
http://www.smct.se/automatlador.html
20 000:- för en renoverad.
Det går att göra själv eg inte alls speciellt svårt men det är en del att hålla reda på så man måste vara noggrann, har själv renoverat en mopar 727 låda.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

magloman

#18 » 09:43:28, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säg att det kostar dig 5-15’ o fixa låda, fördelningslåda och vad det var mer. Inget arbete inräknat.

Om vi säger bilen är värd X kronor i fungerande skick. Så ta X - 15’ och prova sätt ut den på annons för det. Finns ju kunnigt folk som kan laga den eller vill ha delar.

Får du sålt den så har du sparat dig väldig massa arbete.
Sätt på de sämsta hjulen oxå och sälj de fräscha efteråt. Man får inget extra för sånt ihop med en bil.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer (trådstartaren)

#19 » 11:42:19, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:...Får du sålt den så har du sparat dig väldig massa arbete...

Ja, det känns ju bäst ur min givna situation just nu. Helt klart. Hade man inte haft alla dessa "måsten" som kommer att vara en tid till här för mig, även om jag klarat av många redan, så hade man kunnat ta som ett projekt. Men nu blir det bara en till, stor sten på högen som ska flyttas på.

Han, grannen, som köpt likadan bil är en ypperlig möjlighet. Trevlig karl, pratsam, fin verkstad :grin: , är mycket möjligt att det går att göra en deal med. Bondpojk, utbildad mekaniker men jobbar i en annan bransch. Det slamrar och dunkar och mutterdragarn knorrar därinne emellanåt och det är inte bara hans egna bilar det grejas med.

Tror det går på mer än 15' för att åtgärda allt men jag gillar uträkningen. :thumme:

Låter som den mest troliga lösningen. Tänkte bara kolla att man inte missat något väsenligt. (igen..)
Senast redigerad av roddjer 11:45:10, 03-07-2018, redigerad totalt 1 gång.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

roddjer (trådstartaren)

#20 » 11:44:37, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Annars så finns det dom som pysslar med dessa..
http://www.smct.se/automatlador.html

Det där är bra. :thumme:

Ursprungligen, när problemen upptäcktes, letade jag efter såna som renoverar lådor. Hittade ett par, men inte denna. Sparas. :thumme:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bygert

#21 » 16:02:24, 03-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:- slirar den på växlarna så kan du skippa olje bytet, bara slöseri med bra olja.


Det kan absolut misslyckas men påstå inte att det måste vara meningslöst. Min XC70 rapplade ordentligt i lådan. Vid vissa växlingar var det som växeln inte gick i utan den rusade som den var frikopplad för ett obehagligt långt ögonblick innan den började driva. Byta av olja med spolning + byte av B4 lock + nollställning av adaption så var lådan åter i normala växlingar. Naturligtvis inga garantier på att det hjälper men luktar oljan bränt eller inte är röd så fungerar det inte som det ska även om lådan egentligen är frisk och då är det dags att byta vad än Volvo har för teorier. Kan nog vara en och annan låda som går åt pipan alldeles i onödan pga uteblivet oljebyte. Jag har använt Q8 Unitrans JK som är långt billigare än Volvos och uppfyller specen. Är den inte riktigt lika bra så är det värt att byta nån gång för mellanskillnaden i pris. Och är det frågan om en chansning så tar man ju inte det dyraste man hittar. Visst, det kostar nån krona och lite besvär att spola lådan men jämfört med att byta lådan är det ju en överkomlig chansning.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

roddjer (trådstartaren)

#22 » 00:16:10, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Städar lite i gamla trådar och hittade denna. Kan runda av med att säga att jag "köpte" mig fri och sålde bilen. Den blev stående. Slut på mental ork för att ta tag i det ordentligt. La ut den på Facebook för ett par månader sen vilket blev en historia i sig...

Fick mess av en snubbe och efter lite tjattrande fram och tillbaka ringde han upp. Verkade angelägen. Blev ett till samtal nästa dag och då undra han om det fanns busskommunikationer till dit jag bor. - :huh: - NEJ, DET GÖR DET INTE(!!) försökte jag framföra klart och tydligt. Vi bor ju mitt ute i skogen. Nästan. Han gav sig inte. Åkte buss så länge han kunde, sen tog han taxi! - :insomnia: - Nog för att det är en tjänst bussbolaget har att man ta få taxi sista biten till vissa destinationer men en sån finns inte fram till oss. Han måste ha delbetalat den för fullpris från en viss punkt. Blev nog inte billigt...

Väl framme kliver det ut en väldigt propert klädd ung herre i trettioårsåldern kanske. Kostymliknande tunna, svarta byxor, blankpolerade lågskor och moderikitg modern "gubbkeps". - :uupps: - Enda plagget med Svensson-stuk var jackan av sportig typ. Ger mig sjutton på han hade kavaj under den. Inte direkt vad man väntar sig med bilar av det skicket och prisklass. Nåväl, provtur följde.
Han hade fler saker att anmärka på. De flesta var korrekt enligt min mening men ett par saker var han helt klart ute och cyklade på. Efter turen började förhandling. Han började på 500 kr. "Nej", sa jag, och skaka på huvudet. Tidigare nämnd granne och jag hade pratat lite löst om sommardäcken till denna bil som har rullat 4-5 månader sen nyköp, "då säljer jag hellre hela bilen till honom för däckpriset", sa jag. Hårda förhandlingar följde. Han va lite purken eftersom han "uppfattade" att jag gått med på hans bud på 4'000 över telefon. Inte min uppfattning. Han la bud och jag svarade nåt i stil med, "ja, kanske det". Kanske det hörde han tydligen inte. Sen i min värld måste man väl titta på objektet innan pris kan sättas i vilket fall som helst. Prutning sker på plats hade jag också skrivit i annonsen med utgångspriset på 8'000. Blev inte gladare heller när han missförstod mej igen när jag sa att han inte var vad jag väntat mig skulle komma å titta på bilen. "Nähä, du hade inte väntat dig en skitig zigenare, menar du"!? - :huh: - "Nej, jag hade väntat mig nån i blåställ med oljiga knogar och skor med stålhätta", sa jag, med tanke på bilens skick och hur annonsen var formulerad. Inte fan hade förväntat mig en "börshaj" skulle komma åt titta på en 20 år gammal trasig Volvo!!
Efter kanske 40-50 min dividerande hade vi till slut kommit fram till 5'500 plus att jag behöll sommardäcken. Tyvärr satt dessa sommardäck på bilen så det blev till att skifta i kylan och halvmörkret.
Betalning. Han hade frågat om Swish redan i telefon men nu på plats "funkade det inte". Nån "spärr" mumla han om. Men - :aaargh: - !! Såg framför mig en tur med denna pajsare till närmsta tätort med bankomat för inte fan tänkte jag gå med på en "banköverföring" som han börja snacka om. Han ringde sitt fruntimmer flera gånger för hon skulle fixa "spärren" till hans Swish. Å ta mej tusan, till slut fick hon till det! - :vissla: - Betalning klarades av sen puttra han iväg i höstmörkret... - :svettas:

En till knorr. Tidigare han en annan snubbe messat och hört sig för mera om växellådan. Han avböjde efter det. Han var en sån här Mulle-meck-fixare som jag förväntat mig skulle kunna köpa XC90'n. Det roliga var att pajsaren som köpte bilen av mig hade ringt till denna meck-nisse och försökt sälja bilen vidare till honom! Då ville han ha 15'000 för den!! - :insomnia: - Meck-nissen blev misstänksam och hörde av sig till mig igen och frågade vad pajsaren hade gett för den. Jag svarade artigt och han, mecken, verkade förnöjd med svaret. Blev nog ingen affär... - :vissla:

Håhå, jaja...


Detta inlägg har valts som lösning

//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman

#23 » 01:55:46, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sälja såna bilar i den prisklassen är inte roligt alls!

Usch säger jag bara

Man måste vara tydlig som s*t*n från början till slut. Dom hittar på saker man aldrig sagt osv.
Ett kanske är att lova osv

Sålde nån 2000:-bil för några år sen. Den gick men var avställd och skulle snart in på bes. Gjorde upp att priset var fast och ingen prutning.
Kommer en med tåg och taxi sista biten 20mil bort ifrån. Efter provkörning säger han att det knakar lite i en drivknut.
Ja det stämmer säger jag.
En sån kostar 2000:- säger han.
Jag svarar: jaha?
Du får pruta lite på priset säger han.
Jaha säger jag, vad vill du betala då?
-500 säger han
Jag bara garvade o gick därifrån. Men han sprang ikapp o erbjöd 1500:-. Glöm det sa jag. Trevlig resa hem.
Men han köpte skiten iaf. till priset som var ök
Han Åkte med den hem avställd :s
Hade iaf påskrivna ägarpapper så inte mitt problem.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer (trådstartaren)

#24 » 02:07:40, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:...Hade iaf påskrivna ägarpapper så inte mitt problem.

Ja, och det pappret gick man varsamt och försiktigt in med för säker förvaring. Fotades med mobilen innan den hamna i postlådan.

Man kan ju sköta sånt direkt på webben idag med Bank-ID. Gjort det ett par gånger, gått finfint. Hade helst gjort det i det här fallet med men icke. Med tanke på turerna hit och dit med Swish'en kanske det var lika bra med pappersvarianten. Annars hade man väl blivit tvungen att erbjuda logi till nästa dag innan han fått ordning på det! - :mrgreen:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

BM 4 ever

#25 » 10:41:56, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen länge så kör jag de bilar som jag värderar till några tusenlappar till skroten. Jag förlorar pengarna jag skulle fått om jag sålt bilarna, det är jag fullt medveten om, men jag slipper mycket trassel med besvärliga människor som jag inte vill ha något med att göra.
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Stefan1972

#26 » 12:55:31, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt offtopic numera men läste du nå felkoder? Så där kan de bete sig när de båda hastighetsgivarna fuskar på lådan. Lagade en där ena givaren gav felkod och den bilen gick knappt att köra. Växlade heltokigt och man trodde verkligen att lådan rasat. Efter byte av givare var allt som vanligt igen.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#27 » 16:50:04, 22-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Kan inte svära på det 100 % men den va inlämnad på Bilia för service och för utredning av detta fenomen. Mekanikern hade provkört en sväng och efter det la han domen om dålig växellåda. Tycker det verkar märkligt om han INTE skulle ha läst av nå koder då när vi sagt till om att kolla upp växellådan.
Har letat efter det protokollet i ett annat ärende men hitta det inte då. Kan gå in på Bilia och få et det kanske, men orka...
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Stefan1972

#28 » 10:32:50, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja nu är det ju försent iallafall. Jag var också förvånad på den bilen jag lagade. En bekant på byn och jag fick hjälpa han hem med den. Gick knappt att köra. Slog i växlar och det lät verkligen som lådan rasat. Tog en provtur själv sen och höll inte på ta mig hem sen jag heller.........Bankade från lådan och det var typ som en drivknut vispade runt...dömde ut den jag också men så av en slump så läste jag koder och då var det på en av varvtalsgivarna på lådan. Volvo i ånge hade aldrig sålt nån och de var inte gratis, 2500kr för dem eller nåt sånt. Ren chansning. Men det gick ju bra som tur var. Inga problem alls sen och den går fortfarande här med samma ägare, nog fyra år sen nu.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

roddjer (trådstartaren)

#29 » 19:19:38, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Finns fler aspekter också. Att lämna in något sådant till en verkstad kan nog bli ytterst kostsamt, speciellt om de inte får det att fungera. Jag själv är inte rädd för att ge mig på nå sånt och med lite vägledning (från Maskinister? - :grin: - ) skulle det nog gå bra. Men det skulle ta låååång tid, har ju vardagen som ska fixas ständigt, först. Sen har jag inte optimala förutsättninar. Ingen värme i verkstan, ingen lyft, med mera. Blir ännu mera uppförsbacke. Har tyvärr inga kompisar heller som har sånt intresse så låna/få hjäp är inte heller ett alternativ. Sen eftersläpningen av husbrand och husbygge = mer än vanligt som ska fixas men som avtar allt eftersom. Snart ska vi flytta också. Mycke bire, dåligt med ork för att ta tag i nå dylikt då.

Har läst lite om växellådorna på de där bilarna, AW55 tror jag är beteckningen. Det ska finnas saker man kan prova. Nån givare sa du nåt om, men först ska man byta olja, det kan hjälpa helt och hållet i vissa fall. Va med och hämta bilen när sambon köpte den och den skojaren sa att "alla oljor var bytta". Om det innebär växellådan också kan man bara spekulera i men servicegubben på Bilia tyckte sig se spår som tyder på ett byte. Va nästan helt säker på det.
Sen läste jag något om en kolv eller växelförare typ som kan jävlas. Om jag förstod rätt så kunde det bli som någon slags beläggning på den varvid den inte löper fram och åter som den ska. Grejen är att den ska man kunna komma åt utifrån utan att plocka ner lådan, kan göras på plats. Där skulle nog jag ha börjat i så fall.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

*pettson*

#30 » 23:46:43, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan väl försöka bena ut lite? Jag har skruvat med dessa bilar under ett antal år så jag känner till dom skapligt iallafall.

1.. vad är.det för motor?

Du får välja på
D5..
2.5T
T6

D5 och T6 har samma typ av växellåda, en 5 stegad från AW , T6 har en egen 4stegad låda från GM

När vi kommit fram till motortypen, då vet vi direkt växellådstypen.

När vi vet motortypen, då vet vi vilken vinkelväxel som sitter monterad på bilen. D5 och T5 delar vinkelväxel, T6 har en helt egen.
Samma att då vet vi direkt vilken haldexenhet och bakaxel som sitter på den.

Men innan du påbörjar.något alls. Varesej plocka isär eller reparera, så får du fråga dej själv vad en reparation får kosta. Då menar jag en exakt maxsumma som är bekväm. Det avgör resten så att säga.
Man kan inte ha ett flytande mål när man ska bestämma sej.

När det.gäller att sälja en xc90 i bitar så är bildelsbasens priser lockande. Men börja med att förstå att dom flesta delarna till en xc90 inte säljs alls. Ingen köper delar som är lika långmilade som ens egen. Man söker färska delar. Verkligheten är ju att.nya länkarmar från ett bra företag kostar 800kr stycket. Då får man inte ens 500 för sina 25000 milade ens om det står volvo i gjutningen. Och det gäller ju alla bilar. Vad demonteringar vill ha och vad som faktismt säljs är två skilda saker. Det som säljs till xc90 är i princip: Fina inredningar, fina framljus, bakljus från faceliften och framåt för styling. Vinkelväxlar, någon bakaxel, kardaner, styrdon till xenonljusen. Bälten, låskistor. Möjligen vvt drev och solenoider. Det är väl det hela.

Styrdonen, sådär runt 10 stycken, är inte normalt sett omprogrammerbara och få känner en riktig hacker.
Radion är chassienummerlåst. Därför måste den skiljas från bilen med dator innan avlägsnandet.
Annars kan du kasta den. Alternativt får du dela upp den i bitar då folk köper cd enheten.
Slutsteget betingar runt 800 om du inte har det finaste av det finaste. Då är det runt 2000.
Strålkastarna måste vara felfria, annars är det containern. Bakljusen av gamla modellen ger 5-800styck.
Sådär fortsätter det hela.
Du får garanterat mer pengar för den komplett än i delar.

Men som sagt, först.. vilken motor?
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Janson1, Åmotar´n och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se