Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ska jag slakta XC90'n?

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

R_Bergsten

#31 » 23:50:08, 24-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är väl såld?

1 person gillar det här inlägget.
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016



roddjer (trådstartaren)

#32 » 00:48:31, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

R_Bergsten skrev:Den är väl såld?

Japp...

*pettson* skrev:...Men innan du påbörjar.något alls. Varesej plocka isär eller reparera, så får du fråga dej själv vad en reparation får kosta. Då menar jag en exakt maxsumma som är bekväm. Det avgör resten så att säga...

...När det.gäller att sälja en xc90 i bitar så är bildelsbasens priser lockande. Men börja med att förstå att dom flesta delarna till en xc90 inte säljs alls...

...Du får garanterat mer pengar för den komplett än i delar...


Kolla först vad en renovering av lådan skulle gå på. Ögonbryna vände väl uppe vid fontanellen nånstans när man fick svaret 46'500, eller nåt sånt. - :uupps: - Mejla nån firma om det. Otänkbart.
Av tidigare nämnda anledningar så var det inte läge att börja greja med nån bil, måste ha en bil NU(!), så vi köpte en annan. En Toyota Previa -05 och är hur nöjda som helst med den. Den är mer praktisk på allt när man är 6 pers som vi, 4 glyttar och 2 stora. Även 6 fullvuxa, som inte är alltför långa, sitter bra i Toyan, det gör man inte i Volvon allihop. Bättre lastutrymme i japanaren också trots fullsatt bil. För att inte tala om bensinförbrukningen, dök med 25-30%. Även fast jag inte är nå Volvo-fan så måste jag tillstå att coolhets-faktorn är lite högre på XC90'n. Och vinteregenskaper också.

När Toyan var bärgad kika jag på Bildelsbasen för att se beg-priser, få lite koll, som bas för att värdera den för försäljning. Gjorde en lista på lite mera "värdefulla" grejer. Sluta räkna vid 50'000... Blev bara konstigt, inget att använda liksom. Tänkte även tanken att man kunde riva ner den och få betalt för grejerna styckevis men insåg också att, hur mycket såna här grejer finns redan på Bildelsbasen som inte är sålt! Kan mycke väl sluta med en hög delar i garaget som man i alla fall får köra till tippen till slut. Sen det där med tid och livssituation. Nej! (även om jag just då hade gott om plats att lägga unnan allt skrot)

"...mer pengar komplett än i delar" Ja.. Kanske. Beror väl på potentiell köpare. Köpte mig fri i vilket fall som helst. Inlägg 22 berättar... roddjer @ Ska jag slakta XC90'n?

*pettson* skrev:... 1. vad är.det för motor?...

Synd inte du hann kika in då när jag startade tråden. - :sad:

Om vi nu ska fortsätta på det teoretiska planet så...

Motorn är en 2,5T.
Då blir lådan en Aisin Warner aw55-50, eller hur?
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

*pettson*

#33 » 21:36:35, 25-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja om jag hade läst när jag var lite piggare så hade jag inte gjort bort mej såhär.
Men å andra sidan.. det bjuder jag på. :mrgreen:

En 2.5T har en AW55-50
Senast jag letade lådor åt någon så landade en sådan utbytesrenoverad på 28000 inkl moms.
Min egen har just nu gått 31000 mil och.växlar alldeles kalas, men visst kan lådor ge upp
Täppta filter, solenoidfel, eller trasig converter är väl det som händer och sen skapar mer problem.

Man kan givetvis köpa hellstens mördande reklam om att dom kan allt.. då kostar lådan 47000.. har man sen varit hos gigantiska hellstens så inser man att dom är möjligen förmedlare av växellådor.
Dom har egen renovering av några få äldre enklare modeller/sorter. Men någon stor egen renovering det såg jag inte röken av..
När jag var där sist fanns hela 14 lådor på lagret samt att man packade om lådor. In.. riva kasta på nya lappar och ut igen.

Eller om man vill köpa den som en * orginallåda* då volvo inte ens har utbyteslådor i egen regi.. då hamnar man på 53000kr..om dom inte har en bra dag. Då kan den plötsligt vara 10.000 billigare. Märkligt det där.

Alla vill suga på karamellen. Det är dom man ska skippa. Blodsugare gillar man inte annars heller.

En begagnad låda med garanti som gått under 10.000 mil är ca 15000kr hos dom stora skrotarna. Räkna ner några tusenlappar om man hittar en mindre demontering.

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se