Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ska jag slakta XC90'n?

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

roddjer (trådstartaren)

#1 » 23:08:03, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Suck..

Sambons Volvo XC90 har brakat ihop. Automatväxellådan och fördelningslåda är på dekis. Minst sagt. Backa kan man knappt göra alls nu förtiden och framåt börjar han också bete sig konstigt. Någonstans mellan stegen när man kommer uppåt 70 km/h och lämplig växel ska i, "tappar han taget" och man rusar motorn tills man släpper gasen. Trixar man lite hittar han växel igen med en smäll. Som sagt, kaputt.

Vilken väg ska man välja nu då? Försöka sälja hela klabbet som den är eller dra på sig stora mekarbyxorna, montera ner skiten och kränga delar vart efter. Tittar man på beggade reservdelspriser på t.ex. Bildelsbasen ger ett snabbt överslag att man rent kronor-mässigt gör en bättre affär om man plockar ner den. Men, det ska göras också. Och få delarna sålda också. Ingen garanti på det direkt. Förvisso har jag en granne som lyckast köpa sig en exakt likadan bil, årsmodell och allt, till och med färgen är lika, så han är med största sannolikhet min största potentiella kund. Gammal mekaniker är han också om ej verksam i branschen.
Kunskap har jag för att få isär alltihop. Lokal och plats har jag. Tid? Mja, med ett ekonomiskt incitament kan man ju "omprioritera" lite. Lust.. nääää, men, som sagt, ekonomiska incitament...

Hur hade ni gjort?

Har skruvat en del med bilar genom åren men inte av den här magnituden. Nån som slaktat en "modern" bil (det är en -03'a)? Värt besväret?

Om man nu vill få iväg den i ett helt stycke vad kan tänkas vara ett rimligt pris för den?


Gå till lösningen
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88



magloman

#2 » 23:31:18, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äre aisin låda pån?
Undra om det inte är nåt känt fel isf.
Går ju säkert laga om man vill. Ta reda på mer vad lådan heter

Min har vare sådär på treans växel i över 10.000mil

Har en vw med aisin låda. 6-vxl
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#3 » 23:33:29, 29-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer (trådstartaren)

#4 » 00:27:53, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Jahajja..

Alternativ 3. Reparation. Mmm... Maglo sätter griller i huvet på en'... :klia:

Tror de AW. Ska kolla.

Två av varandra oberende mekar, varav en icke Volvo-ansluten har dömt ut lådan. Oljan luktar bränt säger våran Volvo-Mulle-Meck. Lådan "fuktar" också någonstas ifrån men han kunde inte avgöra 100% vad källan är.

Mm, ganska vass på Googla i vanliga fall men det kaos som rådde då var man inte vid sina sinnens fulla bruk. Kanske får omvärdera.

Schysst länk! :thumme:
Blir te' och börja där.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

magloman

#5 » 00:41:10, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte många vanliga bilmekar som ser insidan på en växellåda idag. Det är mest utbytes och då börjar priserna med arbete från 50’ och uppåt :s

Googla lite på delar till lådan...tror ett komplett ventilbord finns för några tusen
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

roddjer (trådstartaren)

#6 » 00:47:30, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Ska man tro det här så..

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_XC90

..äre nog en AW AF33, eller AW55-50 LE, som Volvo kallar den. Gräver vidare imorgon, när ögonen inte svider lika mycket..

zzz......zzzzz.........zzzzz
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Bygert

#7 » 11:31:56, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ är ju att byta olja/spola lådan. Kan hjälpa när lådan växlar dåligt. Finns också ett lock som kan behöva bytas om växlingen hackar. Fast det är osäkert om det hjälper när det gått långt så det strular på allvar, å andra sidan är det inga våldsamma insatser så det kanske är värt ett försök.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

roddjer (trådstartaren)

#8 » 14:25:53, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Oljan ska va bytt en gång tidigare. Volvo-mecken tyckte sig se spår av detta. Om det stämmer har den gått ca 6-7000 mil sen det bytet. Ändå luktar han bränt nu, enligt Volvo-mecken utsago.
Kan nog stämma med tanke på rufflarna hon köpte bilen av. De kan nog ha bytt både det ena och andra för att dölja tveksamma saker. Vi hade precis träffats när hon köpte den här kärran och min magkänsla sade bestämt nej. Vad med och hämtade maskinen och det jag såg omkring mig gjorde mig misstänksam. Men sambon verkade väldigt tjenis med den som "förmedlade" affären så jag lade mig inte i. Dessutom kände vi knappt varann då. You win some, you loose some...

Hittade en länk om oljor för AW55-50. Slänger in den här så inte tappar bort den.
http://volvoxc90site.com/transmission-fluid-aw55-50-transmission-volvo-xc90/

Ett oljebyte kanske man kan kosta på sig bara för nyfikenhetens skull, få se om det bli någon skillnad.

Tyvärr är det fler saker som är sådär. Finns någonting som heter fördelningslåda som, vad jag förstår, är en separat del utanför växellådan som också är inne på upploppet, så att säga. Eller så var det bakväxel, diffen, som det gällde. Minns faktiskt inte. Måste kolla protokollet först om jag hittar det i röran här.
Bakvagnen bak är dålig på sina ställen. Länkarm och någon, typ, infästning till denna kommer inte släppas igenom besiktningen. Börjar tydligen också bli mer än klädsamt rostig under också i mera vitala delar. Har inte haft mental styrka nog att kolla närmare på det.

"And beat goes on, darum, darum, dumm..."
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

jonnordvall

#9 » 15:13:26, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker mig minnas att jag hört något rykte om att oljan ska byts rätt ofta i dom där lådorna. Då dom är monterade i någon annan bil. Men att Volvo har helt andra rekommendationer
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

roddjer (trådstartaren)

#10 » 19:34:40, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

'
Från länken ovan;

First of all, I think it’s important to note that not all AW55-50 gear boxes are created equal. The basic AW55-50 is modified for use in a bunch of cars, including:

Saturn (Ion and Vue)
Chevrolet Equinox
Pontiac Torrent
Nissan Altima, Maxima and Quest
Saab 9.3 and 9.5


Vill man gräva runt i servicescheman har man några uppslag där.

Enligt Volvo ska inte oljan behöva bytas på de här lådorna under bilens livstid. Andra skakar på huvet åt det, jag också. LongLife i all ära men nån måtta får det vara.
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Towil

#11 » 20:05:50, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror ju på vad Volvo tycker bilens livstid är.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

MN

#12 » 21:05:44, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som sälj till meknisse eller skroten.
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Mattias Petterson

#13 » 21:10:06, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parkera den på järnvägen och säg att den slutade driva. .. pang klart...
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

1 person gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

roddjer (trådstartaren)

#14 » 23:46:04, 30-06-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Låter som sälj till meknisse eller skroten.
M

Det är ju det här spåret jag är inne på, helt klart, men vill liksom.. försäkra mig att det inte är nåt väsentligt jag missat. Nåt annat smart sätt att "klara sig ur" det här.

Sen är det ju naturligtvis väldigt surt. Hade han varit ordentlig i lådan och man bytt de andra grejerna som är dåliga skulle man nog kunna få en 35-40'000 för den, med tanke på mil och skick i övrigt. Men, det handlar väl om i det här läget att "köpa sig fri" från problemet. Cut your losses.

Är precis i tagen att göra det själv med en av mina gamla bilar, en silvrig Saab 9-3, -98, en riktig nit. Brottom förstås när man fick för sig att man behövde bil, dåligt påläst. Arsel. Aja, "lärpengar". Den affären svider ju dock inte lika mycket som den här med XC90'n. Som sagt, you win some, you loose some.

Mattias Petterson skrev:Parkera den på järnvägen och säg att den slutade driva. .. pang klart...

:klia:
Lockande tanke men kanske lite väl drastiskt. Sambon och jag har mera varit inne på att parkera någonstans, en järnvägsstation kanske, olåst naturligtvis, kanske till och med med nycklarna i och sen... en morgon... BOOORRRRTA!!! :mrgreen:
Men, vi kom fram till att försäkringsbedrägeri inte är våran grej riktigt..
Är det inte i Malmö det brunkar brinna en massa bilar? :klia:. Hmm.. :djaevul:
//R
---------------------------
If you can't make it perfect, at least make it adjustable. // Jeremy Schmidt
Donera till Wikipedia, så vi får ha den kvar...
Användarvisningsbild
roddjer
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:56, 15-03-2017
Ort: Avesta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: '
Volvo BM 350 Boxer -62
VW-pickis -88

Alrik

#15 » 16:02:37, 01-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

roddjer skrev:
MN skrev:Låter som sälj till meknisse eller skroten.
M

Det är ju det här spåret jag är inne på, helt klart, men vill liksom.. försäkra mig att det inte är nåt väsentligt jag missat. Nåt annat smart sätt att "klara sig ur" det här.

Sen är det ju naturligtvis väldigt surt. Hade han varit ordentlig i lådan och man bytt de andra grejerna som är dåliga skulle man nog kunna få en 35-40'000 för den, med tanke på mil och skick i övrigt. Men, det handlar väl om i det här läget att "köpa sig fri" från problemet. Cut your losses.

Är precis i tagen att göra det själv med en av mina gamla bilar, en silvrig Saab 9-3, -98, en riktig nit. Brottom förstås när man fick för sig att man behövde bil, dåligt påläst. Arsel. Aja, "lärpengar". Den affären svider ju dock inte lika mycket som den här med XC90'n. Som sagt, you win some, you loose some.

Mattias Petterson skrev:Parkera den på järnvägen och säg att den slutade driva. .. pang klart...

:klia:
Lockande tanke men kanske lite väl drastiskt. Sambon och jag har mera varit inne på att parkera någonstans, en järnvägsstation kanske, olåst naturligtvis, kanske till och med med nycklarna i och sen... en morgon... BOOORRRRTA!!! :mrgreen:
Men, vi kom fram till att försäkringsbedrägeri inte är våran grej riktigt..
Är det inte i Malmö det brunkar brinna en massa bilar? :klia:. Hmm.. :djaevul:


Skönt att du inte har dragningen åt bedrägeri!

En kompis skulle elda upp en bil som gick på 4 av 6 burkar, parkerades på ett mer tveksamt område, slog sönder lilla bakrutan och slängde in lite bensin Och en trasa. Problemet var att elden dog för att bilklädsel brinner inte så lätt samt att elden kvädes pga för liten syretillförsel. Försäkringsbolaget kunde starta bilen när den hämtades. :lmao: :lmao: Är inga nyexade mekaniker som jobbar som skadereglerare på bolagen.

Det är fortfarande roligt att nämna detta vid tillfällen för att retas lite :skratta3:
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se