Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dålig fart på starten Mitsubishi DID 3,2 till en början...

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

xm122 (trådstartaren)

#1 » 07:10:18, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en Mitsubishi Pajero 2007 sedan en tid tillbaka, den har gått kanonbra inget att klaga på.
Jag monterade in en dieselvärmare efter detta ett par år senare och då får man ta bort ett av batterierna.
Efter det en tid så började den gå väldigt sakta på startmotorn ibland, inte alltid. Misstänkte såklart batteriet som var kvar, laddade men alldeles lika, bytte till det andra som jag tog ur, med samma resultat.
Köpte ett nytt, samma resultat. Kopplade in en voltmätare under start och på nytt fulladdat batteri när detta händer så låg startspänningen på drygt 9 volt, alltså väldigt lågt. Antingen start motor eller annan orsak misstänktes förstås. Startmotor borde väl inte kunna vara av sådan intermittent krånglande ?
Annan orsak, vad skulle det kunna vara i så fall ? Att motorn går speciellt tungt vid start, att nämnas är att detta uppträdde både på varm motor och kall motor. Nu har vi kört en del, den startade och gick som den skulle, intill för någon dag sedan då den efter att ha stått still nära en månad inte går alls, den startar med skakar hela motorn och svartryker. Det går nästan inte alls att köra ! Vad kan vara felet, ligger utomlands på jobb och bilen är hemma hos frugan, men vill gärna spåna om nåt innan jag är hemma och kan börja med eländet.
xm122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:44, 21-01-2008



torbjorn_forsman

#2 » 08:56:33, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spänningsfall någonstans mellan batteri och startmotor - dåligt pressade kabelskor, någon rostig jordanslutning etc. Förresten, mätte du upp den låga spänningen direkt mellan batteripolerna eller t ex över startmotorn eller mellan pluspolen och jord?

Startmotorn kan dra onormalt mycket ström om den går tungt pga att den "fältar", dvs att rotor och stator skrapar emot varandra pga glappa lagerbussningar eller krokig axel. Om det, som jag antar, är en modern permanentmagnetstartmotor kan liknande saker hända om någon magnet har lossnat eller spruckit.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

xm122 (trådstartaren)

#3 » 19:08:41, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Precis så är det nog, jag behöver en ny startmotor. Troligen så är det den som gör spänningsfältet vid start. Men borde väl inte ha nåt med den dåliga gången på motorn att göra väl ?
Det är troligen två fel som anhopat sig !
xm122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:44, 21-01-2008

torbjorn_forsman

#4 » 20:12:09, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är den "vanliga" typen av Mitsubishistartmotor (den som, i lite olika storlekar, även förekommer på bl a många Opel, Chrysler, Jeep m fl från 90- och 00-talet), så är den mycket väl reparerbar, och de mest gångbara reservdelarna är lätta att komma över på eBay.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PerÖ83

#5 » 21:55:59, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den dåliga gången kan vara EGR ventilen.

EGR ventilen sitter i bakkant på toppen av motorn.
Ta bort ställmotorn (sitter med 4st stjärnskruvar) och tryck in ventilen med tummen, om du inte orkar trycka in den eller om den inte går tillbaka, så är de bara att demontera (bort med fjäder och ur med ventilen) och rengöra.

OBS tätningen består av "stålull" så kör inte in något som river sönder de. Gissa hur jag vet de!
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

xm122 (trådstartaren)

#6 » 23:02:04, 08-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

EGR Ja det låter mycket troligt ! Bra tips det ska jag testa nerjaga kommer hem från utlandsjobb som jag är på nu.
xm122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:44, 21-01-2008


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se