Tyvärr kan jag inte svara på några frågor, Torbjörn. Jag kan noll om bilteknik och vet bara vad två gubbar på AD Bilverkstad har sagt och rekommenderat. Dom har mätt
ström och felsökt och bedömmer att just magnetkopplingen är trasig. Byta magnetkoppling "löst" är möjligt (utan att ta ner hela kompressorn) säger dom och det går att köpa löst. Det sparar i teorin pengar på delar och AC-gas. Tyvärr jobbar dom inte med AC-system just där.
I dag har jag kuskat runt till olika verkstäder och ingen kan AC, eller har ledig tid före semestern, eller dom säger att kopplingen sitter så svårt till att det bara är teoretiskt att den kan bytas. "Alla" vill plocka bort den gamla kompressorn och montera en ny (begagnat). Iofs inget problem men det är surt när jag redan har fyllt i AC för 1500 på en verkstad som inte kollade att själva AC-elektroniken funkade, utan bedömde att enbart fyllning behövdes.
Nåja, jag tänkte att jag kunde spara ca 2000 kr på att bytta
koppling och behålla gasen men det ser inte bra ut för den planen. Har just spenderat 8800 kr på olika renoveringar på bilen och vill inte använda hur mycket som hellst.
Vi kan anse frågan som besvarat, det blir nog svårt med kopplingsbyte.