Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

AC magnetkoppling, kit eller färdig?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Norrmannen (trådstartaren)

#1 » 11:57:36, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, verkstaden ska byta trasig magnetkoppling i AC-kompressorn på en Skoda Octavia 05. Är det lika OK att köpa ett kit med lösa delar, som att köpa färdigmonterad koppling? Är det mycket monteringsarbete på kitet? (Jag sparar 500 kr i delkostnad och 1500 kr i AC-påfyllning om jag byter bara koppling och inte hela kompressorn.)

Delarna i en magnetkoppling kan se ut så här. Vad heter dom olika delarna? Spole och medbringarskiva, men vad mer?

Bild

Tack.
Norrmannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:58, 03-07-2018
Ort: Sundsvall
Norge
Maskintyp: Ej angivet



Stefan1972

#2 » 13:54:30, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju helt på vad som är trasigt........Färdigmonterad koppling vet jag inte vad det är. Man lär ju montera del för del ändå.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#3 » 17:25:53, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det verkligen magnetkoppling på AC-kompressorn på en så ny Skoda? Har inte den ständigt driven kompressor med variabelt deplacement, utan koppling, i likhet med de flesta andra VAG-bilar från ungefär '04 och framåt?

Och vad är det för fel på den gamla kopplingen (om det nu finns en sådan där)? Om det bara är att spelet har blivit för stort (följden blir att den inte slår till pålitligt, i synnerhet inte då det är mycket varmt i motorrummet) så byter man inte koppling för det utan man shimsar om den istället. Om lagret i remskivan (tvåradigt kullager) har börjat låta illa, så går det också att byta separat.
Däremot byter man nog hela kopplingen om den skulle ha havererat på något sätt och gått så varm att friktionsytorna har blivit blåanlöpta och slagit sig, kanske värmen då också har bränt sönder spolen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Norrmannen (trådstartaren)

#4 » 17:58:50, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr kan jag inte svara på några frågor, Torbjörn. Jag kan noll om bilteknik och vet bara vad två gubbar på AD Bilverkstad har sagt och rekommenderat. Dom har mätt ström och felsökt och bedömmer att just magnetkopplingen är trasig. Byta magnetkoppling "löst" är möjligt (utan att ta ner hela kompressorn) säger dom och det går att köpa löst. Det sparar i teorin pengar på delar och AC-gas. Tyvärr jobbar dom inte med AC-system just där.

I dag har jag kuskat runt till olika verkstäder och ingen kan AC, eller har ledig tid före semestern, eller dom säger att kopplingen sitter så svårt till att det bara är teoretiskt att den kan bytas. "Alla" vill plocka bort den gamla kompressorn och montera en ny (begagnat). Iofs inget problem men det är surt när jag redan har fyllt i AC för 1500 på en verkstad som inte kollade att själva AC-elektroniken funkade, utan bedömde att enbart fyllning behövdes.

Nåja, jag tänkte att jag kunde spara ca 2000 kr på att bytta koppling och behålla gasen men det ser inte bra ut för den planen. Har just spenderat 8800 kr på olika renoveringar på bilen och vill inte använda hur mycket som hellst.

Vi kan anse frågan som besvarat, det blir nog svårt med kopplingsbyte.
Norrmannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:58, 03-07-2018
Ort: Sundsvall
Norge
Maskintyp: Ej angivet

PerJohansson

#5 » 18:08:11, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte koppling på min V70 N, den satt ruggigt trångt till. Jag fick sticka in telefonen och ta kort på var skruvarna satt och sen skruva på känn med vinklade mejslar.
Hur det sitter på din bil vet jag inte, men om verkstan ska göra det den krångliga vägen kanske slutsumman blir lika som om de får byta kompressor rakt av.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Norrmannen (trådstartaren)

#6 » 21:26:58, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är det jag fruktar nu, efter en sväng bland flera versktäder. Får bara bita i det sura äpplet och se 1500 kr rinna över i ac-maskinen, och sedan pröjsa 1500 till :svettas:
Norrmannen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:53:58, 03-07-2018
Ort: Sundsvall
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Buicken

#7 » 21:50:11, 04-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla verkstäder med en hyfsat ny ac-station tömmer ju köldmediet och fyller på samma igen.

1 person gillar det här inlägget.
Buicken
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 27-08-2015
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota KX41-3V

Myhran

#8 » 00:14:32, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara den där som behöver bytas är det bara att skruva ur och byta, gissar på att du har en Octavia 1.
Det lite jobbiga är att schimsa in magnetkopplingen så den har rätt avstånd men inget Spec. Svårt det heller. Ibland kan det även vara det som är problemet att den är fel schimsad så den inte kopplar ihop, men då har den ofta slirat, har flyttat över många magnetkopplingar från div beg kompressorer om man får tag på en sådan till rätt kurs, samma modell och tillverkare då förstås, den kan sitta fast på splinesaxeln lite så den kan vara lite bökig att få av, ibland får man såga bort det med om det har skurit i lagret eller liknande,
Men allt går med lite vilja, om det är en gammal med magnetkoppling,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Stefan1972

#9 » 07:54:35, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till att man oftast vill byta hela kompressorn är att det är mer tidseffektivt och man slipper dyra överraskningar. Dessutom är nya kompressorer så pass billiga idag jämfört med tidigare att det sällan lönar sig att byta koppling. Det är inget ovanligt att man byter koppling och kanske lägger ner nån krona för att nån månad senare får se kompressorn börja läcka/krångla så får man byta komplett iallafall.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

frippis

#10 » 21:40:21, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en modernare VAG med sådan kompressor som Torbjörn beskrev, och den bedömdes behöva fyllas och ändå inte kom igång så är risken stor att den skurit. Det sitter en brytannordning i det som ser ut som en magnetkoppling som går av då. http://www.vibilagare.se/hem/kylteknike ... tion-28382

Man kan oftast se skillnaden på kompressortyperna (den med och utan magnetkoppling, den med magnet riskerar inte att skära om den går tom) på vart sladden går in.
Går sladden nära magnetsidan och med sladdar fram nära magneten så är det den bra/gamla typen. Om den går rätt in i kompressorn på baksidan nånstans så är det den nya/dåliga.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

MaChrill

#11 » 00:52:57, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fyllt Ac systemet för 1500:-, och inget läckt ut, är det ju bara själva servicen du ska betala för. Köldmediet är ju kvar, typ 800:- för tömning vakuumsug och fyllning.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se