Nu är
fjäder och fjäderbenslager bytta. Arbetet gick förvånansvärt lätt - ingenting hoprostat, inget som var i vägen eller onödigt besvärligt. Enda lilla problemet var den gängade tappen på "klapperstaget", insexhålet i den var runddraget så det var lite tålamodsprövande att hålla emot. Kunde konstatera två klara förbättringar på 307:an jämfört med en tidig Peugeot Partner jag hade förut:
1) Fjäderbenslagret på 307 (09 på sprängskissen) sitter fast i några klackar på gummifästet (04), så inte ens största möjliga klåpare kan vända det fel (på Partnern satt det ena lagret upp och ner när jag köpte den).
2) Det är tillräckligt gott om plats i hjulhuset på 307 för att man ska kunna ta ut fjäderbenet utan att först dra ihop det med fjäderspännare.
Den fjäder jag fick tag i hette Lesjöfors 4066744, den påstås inte ersätta 5002 FT men däremot FV, FW, AN och AP. Bilen är nu klart högre på sidan med den nya fjädern (vänster) än på höger sida, fjäder och fjäderbenslager ska bytas även där ganska snart. Har fått veta från den förre ägaren att hela fjäderbenet på höger sida byttes mot ett från skroten för några år sedan. Noterade att plastskyddet som ska vara påträtt på fjäderns nedersta varv saknas på höger sida. Det följde inte med några sådana
skydd med Lesjöfors-fjädrarna heller.
Vad som nu närmast ska göras är att efterdra spridarmuttrarna och byta kylvätska. Den ser mycket grumlig ut, förmodligen har man blandat glykolsorter med inkompatibla tillsatser någon gång.
Det blir besiktning den 23/8.