Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

peugeot 307 med lite småfel...

85 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

tronde

#46 » 21:35:47, 07-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:
Det er viktig at bilen står helt i vater når man tapper av oljen, men plasseringen av bunnpluggen gjør meg skeptisk til om man får ut alt når man tapper oljen. :(


Helper ikke med vater der. Det er en ting at froskeeterne med hodet fullt av gjæret druesaft kan finne på noe slikt, men hvordan er det mulig at ingen av de andre stilte ett eneste spørsmål til den konstruksjonen? Bunnpanne som holder 3-4 dl olje som aldri blir tømt, og ingen oppdager det før det er for sent? Det har kommet ny modifisert bunnpanne, men det hjelper ikke mye hvis motoren er full av gugge som flyter rundt.


https://www.youtube.com/watch?v=pb6_VTt1374
https://www.youtube.com/watch?v=phjR7jFUOK0
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#47 » 17:33:26, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig får man vara riktigt nöjd med 307:an. Hade fått dit en halvdan eolys-behållare från skroten, fått handbromsen att fungera och tyckte att det mesta var klart för besiktning. Hörde något klinga till framifrån under en provtur. När jag väl var hemma igen så visade det sig vara fjäderbrott på vänster fram. Så nu blir det till att luska ut vilken av de ungefär tre varianterna av framfjädrar som detta exemplar ska ha, samt fundera på om man ska byta fjäderbenslager på samma gång.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#48 » 18:56:14, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Aldrig får man vara riktigt nöjd med 307:an. Hade fått dit en halvdan eolys-behållare från skroten, fått handbromsen att fungera och tyckte att det mesta var klart för besiktning. Hörde något klinga till framifrån under en provtur. När jag väl var hemma igen så visade det sig vara fjäderbrott på vänster fram. Så nu blir det till att luska ut vilken av de ungefär tre varianterna av framfjädrar som detta exemplar ska ha, samt fundera på om man ska byta fjäderbenslager på samma gång.

Jeg har tilgang til delekatalogen for Peugeot også hvis det kan hjelpe. Må ha VIN.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#49 » 19:31:37, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

tronde skrev:
torbjorn_forsman skrev:Aldrig får man vara riktigt nöjd med 307:an. Hade fått dit en halvdan eolys-behållare från skroten, fått handbromsen att fungera och tyckte att det mesta var klart för besiktning. Hörde något klinga till framifrån under en provtur. När jag väl var hemma igen så visade det sig vara fjäderbrott på vänster fram. Så nu blir det till att luska ut vilken av de ungefär tre varianterna av framfjädrar som detta exemplar ska ha, samt fundera på om man ska byta fjäderbenslager på samma gång.

Jeg har tilgang til delekatalogen for Peugeot også hvis det kan hjelpe. Må ha VIN.


Tack, jag skickar VIN i pm!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#50 » 22:31:36, 02-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
tronde skrev:
torbjorn_forsman skrev:Aldrig får man vara riktigt nöjd med 307:an. Hade fått dit en halvdan eolys-behållare från skroten, fått handbromsen att fungera och tyckte att det mesta var klart för besiktning. Hörde något klinga till framifrån under en provtur. När jag väl var hemma igen så visade det sig vara fjäderbrott på vänster fram. Så nu blir det till att luska ut vilken av de ungefär tre varianterna av framfjädrar som detta exemplar ska ha, samt fundera på om man ska byta fjäderbenslager på samma gång.

Jeg har tilgang til delekatalogen for Peugeot også hvis det kan hjelpe. Må ha VIN.


Tack, jag skickar VIN i pm!


Dette er hva delekatalogen viser, så vi får håpe at det stemmer.

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#51 » 21:38:59, 15-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är fjäder och fjäderbenslager bytta. Arbetet gick förvånansvärt lätt - ingenting hoprostat, inget som var i vägen eller onödigt besvärligt. Enda lilla problemet var den gängade tappen på "klapperstaget", insexhålet i den var runddraget så det var lite tålamodsprövande att hålla emot. Kunde konstatera två klara förbättringar på 307:an jämfört med en tidig Peugeot Partner jag hade förut:
1) Fjäderbenslagret på 307 (09 på sprängskissen) sitter fast i några klackar på gummifästet (04), så inte ens största möjliga klåpare kan vända det fel (på Partnern satt det ena lagret upp och ner när jag köpte den).
2) Det är tillräckligt gott om plats i hjulhuset på 307 för att man ska kunna ta ut fjäderbenet utan att först dra ihop det med fjäderspännare.

Den fjäder jag fick tag i hette Lesjöfors 4066744, den påstås inte ersätta 5002 FT men däremot FV, FW, AN och AP. Bilen är nu klart högre på sidan med den nya fjädern (vänster) än på höger sida, fjäder och fjäderbenslager ska bytas även där ganska snart. Har fått veta från den förre ägaren att hela fjäderbenet på höger sida byttes mot ett från skroten för några år sedan. Noterade att plastskyddet som ska vara påträtt på fjäderns nedersta varv saknas på höger sida. Det följde inte med några sådana skydd med Lesjöfors-fjädrarna heller.

Vad som nu närmast ska göras är att efterdra spridarmuttrarna och byta kylvätska. Den ser mycket grumlig ut, förmodligen har man blandat glykolsorter med inkompatibla tillsatser någon gång.

Det blir besiktning den 23/8.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#52 » 16:46:01, 16-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridarmuttrarna efterdragna ( 4 Nm + 75° ) . De flesta hamnade i exakt samma läge som innan, på en av spridarna gick det att dra ca 30° till på bägge, och en mutter blev ca 15° mindre dragen än innan.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#53 » 16:29:02, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktigat nu, och fått en anmärkning. En glapp spindelled.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#54 » 18:03:39, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ja, det är väl en ganska enkel operation att byta spindelleden... Lite surt bara.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#55 » 23:05:15, 23-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo. Visst borde det gå att använda en vanlig lång hylsa på den där? Jag såg att Haynesboken talar om specialverktyg.
En annan märklig sak med Haynes var att de menar att man ska plocka bort hela hjulspindeln och sätta upp den i skruvstycke innan man försöker lossa spindelleden. På Citroën BX med i stort sett samma konstruktion (enda skillnaden är att den leden inte har sexkant utan istället urtag för haknyckel) brukade man byta spindelled med allting på plats i bilen, man lossade den bara från länkarmen och använde slående mutterdragare.

Bild
Spindelled till Peugeot 307

Bild
Spindelled till Citroën BX
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

tronde

#56 » 02:26:30, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Delefilm for bilen din pluss arbeidsbeskrivelse for C4 Picasso som har samme delenummer.

C4Picasso_baerekule.pdf

Bild
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

3 personer gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

håkan 13 (trådstartaren)

#57 » 06:48:39, 24-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Besiktigat nu, och fått en anmärkning. En glapp spindelled.


va bra att det räckte med det... ja att plocka bort hela länkarmen känns ju som lite överkurs!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#58 » 21:00:55, 04-09-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver inte fundera mer på att skaffa fram en lång 41 mm hylsa. Har förhandlat mig till ett arbetsbyte så jag slipper byta spindellederna själv.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13 (trådstartaren)

#59 » 16:54:25, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu så äntligen så fick jag tid att fixa det sista på peggan... den varnade för abs... och det fattades lite lysen...
min felkodläsare tar ju bara motorn!! men det syntes med blotta ögat att abs-givaren på höger bakhjul skavt sönder abs-kransen!!
men det var ett mindre projekt att få loss bultarna till ramen för bromsoket!! fick plocka bort stötdämparen så att jag kom åt med slagskruvmejseln och en stor slägghammare!! med då så... :mrgreen:
men den varnade likväl... trots att den stod still... så började misstänka nått med bromsljuskontakten!! för bromsljus fanns inte heller!!
och jodå... kontakten var bortplockad!! så med den från gamla peggan så funkade både bromsljus och abs!! :grin: :grin:
summa summarum kan val väl säga att den här hade lite mer än bara lite småfel... men den kostade ju inga större pengar heller!!
så igår blev det en tur till besikningen... gick igenom med blankt papper... :lmao:

3 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#60 » 20:04:37, 05-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade ABS-problem, lampan lyste efter spindelledsbytet och jag fick felkod för "bristande samstämmighet" eller nåt sånt på givaren vänster fram. Det visade sig att det hade rostat under givarens fästöra, som hade böjt sig så att givaren satt för långt från magnetkransen i hjullagret. Alltså bort med givaren (någon timmes extra besvär pga fastrostad fästskruv som gick av), putsa ren anliggningsytan med dremel och slipstift, värma givaren med gasollampa så att plastfästörat mjuknade och kunde böjas till, skruva ihop.

När det rostar under fästörat på en bakre givare, så skrapar den emot magnetkransen. När jag råkade ut för det så var det bara givaren, inte kransen, som skadades.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se