Intressant, men förhoppningsvis lätt löst problem.
Bilen hade stått över natten, kortvarig köldknäpp med -14 °C som lägst. Några enstaka minusgrader fram på eftermiddagen idag. Värmde med
motorvärmare ett par timmar och startade sedan. Fick ett tjuvstopp när jag backade ut från garageinfarten ?! Körde iväg och konstaterade att den var ovanligt svag, gick knappt att få upp den i mer än 30 km/h på planmark och fick gå ner till 1:an för minsta lilla uppförsbacke. Vände om och åkte hem efter en halv km. Väl hemma på garageinfarten tändes motorvarningslampan. Läste av felkoder och hittade P0069 som tydligen har med laddtrycksgivaren att göra, samt en felkod som klagar på strömförsörjning till glödstiften (tror den heter P1543 eller något liknande). När jag tog en titt under huven såg jag att slangen mellan intercooler och
insugningsrör hade sugits ihop, slangen mellan turbon och intercoolern var däremot inte hopsugen. Det hela tyder följaktligen på ispropp i intercoolern! Som tur var, var det relativt renstädat i garaget och en timme senare stod bilen inne på upptining. Får se vad resultatet blir i morgon.
För kvällens ärenden blir det gamm-Forden, som också lider av isproblem. Förardörren vill inte gå i lås när det är minusgrader, så det blir en packrem mellan inre dörrhandtagen.