Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

peugeot 307 med lite småfel...

85 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera bil-teman här

håkan 13 (trådstartaren)

#61 » 12:00:31, 06-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja dom där småskruvarna till abs-givarna fram är inte så kul... brukar gå lös på dom med hammaren!!
men efter det så passar inte 10ans nyckel längre... så brukar få bli en 11a istället... :mrgreen:
fast efter den behandlingen brukar dom lossna!! och har inte bankat sönder nån givare... än... :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...



torbjorn_forsman

#62 » 16:07:57, 24-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nyss hemkommen från en resa söderöver. Ett besök hos håkan13 resulterade i bl a en hel Eolys-behållare, inklusive både aluminiumskyddsplåt och ett plastsjok som ska täcka in allting i det området. Det kom med en del ytterligare delar också från den skrotade 307:an, t ex en dieselvärmare och en höger framstol (jag hoppas att sittdynan är lika som på vänster, och att den inte är så nersutten eftersom den kommer från en högersida).
Jag får tacka för alltsammans, om än affärerna inte är riktigt slutgiltigt uppgjorda än! Och naturligtvis fick jag med mig en del transportuppdrag som ska vidare till annan Maskinist längre norrut vid tillfälle...

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13 (trådstartaren)

#63 » 11:13:09, 25-10-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack skälv... Alltid trevligt att få ett ansikte och en röst på folk från forumet!! :grin:
Synd bara att man var lite halvstressad av elektriker och annat... :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#64 » 18:13:39, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant, men förhoppningsvis lätt löst problem.
Bilen hade stått över natten, kortvarig köldknäpp med -14 °C som lägst. Några enstaka minusgrader fram på eftermiddagen idag. Värmde med motorvärmare ett par timmar och startade sedan. Fick ett tjuvstopp när jag backade ut från garageinfarten ?! Körde iväg och konstaterade att den var ovanligt svag, gick knappt att få upp den i mer än 30 km/h på planmark och fick gå ner till 1:an för minsta lilla uppförsbacke. Vände om och åkte hem efter en halv km. Väl hemma på garageinfarten tändes motorvarningslampan. Läste av felkoder och hittade P0069 som tydligen har med laddtrycksgivaren att göra, samt en felkod som klagar på strömförsörjning till glödstiften (tror den heter P1543 eller något liknande). När jag tog en titt under huven såg jag att slangen mellan intercooler och insugningsrör hade sugits ihop, slangen mellan turbon och intercoolern var däremot inte hopsugen. Det hela tyder följaktligen på ispropp i intercoolern! Som tur var, var det relativt renstädat i garaget och en timme senare stod bilen inne på upptining. Får se vad resultatet blir i morgon.
För kvällens ärenden blir det gamm-Forden, som också lider av isproblem. Förardörren vill inte gå i lås när det är minusgrader, så det blir en packrem mellan inre dörrhandtagen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#65 » 23:52:56, 28-12-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu efter några timmar i garaget, lossade jag slangen mellan intercooler och insugningsrör, och provstartade. Det blev en fontän (mest vatten) när jag varvade upp motorn litegrann. Så det hade nog samlat sig ett och annat i intercoolern.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13 (trådstartaren)

#66 » 19:52:56, 29-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaha... och så blev man med 307a igen... svärsonen skulle knappt få nåt för den i inbyte!! så då var det ju lika bra att ta över den!!
var ett himla liv om bilen när jag provade den... men med ett nytt bättre beg. hjullager på vänster fram så blev det tyst!!
dräller lite olja runt insuget... så ska få ett nytt luftfilter för säkerhets skull... men lite svårt att avgöra om det kommer från vevhusvent. eller turbon... men blev nästan sugen på att byta turbo för säkerhets skull!! finns det nån risk att diam. är fel på sånna här??
https://www.autodoc.se/reservdelar/ladd ... B0%5D=4973
min turbo är väl en Garret... men om dom ska passa över huvud taget så borde ju måtten va samma??
annars känns det ju som att man kan byta för att va säker när det inte är mer pengar!! turboras är ju inte kul!!
så får vi se hur det går sen... har ju en Saab 9.5 som res.bil... men kanske blir en pegga istället... :mrgreen:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

torbjorn_forsman

#67 » 08:57:25, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och nu står min 307:a och skäms i garaget. Den hade redan stått där någon vecka. När jag skulle backa ut den så gick det bra att starta, sen kom bilen halvvägs ut innan motorn tvärdog och gick inte att få igång igen. Bråttom till ett möte och ingen tid till felsökning så det var bara att köra in på startmotorn och ta en annan bil.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#68 » 19:04:46, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kopplat in en diagnoskabel nu. Inga felkoder (utöver den gamla vanliga som gäller för/eftervärmningsrelät). Tittar man på datalistor ser allt bra ut, förutom att ärvärdet för bränsletryck ligger på 0. Börvärdet står på 329 bar under startförsök. I övrigt verkar signal komma från alla givare, det blir ett rimligt värde på motorvarvtal vid startförsök, den är nöjd med synkroniseringen mellan vevaxel och kamaxel, den kan läsa av serienummer på spridarna, ingenting tyder på att startspärren skulle vara aktiverad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#69 » 19:10:13, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det soppa i railen?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#70 » 19:26:25, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte kollat. Har dock känt på handpumpen (gummiblåsa), och där finns det. Det är lite märkligt att motorn stannade så tvärt och bestämt, precis som om man hade slagit av tändningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#71 » 19:29:08, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det blir avbrott i högtrycksregulatorventilen (HPFV) så tvärstannar motorn. Detta borde i och för sig generera en felkod?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

tronde

#72 » 20:04:20, 09-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen din skal ha DV6TED4 motor med Bosch ECU. Står ikke noe om hvilken type, men jeg legger ved noe for en 2007 C4 picasso med Bosch EDC16 C34 som jeg hadde liggende.

C4_picasso_2007_DV6TED4_BOSCH_EDC_16_C34_BESKRIVELSE.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

1 person gillar det här inlägget.
tronde
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:15, 05-11-2015
Ort: Osloområdet
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#73 » 22:05:12, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu går den. Kände på handpumpen igen, och tyckte mig höra en del skvalande ljud trots allt. Så jag pumpade en bra stund och gjorde sedan ett startförsök, då gick den igång och verkar gå helt normalt. Men jag tror jag organiserar en granne för bogseringsberedskap innan jag provkör på väg.

Då är frågan varför den hade fått i sig luft på det där sättet. Den hade stått någon vecka i garage, med nästan full tank.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#74 » 22:45:35, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

luftläcka!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

magirus

#75 » 23:07:39, 10-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå tjuvluft läckage på nån ledning? :idee:
magirus
 


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se