Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

peugeot 307 med lite småfel...

85 inlägg • Sida 2 av 6
Diskutera bil-teman här

Trondos

#16 » 13:11:33, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg har hatt min 307 siden 2010, det er en 2006 modell. Da jeg kjøpte den var den gått 5400 mil, nå er den gått 19200 mil. Eneste varsellampen som har lyst på min var ABS lampen, den kom av og til på når jeg trykte på bremsen. Etter litt feilsøking ble det en dusj multispray på bremselysbryteren under dashbordet, nå er det tre år siden lampen har lyst. :mrgreen:
Fjærene foran er et kjent svakt punkt, har byttet begge to på min.

1.6 HDi kan du lese mye bra og mye dårlig om. Se skrekkeksempelet her: http://www.turbopower.com.uy/doc/falla- ... v6ted4.pdf
Dette tror jeg ofte kommer fra slakke dysebolter. Jeg så et innlegg på et forum om en Ford Focus, der var det anbefalt å stramme dyseboltene etter 10000 mil. Mine var helt slakke, strammet ca 1/6 omdreining på alle. :uupps:
Blir dyseboltene helt slakke, begynner dysen å bevege seg, og da blir o-ringene som tetter mellom dyseholderen og motoroljen ødelagt, da fyller du motoroljen med sot - katastrofen er et faktum. Jeg har skiftet olje hvert år, på ca 1500 mil. Min er altså gått 19200 mil, på den orginale turboen. :thumme:

Handbromsen er konstruert for den franske riviera. Bruk ikke den på vinteren. :djaevul: :snow:

Har byttet startmotor. Hvis sikring F8 ryker når du starter bilen, er det et tegn på at solenoiden begynner å karve. Du kan byte ut den orginale 15A med en 20 eller 25A og kjøre en stund til, men det bør åtgardas innom rimelig tid. :mrgreen:

Har også byttet EGR ventil.

Ellers er det bare normale slitedeler, bromsskiver, klosser. Bilen min har fortfarande orginale bærekuler og endeledd.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111



torbjorn_forsman

#17 » 23:22:48, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har även jag en 307 med 1.6 HDI-motor på gården. Visserligen är jag inte ägare till bilen, men jag kommer nog att köra den en hel del under kommande vinter.
08'a , drygt 25000 mil, en hel del reparationer har gjorts de senaste åren (bl a samtliga hjullager och bromsskivor, AC-kondensor, blinkers/torkarspakar och EGR-ventil bytta). Förra ägaren ansåg att bränslefiltret måste bytas ofta, han hade några gånger haft driftstörningar som han skyllde på "dålig diesel", och hade så småningom gått in för att byta bränslefilter vid vartannat oljebyte. Partikelfiltret är nyligen genomspolat med vatten.

Kända fel just nu är att en elvärmesits inte fungerar, ett par värmetrådar i bakrutan av, något litet avgasläckage hörs när motorn börjar vara riktigt varm efter flera mils körning (troligen läcka vid grenrörspackning eller spricka i grenrör, det låter som om det bara puffar från en cylinder). Verkar ha klarat sig bra från rost så när som falsarna nertill på vänster framdörr och bakluckan, de bör åtgärdas innan det blir vinter på allvar. En del mindre snygga bättringsmålningar med sprayfärg här och var. Framvagnsinställningen ska kollas rätt snart, jag har en svag känsla av att vägegenskaperna inte är riktigt som de borde vara, dessutom står ratten inte riktigt rakt vid körning rakt fram.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#18 » 23:41:31, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätesvärmen på dom här modellerna är nog en svår uppfinning... På min Pegga så är framsätena bytta två gånger, först under garanti, sedan efter garantitiden men vad jag förstår fick dom någon slags utökad garanti bara för att dom nyss bytt sätena första gången. Men dom var döda igen när jag köpte bilen för ett par tre år sedan. TF: Förresten , grattis till "din" 307...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#19 » 23:54:51, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för gratulationen!

Är 307:ans framsäten byggda på samma sätt som Peugeotsäten från slutet av 80-talet, dvs att värmeelementet är fastlimmat på skumgummidynan och sätestyget i sin tur limmat på elementet så det är praktiskt taget omöjligt att få isär utan att förstöra stolsklädseln fullständigt?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#20 » 23:56:15, 27-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

pass, men förmodligen eftersom hela sätet byts ut...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

håkan 13 (trådstartaren)

#21 » 13:44:16, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nu har även jag en 307 med 1.6 HDI-motor på gården. Visserligen är jag inte ägare till bilen, men jag kommer nog att köra den en hel del under kommande vinter.
08'a , drygt 25000 mil, en hel del reparationer har gjorts de senaste åren (bl a samtliga hjullager och bromsskivor, AC-kondensor, blinkers/torkarspakar och EGR-ventil bytta). Förra ägaren ansåg att bränslefiltret måste bytas ofta, han hade några gånger haft driftstörningar som han skyllde på "dålig diesel", och hade så småningom gått in för att byta bränslefilter vid vartannat oljebyte. Partikelfiltret är nyligen genomspolat med vatten.

Kända fel just nu är att en elvärmesits inte fungerar, ett par värmetrådar i bakrutan av, något litet avgasläckage hörs när motorn börjar vara riktigt varm efter flera mils körning (troligen läcka vid grenrörspackning eller spricka i grenrör, det låter som om det bara puffar från en cylinder). Verkar ha klarat sig bra från rost så när som falsarna nertill på vänster framdörr och bakluckan, de bör åtgärdas innan det blir vinter på allvar. En del mindre snygga bättringsmålningar med sprayfärg här och var. Framvagnsinställningen ska kollas rätt snart, jag har en svag känsla av att vägegenskaperna inte är riktigt som de borde vara, dessutom står ratten inte riktigt rakt vid körning rakt fram.


grattis från mej med!!
hoppas du trivs med den... min har funkat bara bra nu!! får hoppas det håller i sig...
du lär nog inte klaga på soppaförbrukningen iallafall!! :mrgreen:
Håkan.

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Göran Ekman

#22 » 14:27:14, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran -05 släppte inte handbromsen vid minusgrader trots att handbroms vajern var uppdaterad enl serviceboken . Men det lär man sig efter att man har legat i snömodden och dragit tillbaka armen på broms oket. Våran 1,6HDi lämnade någon felkod och gick illa . Pratade med en verkstad . Killen tyckte att jag skulle kolla Intercoolern blir det kladd i den funkar det inte . Bort med Intercoolern ställ den upp och ned i ett varmt utrymme ett tråg som samlar upp kladdet sedan borrar man ett litet hål för att dränera i botten kan ha varit 2mm ,för stort hål skulle inte vara bra .
Tycker att bilen var väldigt bekväm att åka i , rymlig både för passagerare och bagage . Saknar den .
Göran i björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

toker

#23 » 14:38:40, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir det inte dåligt tryck till turbon om det är hål i intercoolern eller märks inte 2 mm hål ?
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#24 » 15:40:57, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hålet får inte bli för stort sa någon mek till mig vad som är för stort vet jag inte . Men det har funkat sedan dess .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

torbjorn_forsman

#25 » 22:31:45, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bränsleförbrukning hittills (sammanhängande körning Säffle-Sundsvall sedan tankning och därefter lite småkörningar hemmavid) 0,48 l/mil enligt färddatorn.
Ett skumt elfel hittat: Höger parkeringsljus glöder svagt sedan man har stängt av bilen, och tycks slockna efter 5-10 minuter. Om man lämnar bilen olåst och låser senare, så tänds det vid låsning och lyser en stund efteråt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#26 » 23:00:51, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att handbromswiren fryser känner jag igen, kalla säten likaså men låg förbrukning stämmer inte på min 307 bensin, den drar lite mer än 0,8 lit/mil i medel vilket jag tycker är ganska högt. Nu har jag nästan inga andra kostnader så det får vara bra med det.
TF: borde inte alla parkeringslampor höra ihop? Eller är dom canbus-styrda var för sig?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#27 » 23:16:10, 28-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir nog vidare utredning på parkeringsljusen. Höger och vänster sida är ju ofta separerade med tanke på det tyska kravet att parkeringsljuset ska lämnas tänt vid nattparkering längs vägkanten, då är det bra om bilens elsystem är förberett så att tysklandsutförandet kan få en möjlighet att selektivt tända antingen höger eller vänster parkering och bakljus, så ökar chansen att det finns ström kvar i batteriet nästa morgon. Har inte sett några elschemor för Peugeot eller Citroën senare än mitten av 90-talet. Laddade hem PSA "ServiceBox" för länge sedan men har inte fått det att fungera, ryktesvis sägs det att "cracket" endast fungerar på Windows Vista.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#28 » 18:01:54, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte till vinterdäck idag. Några saker noterades:
-Höger framdäck var snedslitet. Sommardäcket kraftigt snedslitet, man ser lite tendenser till det även på det vinterdäck som var uppmärkt för att sitta på samma plats. Vid en snabb besiktning kunde jag inte upptäcka någon glapp led eller annat uppenbart fel.
-Jag har sällan sett så torra och rostiga gängor på hjulbultar. Förra ägaren verkar inte ha varit mycket för att smörja dem. Men alla var exakt lika (och lagom) åtdragna, som om det skulle ha varit gjort med momentnyckel. Sommar- och vinterfälgarna kräver förresten olika sorters hjulbultar. Sommarfälgarna (original lättmetall) har plan anliggningsyta för skallen, och bultarna har en frigående bricka emellan. Vinterfälgarna (lättmetall från någon annan leverantör) ska ha bultar med en ganska brant kona.
-Peugeot verkar ha drabbats av någon slags VAG-smitta när 307:an togs fram. Bilen har inte den gamla hederliga Peugeotbakvagnen med torsionsfjädring, liggande stötdämpare och nållagrade länkarmar, utan istället är det en (halv)stel axel med spiralfjädrar och stående stötdämpare, som på en gammal VW Golf. Säkert billigare i tillverkning. Dessutom har hjulbultarna 17 mm nyckelvidd, inte 19 som franska bilar annars brukar ha.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13 (trådstartaren)

#29 » 19:11:42, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

inte som min bekanting då som alltid drar hjulbultarna för hårt på sin 307a!! :huh:
i våras fick jag ta ett 3 m långt rör för att få loss ena hjulet åt han...
och tidigare i höstas blev det nya broms-skivor och hjul-lager bak!! sen han dragit sönder gängorna...
han har modellen med lager och skiva i ett...
så jag ska tvinga han att köpa en momentnyckel!! :idee:

1 person gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Göran Ekman

#30 » 19:24:31, 01-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

håkan 13 skrev:inte som min bekanting då som alltid drar hjulbultarna för hårt på sin 307a!! :huh:
i våras fick jag ta ett 3 m långt rör för att få loss ena hjulet åt han...
och tidigare i höstas blev det nya broms-skivor och hjul-lager bak!! sen han dragit sönder gängorna...
han har modellen med lager och skiva i ett...
så jag ska tvinga han att köpa en momentnyckel!! :idee:

Tror du verkligen att en momentnyckel hjälper i det fallet.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se