När det gäller fönsterhissknappar som lägger av så brukar det bero på att strömbrytarna blir fulla med damm och ludd. Det blir bara värre om man dränker in dem med kontaktspray. Försök i första hand att blåsa rent uppifrån med tryckluft, om inte det hjälper så pilla isär strömbrytarna (se upp för fjädrar som flyger omkring), rengör och sätt ihop.
Annars är kabelbrott vanligt, i synnerhet om det är flera olika funktioner som har lagt av i samma dörr eller om en viss fönsterhiss varken går att manövrera från den egna dörren eller från förardörren.
När det gäller att den drar ur batteriet, så börja med att kolla att batteriet verkligen har en chans att bli fulladdat under körning - att laddspänningen (mätt direkt på batteripolerna) håller sig kring 14 V hela tiden - inte bara om man mäter vid ett enstaka tillfälle då motorn står på tomgång och huven är öppen. Gör i ordning testsladdar med banankontakter i ena änden och ringkabelskor i andra änden, så du kan ha multimetern inne i bilen och ansluten direkt till batteripolerna under körning.
Kolla också att batteriet verkligen är i bra skick, så att det inte har så stor självurladdning att det drar ur på några dagar även om det är bortkopplat från bilen.
Om det är dålig
kontakt någonstans på vägen mellan
generator och
batteri (på äldre Peugeot från 80-tal och tidigt 90-tal så var det mycket vanligt med varmgång i ringkabelskon på generatorn), så ger det inte bara spänningsfall och dålig laddning, utan det ger också risk för spänningsspikar som förstör antingen dioder i generatorn eller laddningsregulatorn. Så om man har bytt generator utan att åtgärda pluskabeln samtidigt, är det stor risk att den nya också går sönder inom några timmar.
Om laddningslampan inte lyser när tändningen är påslagen och motorn står stilla, och alla andra varningslampor fungerar som de ska, så är det förmodligen avbrott någonstans mellan instrumentblocket och generatorns D+ . Eftersom generatorn är beroende av
ström från laddningslampan för startmagnetisering så måste man rusa upp motorn kraftigt en gång efter varje start för att generatorn ska börja ladda, om det är avbrott i laddningslampkretsen.
Beträffande
släpvagnskontakt, så kolla att ingen klåpare har varit framme och anslutit ständig matning från batteriet till en
pinne i släpvagnskontakten. Då får man obönhörligen problem med galvanisk korrosion, krypströmmar och att saker ärgar sönder. Om man absolut MÅSTE ha en matning där, för att t ex ladda batteri i husvagn, så mata den vid ett relä som styrs från generatorns D+ så att det bara slår till då bilens generator laddar. Och säkra av denna matning nära batteriet! Många bilar har brunnit pga en osäkrad matning till släpvagnskontakt som har legat dragen under golvmattor och så småningom skavts sönder mot någon vass plåtkant.