Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

peugeot 307 med lite småfel...

85 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bil-teman här

håkan 13 (trådstartaren)

#1 » 15:42:00, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

råkade köpa på mej en billig 307 1,6 hdi förra sommaren!! men har väl kostat lite mer innan den blev körbar...
svets av ventilkåpa... ny kamkedja... ny kamrem och v.pump… 2 nya framfjädrar... lite packningar... och säkert lite mer som jag glömt/förträngt!! :mrgreen:
men eftersom frun hellre vill åka 307a än Saab 9:5 så får jag väl leva med den ett tag!! det possitiva är ju onekligen skatten!! 2291:- mot 6811:- för Saaben!! :grin: och om man ska lita på färd-datorerna så drar den en dl. mindre per mil!! (0,5)...
dock har ju Saaben nästan aldrig krånglat!! och 307an är väl inte direkt känd för att va krångelfri!!


så det som strular just nu är...

knapparna till fönsterhissen... ska testa med lite kont.spray!! men kanske bättre att köpa nya??

sen drar den ur strömmen om den får stå några dar!! :sad: visst ska laddn.lampan tändas när man slår på tändningen?? för det gör den inte!!
bytte generator utifallatt... för frihjulet funkade ändå inte på den gamla!! men ingen skillnad!!
så nu står släpv.kontakten på tur... och sen tänkte jag byta ett dåligt glödstift!! kan det bli kortis i ett sånt så det drar ur strömmen??
eller nån som har råkat ut för nåt annat skumt på dom här???

som tur är så funkar den helt ok annars!! bara man bryter strömmen om den ska stå ett tag...
enda nackdelen med det är att den byter till Franska och nollar klockan mm...

Håkan.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...



MN

#2 » 16:00:54, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

HDI är trevliga maskiner, gillade 2,0HDI i min förra bil bättre än Volvo D5:an jag har nu...
Pajar el i dörrar och luckor så är det sannolikt kabelbrott.
Ang krypströmmen så får du mäta krets för krets. Laddlampan kanske är trasig?

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

igelkottar

#3 » 16:06:45, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla sätesvärmarna, stereon, och antifrosten till bakrutan.
Batteripolerna samt kabelanslutningarna till och från batteri (jordkabel/arna), generator och startmotor
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#4 » 18:55:42, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller fönsterhissknappar som lägger av så brukar det bero på att strömbrytarna blir fulla med damm och ludd. Det blir bara värre om man dränker in dem med kontaktspray. Försök i första hand att blåsa rent uppifrån med tryckluft, om inte det hjälper så pilla isär strömbrytarna (se upp för fjädrar som flyger omkring), rengör och sätt ihop.
Annars är kabelbrott vanligt, i synnerhet om det är flera olika funktioner som har lagt av i samma dörr eller om en viss fönsterhiss varken går att manövrera från den egna dörren eller från förardörren.

När det gäller att den drar ur batteriet, så börja med att kolla att batteriet verkligen har en chans att bli fulladdat under körning - att laddspänningen (mätt direkt på batteripolerna) håller sig kring 14 V hela tiden - inte bara om man mäter vid ett enstaka tillfälle då motorn står på tomgång och huven är öppen. Gör i ordning testsladdar med banankontakter i ena änden och ringkabelskor i andra änden, så du kan ha multimetern inne i bilen och ansluten direkt till batteripolerna under körning.
Kolla också att batteriet verkligen är i bra skick, så att det inte har så stor självurladdning att det drar ur på några dagar även om det är bortkopplat från bilen.

Om det är dålig kontakt någonstans på vägen mellan generator och batteri (på äldre Peugeot från 80-tal och tidigt 90-tal så var det mycket vanligt med varmgång i ringkabelskon på generatorn), så ger det inte bara spänningsfall och dålig laddning, utan det ger också risk för spänningsspikar som förstör antingen dioder i generatorn eller laddningsregulatorn. Så om man har bytt generator utan att åtgärda pluskabeln samtidigt, är det stor risk att den nya också går sönder inom några timmar.

Om laddningslampan inte lyser när tändningen är påslagen och motorn står stilla, och alla andra varningslampor fungerar som de ska, så är det förmodligen avbrott någonstans mellan instrumentblocket och generatorns D+ . Eftersom generatorn är beroende av ström från laddningslampan för startmagnetisering så måste man rusa upp motorn kraftigt en gång efter varje start för att generatorn ska börja ladda, om det är avbrott i laddningslampkretsen.

Beträffande släpvagnskontakt, så kolla att ingen klåpare har varit framme och anslutit ständig matning från batteriet till en pinne i släpvagnskontakten. Då får man obönhörligen problem med galvanisk korrosion, krypströmmar och att saker ärgar sönder. Om man absolut MÅSTE ha en matning där, för att t ex ladda batteri i husvagn, så mata den vid ett relä som styrs från generatorns D+ så att det bara slår till då bilens generator laddar. Och säkra av denna matning nära batteriet! Många bilar har brunnit pga en osäkrad matning till släpvagnskontakt som har legat dragen under golvmattor och så småningom skavts sönder mot någon vass plåtkant.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13 (trådstartaren)

#5 » 19:26:18, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för tipsen!! :grin:
hade lite bråttom förut så glömde skriva vad jag testat!! sorry!! (håller på att byta panel på huset)
jo kablar och kabelskor verkar ok... även om jag inte är jätteförtjust i Peugeots snabbkopplingar!! men minuspolen går ju knappt komma åt med nån nyckel så dom får va kvar tillsvidare...
plockade bort mätarna när jag hade bytt gen. och laddlampan inte tändes... men sitter bara lysdioder... så förhoppningsvis är dom hela!!
men kanske skulle kolla igen!! borde väl gå att sätta ström direkt på dioden för laddning??
kollade laddningen när jag bytt generatorn... och det verkar ok!! 14,2... men får testa att dra några tåtar så jag kan kolla under gång...
men man behövde inte varva upp den för att den skulle börja ladda iallafall...

det är knappen till fönstret i förardörren som bråkar!! tror Janson1 känner igen sig!! ner går hyfsat! men upp...
oftast går det inte alls!! ibland en liten bit och stannar... oftare går den en bit och sen vänder den neråt igen... och ibland åker rutan på högersidan ner istället!! men skippar kontaktspray!! och testar med tryckluften istället!! :grin:
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Janson1

#6 » 19:29:28, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte laddningslampan lyser på peugoet/citroen när tändningen är på med avslagen motor, det är ju egentligen inget fel utan fullt normalt = ingen röd laddningslampa. Ang fönsterhissarna, dom har ett eget liv och jag har numera accepterat detta, orkar inte bry mig där...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Turbodiesel

#7 » 19:45:22, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte om när enkla kontrollampsfunktioner går över smart? elektronik, det ställer till en del i felsökningen. Jag förstår dock tänket med timers och tvärvillkor för att tända lamporna.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

håkan 13 (trådstartaren)

#8 » 19:50:40, 05-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror inte laddningslampan lyser på peugoet/citroen när tändningen är på med avslagen motor, det är ju egentligen inget fel utan fullt normalt = ingen röd laddningslampa. Ang fönsterhissarna, dom har ett eget liv och jag har numera accepterat detta, orkar inte bry mig där...


hej Janson... ja var just det jag funderade på!! dumt att leta fel som inte finns!! och kom ju inte ihåg hur det var när jag äntligen fick ihop bilen och började åka med den... plockade isär den i juli förra året... och fick äntligen tid att skruva ihop runt april nån gång!! men sen är det ju mest frun som åkt runt... så har inte 100 koll på hur laddn.lampan betett sig!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

håkan 13 (trådstartaren)

#9 » 19:01:17, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

tja...
fick en stund över för felsökning härom veckan... så gav mej på släpvagnskontakten!
och som torbjörn var inne på så låg det konstant ström på ett stift!!
och eftersom det sitter en dosa i skuffen som ska skicka ström till släpvagnskontakten så
drog jag ur kontakten som går till släpvagnskontakten!!
och sen dess har det funkat!! :grin: får hoppas att det håller i sig!!
så nu återstår att byta knapp till fönsterhissarna... och att byta glödstift..
hittade nåt klipp på tuben hur man ska mäta sig fram via kontaktstycket till vilket/vilka
glödstift som är dåliga... men jag byter nog alla!! glödstift får väl betraktas som förbrukningsmaterial??
Håkan.

2 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Trondos

#10 » 23:14:56, 20-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg byttet glødstift på min for et par år siden. De er så :djaevul: -lige å komme til, så jeg byttet alle fire når jeg var i gang. :mrgreen:
Vær forsiktig når du skrur ut de gamle, de er bare M8 og kan gå av. På bilen min var det to som var gåen (brudd) mens to var i orden. Bilen startet likevel i -10, men den gikk litt ruskigt noen sekunder. Det var de to som var gåen som var verst å få ut, på meg virket det som at det hadde bygd seg opp et lag med sot på tuppen, jeg skrudde ut alle gjengene men så var det stopp. Jeg dusjet litt multispray inn mellom plugg og toppen og tok pause til neste dag, da var glødepluggen enkel å dra ut for hånd.

Fønsterhissar har jeg lært meg til å leve med at de lever sitt eget liv. Mine har en tendens til å gå ned når jeg skal ha vinduet opp, men på andre forsøk går vinduet opp. :lmao:

2 personer gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Janson1

#11 » 06:14:54, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina fönsterhissar har också ett eget liv... Vänta bara tills bakre sidorutan går ner när du skall köra upp en framruta...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

torbjorn_forsman

#12 » 07:30:36, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där påminner mig om en del skriverier jag har sett om buggar i "karossdatorn" på en del Peugeot och Citroën från tidigt 00-tal, och att om man tänker lyfta en batterikabelsko och göra bilen strömlös så måste man verkligen stryka den medhårs först för att vara säker på att den inte lyckas skriva sönder flashminne eller något sånt.
Ett påstående var att innan man gör bilen strömlös, skulle man köra ner alla fönsterhissar, öppna huven, stänga alla dörrar och låsa med centrallåset, och så vänta 10 minuter innan man lyfter batterikabelskon. Vet dock inte exakt vilken bilmodell det avsåg. Och man kan ju hoppas att de värsta instabiliteterna rättades ganska snart, i bästa fall kanske de buggigaste exemplaren har fått någon uppdatering i samband med service.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

håkan 13 (trådstartaren)

#13 » 09:14:45, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Mina fönsterhissar har också ett eget liv... Vänta bara tills bakre sidorutan går ner när du skall köra upp en framruta...


ja det vore verkligen spännande... eftersom dom inte är elektriska!! :lmao:
men fram kan vilken ruta som helst gå åt vilket håll som helst... så hade nog hellre haft manuella där också!!
är ju inte ofta man behöver få ner rutan...
men frun var lagom glad i våras när det var runt 0an... och hon fick åka genom hela stan 2 ggr med rutan nere!!
och inte blev hon gladare av att jag tyckte hon fick skylla sig skälv... hade ju sagt till henne att inte röra fönsterhissen!!
men sen dess rör hon inte knapparna!! :mrgreen:

6 personer gillar det här inlägget.
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

toker

#14 » 10:29:55, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller mig borta från franska bilar efter att ha köpt en 308 trots varningar från bekanta som haft Peugeot tidigare bilens varnings lampor lyste i stort sett konstant på grund av olika saker hade bilen endast 1 år sen fick det räcka men det blev ett dyrt år. Enligt verkstan så var 307 samt 308 de problem friaste Peugoterna men man ska nog ha inställning att varningslamporna får lysa bäst dom vill för laga felen verkade inte vara nån ide. Kamkedjan bytes även under tiden men det gick på förlängd garanti så det slapp vi betala.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

håkan 13 (trådstartaren)

#15 » 12:40:08, 21-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Jag håller mig borta från franska bilar efter att ha köpt en 308 trots varningar från bekanta som haft Peugeot tidigare bilens varnings lampor lyste i stort sett konstant på grund av olika saker hade bilen endast 1 år sen fick det räcka men det blev ett dyrt år. Enligt verkstan så var 307 samt 308 de problem friaste Peugoterna men man ska nog ha inställning att varningslamporna får lysa bäst dom vill för laga felen verkade inte vara nån ide. Kamkedjan bytes även under tiden men det gick på förlängd garanti så det slapp vi betala.


skälv tycker jag nog att det var mindre problem med dom gamla...
frun har åkt runt med både 405 -93 och 306 -95... båda med 1,9l dieseln...
visst gick dom söner ibland... men mest enkla fel!! och inga varningslampor...
men gammalt är ju alltid gammalt...
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se