Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Problem med Ford Ranger 2,5TD 2002

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

nisse (trådstartaren)

#1 » 20:36:31, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hjälper en bekant med sin ögonsten. En Ranger 2,5TD 2002 med 35000mil på mätaren. Den har under körning helt plötsligt lagt av.
Den var inne på bilverkstan men dem hittade inget fel. Det är dock lite oklart vad dem kollade. Även en bilelektriker kollade på den men utan framgång.
Idag har vi skruvat och provat lite. Det sitter en Zexel Dieselpump i den som bör vara samma som den här https://www.ebay.com/itm/Ford-Ranger-Ma ... SwWxNYwVkh . Alla bilder motsvarar pumpen i alla fall.

Vi konstaterade följande:

1. Alla kabler från Pumpen till Styrenheten verkar hela. Vi plingade genom varenda en och dem funkar alla.
2. Stopsolenoiden öppnar inte när man sätter på tändingen. Den får typ 9V men sätter man på en Testlampa som last så blir spänningen noll. Matar man den med 12V direkt så öppnar den som den ska.
3. Plockar man bort Stopsolenoiden och pumpar med handpumpen så kommer det bränsle ur hålet
4. Plockar man isär solenoiden och startar motorn utan den så kommer ingen bränsle alls ur spridarutgångarna. Eftersom det är ingen säkerthet till solenoiden så antar jag dock att det sitter någon till startspärr i pumpen.
5. Provade två olika nycklar, men ingen skillnad
6. På pumpen är en liten box märkt med 5VDC och det kommer mycke riktig 5VDC fram till den.
7. Startmotorn, etc. funkar som det ska.


Någon som kan dessa pumpar/bilar och vet hur man t.ex. kringå startspärren? Det går bra att tar det via pm så det blir inte offentlig. Eller vad bör vi testa nu?

Det går att få tag i en beg styrbox för 800kr men jag antar att den måste läras in pga av startspärren? Hur/vem gör det. Lokala Fordhandlaren är totalt ointeresserad av en 16år gammal bil.

En beg pump ligger på 2000kr. Någon som har bytt den och vet hur mycket jobb det är?

Jag kom på nu ikväll att jag kollade inte kamremmen (som antagligen driver pumpen? ) men jag hoppas att dem kollade det i verkstan.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



Turbodiesel

#2 » 22:41:06, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den kan ha skurit, helt eller delvis, så att ställverket (det invändiga elektriska gasreglaget, i pumpen) nödstoppat motorn. När tändningen slås på ska ställverket göra ett helt slag för att ecu ska kolla att värdena stämmer, sedan tillåts start och stoppsolenoiden öppnas (den används som en form av nödstopp om det blir interna reglerfel i pumpen)

Har du kollat felkoder? ställverksfel ger inte alltid motorlampa enligt erfarenhet från VW, men det brukar alltid bli felkod av det.

Vevaxelsignal behövs för att den ska gå, det är en annan grej att kolla. Däremot ska det komma ström till stoppsolenoiden ändå, vilket talar emot problem med givaren.

Någon startspärrsfunktion finns inte inuti pumpen, den har ingen "smart" elektronik inbyggd, förutom i den övre grunkan vilken verkar vara för tändlägesjustering.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Turbodiesel

#3 » 22:42:04, 06-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och denna Zexelpumpen är i grunden en licenstillverkning av Bosch´s VP37.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nisse (trådstartaren)

#4 » 08:43:10, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Den kan ha skurit, helt eller delvis, så att ställverket (det invändiga elektriska gasreglaget, i pumpen) nödstoppat motorn. När tändningen slås på ska ställverket göra ett helt slag för att ecu ska kolla att värdena stämmer, sedan tillåts start och stoppsolenoiden öppnas (den används som en form av nödstopp om det blir interna reglerfel i pumpen)


Du menar att Pumpen kan ha skurit? Går det att kolla upp det på något enkelt sätt? Kan jag t.ex. montera bort ställverket och slå på tändingen sedan för att se om den snurrar ett helt slag och öppna startsolenoiden? Hur skulle sånt upplevas vid körning? Dålig gång och sedan tvärstop eller tvärstop utan andra tecken innan?

Har du kollat felkoder? ställverksfel ger inte alltid motorlampa enligt erfarenhet från VW, men det brukar alltid bli felkod av det.


Nej det har jag inte. Har inte riktig grejer till det men kan låna ihop. Däremot verkar det lite svårt på just den här modellen, eftersom OBD2 kom först 2003 för dieslar och det är ingen standard OBD2 kontakt på eländet . https://www.mazdaforum.com/forum/mazda- ... tor-38356/

Vevaxelsignal behövs för att den ska gå, det är en annan grej att kolla. Däremot ska det komma ström till stoppsolenoiden ändå, vilket talar emot problem med givaren
.

Ok jag hoppar över den just nu då.

Någon startspärrsfunktion finns inte inuti pumpen, den har ingen "smart" elektronik inbyggd, förutom i den övre grunkan vilken verkar vara för tändlägesjustering.


Vad är dem övriga elprylar till?
Bild

1=Stopsolenoid
2=Gasreglaget?
3=varvtalsgivare?
4=Startspärr?
5= (glömde sätta nummer på den. Längst ner i alla fall) Vad kan den vara till?

Ska läsa på kring VP37
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

torbjorn_forsman

#5 » 08:49:39, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där klena 9 V-matningen till stoppsolenoiden, finns den där även med tändningen avstängd? Verkar 9 V-spänningen vara stabiliserad, dvs ändrar den sig om man ändrar batterispänningen i bilen t ex genom att slå på lyset eller koppla in en batteriladdare, eller är det exakt 9 V hela tiden? Man skulle ju kunna tänka sig antingen ett fel på drivsteget för stoppsolenoiden i ECU, eller att drivsteget står avsiktligt avstängt och 9 V-matningen bara är till för att känna av om solenoidkretsen är hel.

Vad händer om man gör startförsök med en 12 V-matning från annat håll till stoppsolenoiden?

I övrigt håller jag med om att en bra början är att läsa av felkoder. Helst med en lite bättre sorts felkodläsare som verkligen har stöd för tillverkarspecifika koder på just den här bilen, men i nödfall kanske det går att få ut ett och annat med en enkel generisk läsare också. Jag gissar att OBD-snittet elektriskt sett är ISO 9141 , i så fall bör det inte vara alltför svårt att göra en adapterkabel för att koppla in en generisk läsare. Det är förstås en helt annan sak om protokollet stämmer, även om snittet elektriskt sett är normalt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nisse (trådstartaren)

#6 » 10:16:20, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där klena 9 V-matningen till stoppsolenoiden, finns den där även med tändningen avstängd?


Nope, 0V då
Verkar 9 V-spänningen vara stabiliserad, dvs ändrar den sig om man ändrar batterispänningen i bilen t ex genom att slå på lyset eller koppla in en batteriladdare, eller är det exakt 9 V hela tiden?


Har inte provat. bilen står 20km hemifrån men kan testa nästa gång jag ska dit. Om man kopplar den till en 12V 5W lampa och jorda lampan under mätningen då sjunker spänningen till 0V. Lampan lyser aldrig

Man skulle ju kunna tänka sig antingen ett fel på drivsteget för stoppsolenoiden i ECU, eller att drivsteget står avsiktligt avstängt och 9 V-matningen bara är till för att känna av om solenoidkretsen är hel.


Övervakning skulle det kunna vara.

Vad händer om man gör startförsök med en 12 V-matning från annat håll till stoppsolenoiden?


Då klickar den till men det kommer ingen bränsle ändå. Däremot kan man som sagt handpumpa och det kommer bränsle ur hålet där solenoiden sitter. Enligt min logik är det alltså något internt som gör att pumpen inte pumpar fram bränslet själv. Jag kan inget om pumpen, men eftersom solenoiden sitter nära spridarutgångarna så antar jag att det är sista steget innan bränslet fördelas på respektive spridare. Eftersom det kommer ingen bränsle ur spridarutgången även med bortmonterad plugg, dvs solenoid utan stängfunktion, så måste bränslet stoppas innan. Alltså typ som Turbodiesel beskriver. Det som jag har glömt att prova är att starta med bortplockat solenoid för att se om det sprutar bränsle ur solenoidhålet då. Vet inte heller om det är smart att göra det.


I övrigt håller jag med om att en bra början är att läsa av felkoder. Helst med en lite bättre sorts felkodläsare som verkligen har stöd för tillverkarspecifika koder på just den här bilen, men i nödfall kanske det går att få ut ett och annat med en enkel generisk läsare också. Jag gissar att OBD-snittet elektriskt sett är ISO 9141 , i så fall bör det inte vara alltför svårt att göra en adapterkabel för att koppla in en generisk läsare. Det är förstås en helt annan sak om protokollet stämmer, även om snittet elektriskt sett är normalt.


Ska börja leta efter någon häromkring som kan dem här Mazda B2500/Ranger 2,5TD och har grejer för att läsa ut felkoder. Mazda i Sundsvall hade en som kan, men han var på semester i 2 veckor :sad: . ska fiska lite mer på nätet ifall jag hittar hur man gör på den bilen.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

torbjorn_forsman

#7 » 10:31:02, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet en verkstad i Sundsvall som har en kinaklon av Maxidiag MD802, den borde kunna läsa av den här bilen om det finns (eller går att bygga ihop) passande adapterkabel. Min klon av Autocom verkar inte ha stöd för Ford Ranger förrän årsmodell 2007 och framåt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nisse (trådstartaren)

#8 » 10:40:08, 07-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även fast det verkar vara en nyare pump så finns en del svar här: https://www.slideshare.net/azdaminbox/h ... ningmanual
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se