Hej, hjälper en bekant med sin ögonsten. En Ranger 2,5TD 2002 med 35000mil på mätaren. Den har under körning helt plötsligt lagt av.
Den var inne på bilverkstan men dem hittade inget fel. Det är dock lite oklart vad dem kollade. Även en bilelektriker kollade på den men utan framgång.
Idag har vi skruvat och provat lite. Det sitter en Zexel Dieselpump i den som bör vara samma som den här https://www.ebay.com/itm/Ford-Ranger-Ma ... SwWxNYwVkh . Alla bilder motsvarar pumpen i alla fall.
Vi konstaterade följande:
1. Alla kabler från Pumpen till Styrenheten verkar hela. Vi plingade genom varenda en och dem funkar alla.
2. Stopsolenoiden öppnar inte när man sätter på tändingen. Den får typ 9V men sätter man på en Testlampa som last så blir spänningen noll. Matar man den med 12V direkt så öppnar den som den ska.
3. Plockar man bort Stopsolenoiden och pumpar med handpumpen så kommer det bränsle ur hålet
4. Plockar man isär solenoiden och startar motorn utan den så kommer ingen bränsle alls ur spridarutgångarna. Eftersom det är ingen säkerthet till solenoiden så antar jag dock att det sitter någon till startspärr i pumpen.
5. Provade två olika nycklar, men ingen skillnad
6. På pumpen är en liten box märkt med 5VDC och det kommer mycke riktig 5VDC fram till den.
7. Startmotorn, etc. funkar som det ska.
Någon som kan dessa pumpar/bilar och vet hur man t.ex. kringå startspärren? Det går bra att tar det via pm så det blir inte offentlig. Eller vad bör vi testa nu?
Det går att få tag i en beg styrbox för 800kr men jag antar att den måste läras in pga av startspärren? Hur/vem gör det. Lokala Fordhandlaren är totalt ointeresserad av en 16år gammal bil.
En beg pump ligger på 2000kr. Någon som har bytt den och vet hur mycket jobb det är?
Jag kom på nu ikväll att jag kollade inte kamremmen (som antagligen driver pumpen? ) men jag hoppas att dem kollade det i verkstan.
Nisse