Jahapp
Förra veckan tillbringade jag all min tid efter skolan i verkstan.
Har nu spacklat slipat och målat största delen av rosthålen och sen kletat underredsmassa där det blivit svetsat.
Monterade tillbaks kolvarna med nya kolvringar. Oljetråget blev monterad med ny
packning och ny plugg. På torsdagkväll gav jag nästan upp hoppet då jag skulle montera toppen och märkte att jag beställt fel packning från autodoc
Det var dock inte så farligt, på fredag var det skoldag i stan och som tur var fanns en
topplockspackning på hyllan på ett ställe
Toppen monterades med nya toppbultar. Ventilkåpans packningar blev också bytta.
Så fick den även en ny
vattenpump, ny
termostat, nya klämmare på kylarslangarna.
Sen var det dags för kamremmen. Var lite osäker så jag ringde åt en bekant som kom och monterade den på en kvart
samtidigt lärde han hur man ska montera remmen
nästa gång kan jag det själv
Fyllde kylarvätska, motorolja och monterade ny oljefilter.
Vad mera
jo, lånade
batteri från farsans bil. Så var det stora ögonblicket, kommer den att starta? Går nåt sönder?
Vrida nyckeln försiktigt, glöda, och sen bara såga ca. 15 sekunder så blev batteriet lite trött, kopplade boostern sågade lite till och då hoppade den igång och stannade genast, såga två varv så var den igång och gick lite ojämt till början(
luft i bränslesystemet,
olja i förbränningsrummet) efter att den varit igång en stund så gick den klockrent
Körde en liten provtur, går inte att förklara den känslan
Ventilkåpans packning sölar lite väl mycket olja så det ska åtgärdas och sen ska motorn varmköras å toppen efterdras
Det var ett tråkigt inlägg utan bilder för att mobilkameran inte fungerar
Skickat från min K10000 Pro via
Tapatalk